کد خبر: 46901
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 بهمن 1401 - 08:41

داخلی

»

گفتگو

بیش از ٣ میلیون ثبت اختراع توسط مخترعان چینی در 2022

منبع : لیزنا
دکتر مهراد گفت: چین در چهاردهمین برنامه پنج‌ساله خود، ١٢ حق ثبت اختراع با ارزش بالا به ازای هر ١٠/٠٠٠ نفر را تا سال ٢٠٢۵ هدف‌گذاری کرده است.
بیش از ٣ میلیون ثبت اختراع توسط مخترعان چینی در 2022

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد، استاد بازنشسته دانشگاه شیراز و موسس ISC   گفت: مخترعان چینی در سال گذشته بیش از ٣ میلیون اختراع ثبت کرده اند. چین اولین کشور در جهان است که به این نقطه عطف رسیده است. جمهوری خلق چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است که برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت نوآوری بیش از پیش کوشش می کند.

وی گفت: در سال ٢٠٢٢، کل تعداد اختراعات ثبت شده در این کشور به ۴/٢١ میلیون اختراع رسید که از آن تعداد، ٣/٢٨ میلیون مربوط به سرزمین اصلی چین است. 

دکتر جعفر مهراد  افزود: در حالی که نوآوری نخستین نیروی محرکه برای توسعه فناوری است، اختراعات اغلب یکی از شاخص های کلیدی فعالیت های نوآورانه به حساب می آیند. تعداد اختراعات با ارزش بالا با ٢۴/٢ درصد افزایش سالانه به ١/٣٢ میلیون یا ٩/۴ اختراع در هر ١٠/٠٠٠ نفر رسیده است. این رقم در سال ٢٠٢١ برای هر ١٠/٠٠٠ نفر ١/٩ اختراع بود. مقایسه این دو آمار حاکی از بهبود کیفیت اختراع مالکیت معنوی در چین است.

وی گفت: برای واجد شرایط بودن به عنوان یک حق اختراع با ارزش بالا، این اختراعات باید با صنایع نوظهور استراتژیک چین مرتبط بوده و بیش از ١٠ سال اعتبار داشته باشند.

استاد بازنشسته دانشگاه شیراز  در ادامه تصریح کرد: چین در چهاردهمین برنامه پنج‌ساله خود، ١٢ حق ثبت اختراع با ارزش بالا به ازای هر ١٠/٠٠٠ نفر را تا سال ٢٠٢۵ هدف گذاری کرده است. در سال ٢٠٢٢، اختراعات با ارزش بالا مرتبط با صنایع نوظهور استراتژیک به بیش از ٩۵٢/٠٠٠ بالغ شده که این رقم نشان دهنده افزغ١٨/٧ درصدی نسبت به سال گذشته است.

وی در پایان تاکید کرد: در مجموع، ٣۵۵/٠٠٠ شرکت در چین دارای گواهی ثبت اختراع هستند که ٢١/٨ درصد نسبت به سال ٢٠٢١ افزایش اختراع داشته اند. در بین آن ها، شرکت ها با فناوری بالا و « غول های کوچک» -- کسب و کارهای کوچک تر با محصولات و دانش ویژه در بخش خود-- دارای ١/۵١٢ میلیون گواهی ثبت اختراع است که ۶۵/١ درصد از کل اختراعات ثبت شده در جمهوری خلق چین است.