کد خبر: 46769
تاریخ انتشار: جمعه, 02 دی 1401 - 12:44

داخلی

»

گفتگو

هندوستان جزء کشورهای برتر جهان در زمینه تحقیقات علمی است

منبع : لیزنا
هندوستان از نظر انتشارات علمی از رتبه هفتم به جایگاه سوم جهان دست یافته است.
هندوستان جزء کشورهای برتر جهان در زمینه تحقیقات علمی است

دکتر جعفر مهراد، استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز و موسس ISC  در گفتگو با لیزنا گفت: پژوهشگران این کشور، بر اثر تلاش های مداوم، طبق گزارش ٢٠٢٢ شاخص‌های علم و مهندسی بنیاد ملی علوم آمریکا، رتبه انتشارات علمی این کشور را از هفتم در سال ٢٠١٠ به سوم در سال ٢٠٢٠ ارتقا بخشیده اند. برونداد انتشارات علمی هندوستان از ۶٠/۵۵٧ مقاله در سال ٢٠١٠ به ١۴٩/٢١٣ مقاله افزایش پیدا کرده است.

وی افرود: عملکرد پژوهشی هندوستان در علم و فناوری طی چند سال گذشته به طور قابل توجهی بهبود یافته که نتیجه آن را می توان در قالب مقادیر زیادی دانش علمی از نظر انتشارات تحقیقاتی، توسعه فناوری ها و نوآوری که به توسعه کلی کمک می کند، مشاهده کرد.

مهراد ادامه داد: هندوستان در ثبت اختراعات نیز موفقیت های زیادی بدست آورده است. صدور گواهی اختراعاتی که توسط اداره ثبت اختراعات این کشور در خلال سه سال گذشته به دانشمندان هندی اعطا شده است در سال ١٩-٢٠١٨ از ٢۵١١ به ۴٠٠٣ در سال ٢٩-٢٠١٩، و به ۵۶٢٩ گواهی اختراع در سال ٢١-٢٠٢٠ افزایش پیدا کرده است.

او گفت: برحسب شاخص‌های نوآوری جهانی ٢٠٢٢، رتبه هندوستان به طور چشمگیری از ٨١ در سال ٢٠١۴ به رتبه ۴٠ در سال ٢٠٢٢ رسیده است. دولت هندوستان چند گام برای تقویت بخش علم و فناوری برداشته است که شامل افزایش پی در پی در تخصیص به بخش های علمی، تشویق سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی برای افزایش سهم خود در GERD, بهبود سهولت انجام تجارت در علم و فناوری و فعالیت های نواوری است.

مهراد افزود: دانشمندان و پژوهشگران هندی پیشرفت های حاصل را مدیون نهرو، معمار هندوستان نوین می دانند. نهرو دریافته بود که پیشرفت در علم و فناوری هندوستان را در مسیر سعادت هدایت می کند و نیازهای میلیون ها انسان را برآورده می سازد.

مهراد تاکید کرد: هندوستان جزء کشورهای برتر جهان در زمینه تحقیقات علمی است و به عنوان یکی از پنج کشور برتر در زمینه اکتشافات فضایی قرار دارد. این کشور مرتبا ماموریت های فضایی از جمله ماموریت ها به ماه و پرتاب ماهواره های قطبی را انجام می دهد. هندوستان احتمالا نقش پیشرو در پرتاب ماهواره برای کشور های«سارک» خواهد داشت و با ارائه امکانات فضایی خود به منظور استفاده به سایر کشورها درآمدزایی خواهد کرد.