کد خبر: 46805
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 08 دی 1401 - 18:35

داخلی

»

گفتگو

شاخص رتبه‌بندی نوآوری ویرایش ٢٠٢٢ منتشر شد

منبع : لیزنا
 شاخص جهانی نوآوری، جدید ترین روندهای نوآوری در جهان را در پس زمینه همه گیری کووید-١٩ بررسی، و گزارش کاملی از احتمال کاهش رشد بهره‌وری و سایر چالش های در حال تحول را  ارایه می دهد.
شاخص رتبه‌بندی نوآوری ویرایش ٢٠٢٢ منتشر شد

دکتر جعفر مهراد، استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز و موسس ISC  در گفتگو با لیزنا گفت: این شاخص در ویرایش حاضر، نوآورترین اقتصاد های جهان را معرفی و آنگاه عملکرد نوآوری را در ١٣٢ کشور جهان، در حالیکه نقاط قوت و ضعف نوآوری را برجسته می کند، به تصویر کشیده است.

وی افزود: در ویرایش ٢٠٢٢، سه اقتصاد نوآور برتر برحسب ناحیه به این صورت است: در ناحیه آمریکای لاتین و کاراییب کشورهای شیلی، برزیل و مکزیک؛ در ناحیه زیر صحرای آفریقا کشورهای آفریقای جنوبی، بوتسوانا و کنیا؛ در ناحیه شمال آفریقا و آسیای غربی کشورهای رژیم اشغالگر قدس، امارات متحده عربی و ترکیه؛ در ناحیه آسیای شرقی و اقیانوسیه کشورهای کره جنوبی، سنگاپور و چین؛ در ناحیه آمریکای شمالی کشورهای ایالات متحده آمریکا و کانادا؛ در ناحیه اروپا کشورهای سویس، سوئد و بریتانیا؛ و در نتیجه آسیای مرکزی و جنوبی کشورهای هندوستان، جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان.

مهراد گفت: شاخص رتبه‌بندی نوآوری اقتصاد های برتر را از نظر گروه درآمدی نیز رتبه‌بندی کرده است که حاصل آن به این ترتیب است: کشورهای با درآمد بالا سویس، ایالات متحده آمریکا و سوئد؛ در گروه درآمد متوسط به بالا چین، بلغارستان و مالزی؛ در گروه درآمد متوسط هندوستان، ویتنام و جمهوری اسلامی ایران؛ و در گروه درآمد پایین رواندا، ماداگاسکار و اتیوپی.

او افزود: در این رتبه بندی ده اقتصاد برتر نوآور عبارت است از سویس، آمریکا، سوئد، بریتانیا، هلند، کره جنوبی، سنگاپور، آلمان، فنلاند و دانمارک. رتبه های چین، فرانسه، ژاپن، هنگ کنگ، و کانادا به ترتیب ١١ تا ١۵ است. رتبه جهانی امارات متحده عربی در شاخص رتبه‌بندی نوآوری ٣١، مالزی ٣۶، ترکیه ٣٧، عربستان سعودی ۵١، قطر ۵٢، جمهوری اسلامی ایران ۵٣ ( با امتیاز ٣٢/٩ از کل ۶۴/۶). سایر کشورهای اسلامی شامل کویت، مراکش، بحرین ، تونس، اندونزی، اردن و عمان و چند کشور دیگر در رتبه های پایین تر از جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

مهراد ادامه داد: طبق داده های تاریخی، بعلاوه رکود اقتصادی جهانی، می توانیم انتظار داشته باشیم که کاهش سریع در تحقیق و توسعه، کاهش در ثبت تقاضا های مالکیت معنوی و سرمایه‌گذاری خطر پذیر در سال های ٢٠٢٠ و ٢٠٢١ وجود داشته باشد که بر عکس آن اتفاق افتاد: تعداد دمقالات علمی منتشر شده در سطح جهان برای نخستین بار در سال ٢٠٢١ از دو میلیون مقاله عبور کرد؛ تخصیص بودجه های دولتی برای تحقیق و توسعه حاکی از رشد قوی در سال ٢٠٢٠ است. در این سال دولت ها به شدت دنبال کاهش اثرات اقتصادی بحران بر آینده نوآوری بودند. بودجه های دولتی برای تحقیق و توسعه در سال ٢٠٢١ در کشور هایی مانند کره جنوبی و آلمان رو به افزایش بوده، اما در ژاپن و ایالات متحده آمریکا کاهش نشان می دهد؛ ثبت درخواست های مالکیت معنوی در خلال همه گیری کووید-١٩ در سال های ٢٠٢٠ و ٢٠٢١ رشد یافته است. ثبت علایم تجاری که نشانه خوبی برای کارآفرینی است در سال ٢٠٢٠ رشد بسیار قوی به میزان ١۵ درصد پیدا کرده است؛ بزرگترین رونق در سرمایه گذاری خطر پذیر بود. معاملات سرمایه گذاری خطر پذیر با رشد ۴۶ درصدی سطحی قابل مقایسه با سال های رونق اینترنت در اواخر دهه ١٩٩٠ را ثبت کرده است.

 استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز و موسس ISC گفت: پیشرفت های فناورانه، پذیرش و تاثیر اجتماعی و اقتصادی نوآوری همگی نشانه هایی از ضعف را نشان می دهند--اینده رشد نوآوری در خطر است:  شاخص های پیشرفت فناوری در زمینه های سرعت نیمه هادی ها، قیمت باتریهای الکتریکی، بهای انرژی‌های تجدیدپذیر و تایید اقلام دارویی در ایالات متحده آمریکا نشان دهنده کندی از روندهای بلند مدت است؛  در مقابل، پذیرش فناوری در حال پیشرفت است، با رشد در انواع فناوری ها به ویژه در وسایل نقلیه برقی. با این حال، نرخ نفوذ، به استثنای موبایل باند پهن که اکنون در سراسر جهان در دسترس اکثر مردم قرار دارد،  هنوز متوسط به پایین است؛ عمدتاً به خاطر تاثیر کوتاه مدت همه گیری کووید-١٩، جریان اجتماعی و اقتصادی نوآوری به نظر می رسد در یک نقطه پایین قرار دارد. تمام داده های مرتبط با اثر گذاری نوآوری، کاهش سرعت قابل توجهی را می نمایاند.

وی تاکید کرد: امروز، رشد بهره‌وری-- معیار مورد استفاده اقتصاد دانان برای سنجش اینکه آیا استاندارد های زندگی در طول زمان بهبود یافته است یا خیر-- در پایین ترین سطح خود است. آنچه امروز از آن به عنوان رکود بزرگ نام برده می شود، توانایی نوآوری در ایجاد رشد در آینده را زیر سوال برده است.

مهراد در پایان گفت: شاخص جهانی نوآوری با خوش بینی محتاطانه به دو موج جدید نوآوری امیدوار است: موج نوآوری عصر دیجیتال شامل ابررایانه، هوش مصنوعی و اتوماسیون همینطور خدمات و کمک به دستیابی به پیشرفت های علمی در علوم پایه در همه زمینه ها؛ دوم، موج نوآوری علمی عمیق که مبتنی است بر زیست فناوری، فناوری نانو، مواد جدید و سایر علوم که نوآوری را در چهار رشته کلیدی با اهمیت برای جامعه یعنی بهداشت، غذا، محیط زیست و جابجایی متحول می سازد.