کد خبر: 42319
تاریخ انتشار: یکشنبه, 30 شهریور 1399 - 11:17

داخلی

»

گفتگو

کاهش دانشجویان بین المللی در آمریکا

منبع : لیزنا
دکتر جعفر مهراد: رتبه های جدول تایمز نشان می دهد که بسیاری از دانشگاه های امریکا جایگاه برتر خود را از دست داده‌اند و رتبه موسسات آموزش عالی امریکا که در رتبه های بالای ۲۰۰ قرار دارند، به طور کلی تنزل پیدا کرده است.
کاهش دانشجویان بین المللی در آمریکا

به گزارش لیزنا،‌ دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس ISC گفت: برتری و پیشرفت بسیاری از دانشگاه های آسیا را می‌توان از نتایج رتبه بندی های جهان به وضوح مشاهده کرد. این پیشرفت اکنون یکی از چالش های مهم آموزش عالی امریکا است.  طبق گزارش یونیورسیتی نیوز « موسسات آسیایی عملکرد بهتری دارند. » در این بین، موقعیت بسیاری از دانشگاه های چین برجسته و‌ممتاز است. دانشگاه شینهوا برای نخستین بار یکی از دانشگاه های قاره آسیا است که در رتبه بندی تایمز در بین ۲۰ دانشگاه نخست برتر جهان جای گرفته است. در حالیکه ۱۵ دانشگاه برتر دیگر نیز در گروه ۱۰۰ معتبر جهان قرار دارند.

وی گفت: موقعیت مداوم دانشگاه های برتر امریکا متاسفانه بر مسایل عدیده و بزرگ تری که موسسات آموزش عالی این کشور با آن مواجه اند سرپوش گذاشته است. شهریه دوره های چهار ساله در فاصله سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ به میزان ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است، یعنی تقریبا ۲۰۰۰۰ دلار برای دانشجویان محلی در دانشگا های دولتی و ۵۰۰۰۰ دلار برای افراد غیر محلی در دانشگاه های خصوصی! با وجود این، بقیه رتبه های جدول تایمز نشان می دهد که بسیاری از دانشگاه های امریکا جایگاه برتر خود را از دست داده اند. رتبه موسسات آموزش عالی امریکا که در رتبه های بالای ۲۰۰ قرار دارند، به طور کلی تنزل پیدا کرده است.

دکتر مهراد افزود: علیرغم صعود موسسات آموزش عالی کشورهای آسیایی، دانشگاه های امریکا و بریتانیا هنوز جزو دانشگاه های نخبه جهان محسوب می شوند. دانشگاه آکسفورد در صدر رتبه بندی تایمز قرار دارد. دانشگاه های هاروارد، استنفورد، کالتک و ام ای تی نیز موفق به کسب رتبه های دوم تا پنجم دانشگاه های برتر جهان شده اند. از این رو، کیفیت دانشگاه های امریکا همچنان پا بر جا است.

استاد دانشگاه شیراز تصریح کرد: مقامات دانشگاهی از یک طرف برای جذب دانشجویان بیشتر به دستاویزهای غیر ضروری بی نهایت غیر معمول متوسل می شوند و از طرف دیگر، ساختمان هایی را که در لیست گران ترین ساختمان های دانشگاهی است می سازند. دولت نیز، به سهم خود بودجه های آموزشی ۴۱ ایالت این کشور را کاهش داده و از این رو دانشجویان به اجبار هزینه های بالایی را برای ادامه تحصیل خود در دوره های دانشگاهی پرداخت می کنند.

وی درباره تاثیر ویروس کرونا بر دانشگاههای امریکا گفت: ویروس کرونا مسافرت های بین المللی را محدود ساخته است. بعلاوه، ویروس کرونا از محبوبیت تحصیل دانشجویان خارجی به شدت کاسته است. در شرایطی که آموزش ها اکنون به صورت‌مجازی است دانشجویان خارجی می کوشند از صرف هزینه های بالای مسافرت و هزینه های سنگین اقامت جدا خودداری کنند. اکنون نیز ویروس کرونا فشار های زیادی را بر دانشگاه های این کشور وارد آورده است. برای مثال، دانشجویان در کالج هاروی ماد (Harvey Mudd College) سالانه برای تحصیل ۷۵۰۰۰ دلار پرداخت می کنند. این رقم بالاترین شهریه در ایالات متحده امریکا است. در ترم جاری (پاییز)، آموزش های این کالج کاملا به صورت مجازی ارایه می شود.

وی افزود: برابر آمارهای رسمی در امریکا تا کنون بیش از ۵۱۰۰۰ دانشجو و عضو هیات علمی به ویروس کرونا مبتلا شده اند. در این شرایط، علیرغم تاکید دولت بر حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه ها حداقل تحصیل در ترم پاییز به صورت مجازی است.

دکتر جعفر مهراد گفت: طبق جدیدترین آماری که از سوی کیو اس منتشر شده است کانادا، استرالیا و بریتانیا در مقایسه با امریکا توجه بیشتر دانشجویان بین المللی را جهت تحصیل به خود جلب کرده است. سیاست های ترامپ در اعمال محدودیت برای صدور ویزا و‌منع‌مسافرت به امریکا به شدت تعداد دانشجویان بین المللی را کاهش داده است. تعداد دانشجویان بین المللی در فاصله سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ به میزان ۱۰ درصد کاهش یافته است. طی همین دوره، تعداد دانشجویان بین المللی در کانادا و استرالیا به طور قابل توجهی رو به افزایش گذاشته است.

وی افزود: ویروس کرونا، سیاست های ترامپ در خصوص عدم صدور ویزا برای دانشجویان تعدادی از کشورها همراه با نگرش های منفی این کشور به اقلیت ها به ویژه از سال ۲۰۲۰ به آسیایی ها، جای تعجب نیست که امریکا فعلا مقصد نهایی دانشجویان بین المللی به حساب نمی اید.این مسایل اکنون باعث شده است که ایالات متحده امریکا در جذب نیروهای ماهر، دانشمندان و پژوهشگران برتر مستقیما این چالش ها را تجربه کند.

موسس ISC تصریح کرد: دانشجویان خارجی کارهای تحقیقاتی با اهمیتی را در آزمایشگاه ها انحام‌می دهند که نتیجه آن افزایش توان دانشی و تولید پتنت های دانشگاهی است. تصمیم اخیر ترامپ در جلوگیری از ورود ۱۰۰۰ دانشجوی چینی به امریکا، در حالیکه ویزای معتبر داشتند، موردی است که به مساله جذب و نگهداری دانشجویان خارجی نخبه دامن زده است.

وی در پایان تاکید کرد: دانشجویان خارجی شهریه های بالایی را به دانشگاه های دولتی و غیر دولتی امریکا پرداخت می کنند. بر اساس پیش بینی انجمن بین المللی استادان (Association of International Educators) سیاست های ضد دانشجویی امریکا به از دست دادن ۳ میلیارد دلار درآمدهای دانشگاهی منجر شده و بیش از ۱۰۰ هزار شغل را در مجموع اقتصاد امریکا تحت تاثیر قرار داده است.

برچسب ها :