کد خبر: 46170
تاریخ انتشار: دوشنبه, 17 مرداد 1401 - 10:34

داخلی

»

گفتگو

شاخص جهانی نوآوری در قزاقستان در سال ٢٠٢١

منبع : لیزنا
رتبه قزاقستان در میان ١٣٢ کشور جهان در زمینه ظرفیت های نوآوری ٧٩ است که در بین ١٠ اقتصاد آسیای مرکزی و جنوب شرقی جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.
شاخص جهانی نوآوری در قزاقستان در سال ٢٠٢١

 
دکتر جعفر مهراد استاد سابق دانشگاه شیراز و موسس  ISC در گفتگو با لیزنا بیان کرد: در اواسط ماه ژوئن سال جاری میلادی بود که جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان ٩ سند همکاری امضا کردند. این اسناد همکاری، در زمینه های مختلف، توسط روسای جمهور دو کشور در تهران امضا شد. برای آشنایی با ظرفیت ها و توانمندی‌های نوآوری در قزاقستان بررسی اجمالی گزارش اطلاعات شاخص جهانی نوآوری در سال ٢٠٢١ مربوط به این کشور را باید مرور کنیم.

وی افزود: بر اساس شاخص جهانی نوآوری سال ٢٠٢١، رتبه قزاقستان در میان ١٣٢ کشور جهان در زمینه ظرفیت های نوآوری ٧٩ است که در بین ١٠ اقتصاد آسیای مرکزی و جنوب شرقی جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

شاخص جهانی نوآوری قزاقستان در سال ٢٠٢١ از نظر درونداد های نوآوری ۶١ و بروندادهای نوآوری ١٠١ است. زیر شاخص درونداد نوآوری حاوی هفت ستونی است که مولفه های اقتصاد ملی را برای توانمندسازی فعالیت های نوآورانه مطالعه می کند (موسسات، زیرساخت ها، سرمایه انسانی و پژوهش، پیچیدگی کسب و کار، شاخص جهانی نوآوری، پیچیدگی بازار، دانش و بروندادهای فناوری، بروندادهای خلاق). در مقابل، زیر شاخص برونداد نوآوری دلالت بر نتایج فعالیت های نوآورانه در درون یک کشور دارد.

مهراد گفت: سه اقتصاد برتر برحسب گروه درآمد عبارت است از سویس، سوئد و آمریکا (درآمد بالا)، چین، بلغارستان و مالزی (درآمد متوسط به بالا)، ویتنام، هندوستان و اوکراین (درآمد متوسط به پایین)، و رواندا، پاکستان و مالاوی در جنوب شرق آفریقا (درآمد پایین). قزاقستان نسبت به سطح سرمایه گذاری های نوآوری، بروندادهای کمتری را تولید می‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس این گزارش، قزاقستان از نظر دروندادهای نوآوری نسبت به بروندادها به طرز بهتری عمل کرده است. این کشور، در مقایسه با میزان سرمایه‌گذاری بروندادهای نوآوری کمتری را تولید می‌کند. قزاقستان از نظر درونداد های نوآوری دارای رتبه ۶١ است که در مقایسه با سال ٢٠٢٠ (رتبه ۶٠) پایین تر، اما نسبت به سال ٢٠١٩ (رتبه ۶۴) بالا تر است.


او توضیح داد: قزاقستان نسبت به اقتصاد های متوسط به بالا در سه ستون: موسسات (رتبه ۴۵)، زیر ساخت ها (رتبه ۵٨)، و سرمایه انسانی و پژوهش (رتبه۶۶) عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. در بین کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی این کشور از نظر موسسات، زیرساخت، سرمایه انسانی و پژوهش، و پیچیدگی کسب و کار (رتبه ٧٨) از متوسط ناحیه ای عملکرد بهتری را به نمایش گذاشته است.


مهراد ناکید کرد: بر اساس این گزارش، قزاقستان در نوآوری های سازمانی عملکرد بهتر و در بروندادهای خلاق (رتبه ١١٠) عملکرد ضعیف تری دارد. پیش از همه گیری کووید-١٩، سرمایه گذاری در نوآوری با رشد تحقیق و توسعه به طور بی سابقه به مقدار ٨/۵ درصد در سال ٢٠١٩ بالاترین بود. وقتی که کووید-١٩ شیوع پیدا کرد سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف نوآوری به شدت رو به کاهش گذاشت.


وی گفت:  گزارش شاخص جهانی نوآوری در سال ٢٠٢١ نشان می دهد که سرمایه گذاری در خلال همه گیری کووید-١٩ به طور قابل توجهی کاهش یافته است، اما شرایط در میان کشورهای مختلف جهان متفاوت است. برای مثال، تعداد کمی از اقتصاد های جهانی پیوسته از نظر نوآوری عملکرد بهتری از خود نشان می دهند. سویس، سوئد، آمریکا و انگلستان طی سه سال گذشته همه در میان برترین اقتصاد های جهان رتبه بندی شده اند، در حالیکه کره جنوبی براساس همین شاخص تنها در سال ٢٠٢١ است که به جمع ۵ اقتصاد اول جهان پیوسته است.
شاخص جهانی نوآوری سالانه توسط سازمان مالکیت معنوی جهانی، آژانس تخصصی سازمان ملل، منتشر می شود. هدف این شاخص ارایه رتبه‌بندی نوآوری و تحلیل پیشرفته از فعالیت های نوآورانه در بیش از ١٣٠ کشور جهان است.


 مهراد در پایان یادآوری کرد: رتبه جمهوری اسلامی ایران در سال ٢٠٢١، از نظر شاخص جهانی نوآوری ۶٠ام کشورهای نوآور جهان بود. این رتبه نسبت به سال گذشته ٧ رتبه برتری نشان می دهد.