کد خبر: 43814
تاریخ انتشار: شنبه, 08 خرداد 1400 - 10:24

داخلی

»

گفتگو

نتایج ویرایش ۲۰۲۱ شاخص عملکرد الکترونیکی کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس منتشر شد

منبع : لیزنا
نتایج ویرایش ۲۰۲۱ شاخص عملکرد الکترونیکی کشور های عضو شورای همکاری خلیج فارس که شامل امارات متحده عربی، عربستان سعودی، بحرین، کویت، قطر و عمان است منتشر شد.
نتایج ویرایش ۲۰۲۱ شاخص عملکرد الکترونیکی کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس منتشر شد

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس  ISC با اعلام این خبر گفت: ویرایش حاضر نشان می دهد که امتیاز امارات متحده عربی در تمام شاخص های مربوط به تحول دیجیتال نسبت به سایر کشورها بیشتر است. امتیاز این کشور ۶۷/۸۳ و رتبه های بعدی به ترتیب به عربستان سعودی با ۵۹/۰۱ امتیاز، قطر ۵۸/۵۰، بحرین ۵۷/۶۵، کویت ۵۵/۱۰ و عمان با امتیاز ۵۵ تعلق دارد.

وی گفت: شاخص عملکرد الکترونیکی شورای همکاری خلیج فارس از کوشش های مداوم کشور های عضو برای دستیابی به رهبری جهانی و نیز رقابت جویی در عصر دیجیتال امروز خبر می دهد. بر اساس این گزارش هر کشور با کاربست رهیافت های هماهنگ برای نوآوری های دیجیتالی همگام با پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی راه های رشد و ترقی را طی می کنند.

استاد دانشگاه شیراز  در ادامه افزود: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مورد زیر ساخت های تکنولوژیکی و ابزار های نسل آینده مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و ربات ها برای سرعت بخشیدن به اجرای سیاست های متنوع اقتصادی سرمایه‌گذاری های هنگفتی بعمل آورده اند. این نوع سرمایه گذاری برای تقویت بخش های غیر نفتی و ردگیری اهداف توسعه پایدار نقش حایز اهمیتی دارد. گزارش حاضر نشان می دهد که بین امتیازات بالا در تحول دیجیتال و زیر ساخت های مرتبط با ارتباطات راه دور در کشورهای عضو رابطه ای تنگاتنگ و بسیار نزدیک وجود دارد.

وی گفت: در امارات متحده عربی هزینه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی برای سال های ۲۰۲۴-۲۰۲۰، نرخ رشد مرکب سالانه ۸ درصد پیش بینی شده است. در همین باره زمانی، میزان رشد مرکب سالانه برای هزینه های فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی در کشورهای قطر ۹/۲ درصد، بحرین ۸/۶ درصد و عمان ۱۱/۳ درصد گزارش شده است. وضعیت در دیگر کشور های عضو مانند عربستان سعودی چندان متفاوت نیست. در عربستان سعودی برای سال جاری هزینه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی رقمی معادل با ۳۲/۹ میلیارد دلار پیش بینی شده است.

وی در پایان تاکید کرد: شاخص عملکرد الکترونیکی شورای همکاری خلیج فارس برای کنترل و سنجش درصد پیشرفت دیجیتالی از پنج شاخص مهم جهانی شامل رقابت پذیری، شبکه، آمادگی هوش مصنوعی، نواوری و توسعه دولت الکترونیکی در کشورهای عضو استفاده کرده است.