کد خبر: 46002
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 16 تیر 1401 - 08:30

داخلی

»

برگ سپید

مسابقه جایزه برگ سپید:

معرفی کتاب شکست عادت‌های کهنه

منبع : لیزنا
معصومه حسنی
معرفی کتاب شکست عادت‌های کهنه

درباره‌ی نویسنده

دکتر جو دیسپنزا متولد 24 مارس 1962 سخنران بین المللی، پژوهشگر، مشاور، نویسنده و معلمی است که در بیش از 33 کشور در سطح جهان از او دعوت به سخنرانی و برگزاری سمینار شده است. او به عنوان یک سخنران و مربی، بر این باور است که هر یک از ما، دارای پتانسیلی عظیم و توانایی‌های نامحدود هستیم. او با بیان ساده، تشویقگر و دلسوزانه‌ی خود، هزاران نفر را آموزش داده و روش بررسی ذهن و شرطی کردن بدن برای ایجاد تغییرات پایدار را به تفصیل شرح داده است. جو دیسپنزا در سال 1986 در مسابقه دوچرخه سواری، دچار یک جراحت جدی شد. جو دیسپنزا با ایمان بر اینکه نیروی به وجود آورنده‌ی بدن، بدن را شفا می‌دهد، توانست خود را از احتمال پیش بینی شده توسط پزشکان نجات دهد و از طریق تصویرسازی، ستون فقرات خود را بازسازی و شفا دهد. جو دیسپنزا به تحقیق در زمینه‌ی فیزیک کوآنتوم، اِپی ژنتیک و علم عصب شناسی علاقمند بوده و علم پشت پرده‌ی بهبود خودانگیز و ناگهانی را بررسی می‌کند. او از دانش نتایج بدست آمده، برای کمک به افراد در جهت شفای بیماری‌ها، شرایط مزمن و حاد و حتی بیماری‌های غیرقابل درمان استفاده می‌کند تا انسان‌ها بتوانند زندگی شادتر داشته و آگاهی خود را بالا ببرند.

توصیه‌ها و برداشت‌های خواننده‌ی کتاب

‌ این کتاب، یکی‌ از بهترین و قوی‌ترین کتاب‌های روانشناسی شخصی می‌باشد. دکتر جو معتقد است زندگی انسان تماماً در گرو باورهای اوست و اگر فردی بتواند باورهای ذهنی خود را تغییر دهد در نهایت می‌تواند به خواسته‌های خود دست پیدا کند. در این کتاب باورهای کهنه را پاک می‌کند و پلی بین علم و معنویت ایجاد می‌کند. هنگامی که شما عادت‌های کهنه را کنار بگذارید و واقعاً ذهن خود را تغییر دهید، زندگی شما هرگز مانند سابق نخواهد شد. این کتاب تلاشی است برای رمزگشایی از عرفان به طوری که هرکسی بتواند درک کند که ما تمام چیزهای مورد نیاز برای ایجاد تغییر در زندگی را دم دستمان داریم. از جمله مباحثی که در کتاب  شکست عادت‌های کهنه مطرح می‌شود می‌توان به شمای کوانتومی، غلبه کردن بر محیط، غلبه بر بدن، غلبه کردن بر زمان، بقا در برابر آفرینندگی، مغز و مراقبه، شکاف، مراقبه، توضیح عرفان و امواجی از آینده، گام برداشتن به سمت تقدیر نو، باز کردن درهای حالت آفرینندگی، ریشه کن کردن عادت خود بودن، از هم باز کردن خاطره قدیمی خود، آفرینش ذهن جدید برای آینده جدید و در نهایت نشان دادن و شفاف بودن برای زیستن واقعیت جدید.

در این کتاب گفته می‌شود، ذهن بر دنیای بیرون تأثیر می‌گذارد ذهن تأثیر واقعی و قابل اندازه‌گیری روی دنیای بیرون دارد. ذهن چطور می‌تواند روی رویدادهای بزرگتر تأثیر داشته باشد و زندگی فرد را تغییر دهد؟ هدف از این کتاب این است فرد درک کند که چطور به صورت علمی می‌توان نشان داد که افکار ما، می‌تواند واقعیت بیرون ما را بسازد و برای آفرینش چیزی متفاوت از دنیای شخصیمان که به آن عادت کرده‌ایم؛ باید طرز فکر و احساس هر روزیمان را عوض کنیم. در واقع برای ایجاد تغییر بزرگتر از محیط، بدن و زمان باشیم بیشتر مردم در زندگی روی سه چیز تمرکز دارند؛ محیط، بدن و زمان. برای ترک عادت خود بودن باید بزرگتر از شرایط زندگیمان فکر کنیم؛ بزرگتر از احساساتی باشیم که در بدنمان ذخیره شده و همچنین باید در خط زمانی ‌جدید زندگی کنیم.

آیا می‌توانیم از ذهنمان برای ایجاد واقعیت خودمان استفاده کنیم؟

اگر این طور باشد این مهارت قابل یادگیری است؟

آیا بوسیله‌ی آن می‌توانیم به کسی تبدیل شویم که می‌خواهد زندگی مطلوب خود را بسازد؟

ما برای تغییر به درک جدیدی از خود و دنیای اطرافمان نیاز داریم. به طوریکه بتوانیم شناخت جدیدی کسب کنیم و تجربه‌های تازه‌ای داشته باشیم. در این کتاب راهکارها و مراقبه‌های لازم به شما ارائه خواهد شد؛ تا این کار را با سختی‌های کمتری انجام دهید. کاستی‌های گذشته را می‌توان پیگیری و ریشه‌یابی کرد و به این نتیجه رسید که شما نتوانسته‌اید درک کنید که  افکارتان پیامدهای بزرگی دارند و می‌توانندواقعیت شما را بسازند واقعیت این است که ما همه مورد لطف قرارگرفته‌ایم. همه‌ی ما می‌توانیم ثمره‌ی تلاش‌های سازنده‌ی خودمان را برداشت کنیم. لازم نیست به واقعیت کنونی رضایت دهیم؛ هر موقع که بخواهیم می‌توانیم واقعیت جدیدی ایجاد کنیم و همه‌ی ما توانایی‌اش راداریم چون خوب یا بد، افکار ما بر زندگی ما تاثیر می‌گذارد؛ با درک این مطلب مطمئناً افراد به جای گیر کردن در گذشته و صرف انرژی در آن باید روی حال و آینده متمرکز شوید و روی آن چیزی تمرکز کنید که به راستی آن را می خواهید. برای تغییر زندگی، باورهایتان را در مورد ماهیت و واقعیت تغییر دهید. این کتاب می‌تواند دیدگاه شما را در مورد راه و روش دنیا تغییر دهد و شما را متقاعد کند که بیش از آنچه فکر می‌کنید؛ قدرت دارید. تا موقعی که نتوانید نگرش خود را نسبت به واقعیت اکنونتان تغییر دهید هر تغییری در زندگی شما شانسی و موقتی خواهد بود. شما باید تفکرتان را در مورد رخ دادن مسائل تغییر دهید تا بتوانید نتایج پایدار و مطلوبی را ایجاد کنید برای این منظور باید درهای ذهنتان را بر روی تفسیر جدیدی از آنچه واقعی و حقیقی است بگشاید.

بخش هایی ازکتاب

علم جدید به انسان این توانایی را می‌دهد که بتواند آن واقعیتی که خودش می‌خواهد بسازد. مغز ما مثل یک سیستم است که توسط عادت‌های خوب و بدی که درطول سالیان سال به آن داده‌ایم؛ عمل می‌کند ما عادت‌های مخربی را وارد مغز خود کرده‌ایم که باعث شده آن را باور کنیم و با باورکردن آن واقعیت‌ها زندگی ما ساخته شده است. این کتاب کمک می‌کند مجموعه باورهای درست را جایگزین باورهای مخرب قبلی کنید؛ و خواهید دید که تنها با تغییر باورهایتان زندگی شما دگرگون خواهد شد البته این فرآیند زمان بر است و نباید انتظار داشته باشید یک شبه تغییر کنید نباید خسته بشوید و دست از تلاش بردارید باید همچنان ادامه دهید چون به محض تغییر باورهایتان، شاهد تغییرات کوچکی در زندگیتان می‌شوید و تغییرات کوچک به تغییرات بزرگ تبدیل می‌شود. آموزه‌های این کتاب به شما کمک خواهدکرد؛ زندگی دلخواهتان را آنطوری که خودتان دوست دارید بسازید.

در این کتاب نشان داده می‌شود ذهن و ماده چه ارتباطی با هم دارند و چطور می‌شود این اصول را چه به بدنمان، بلکه به هر بعد از زندگی اعمال کنیم. پس از دانستن، فراتر برویم و چگونگی را یاد بگیریم. این کتاب اعتقاد دارد که همه‌ی آن چیزهایی که برای تغییر لازم است را ما دم دست داریم و به افراد پیشنهاد می‌کند که اگر دنیای درونشان را تغییر دهند؛ دنیای بیرونشان هم تغییر پیدا می‌کند. باورهای شرطی شده‌ی خودتان را دور بندازید؛ رها کردن امور کهنه و پذیرش امور جدید آسان به نظر نمی‌رسد و بخش بزرگی از چیزی که ما یاد گرفته و تجربه کرده‌ایم و در خود زیستی ما نهادینه شده است و ما آن را مثل لباسی به تن داریم؛ ترک کردن یک زندگی آشنا که از کودکی به آن عادت کرده‌ایم و قدم گذاشتن درتجربه‌هایی جدید. درست مثل اینکه یک ماهی خلاف جهت آب شنا کند این کار تلاش می‌خواهد و اصلاً کار راحتی نیست و ممکن است با مخالفت‌ها و بدنامی‌هایی از طرف دیگران روبرو بشویم. در تاریخ کم نبودند افرادی که به دلیل متفاوت بودن با دیگران و متفاوت فکر کردن، دیوانه یا کم خرد خطاب شدند که بعدها، نابغه و قدیس نام گرفتند.

سخن پایانی

شکستن عادت‌های کهنه به این معناست که شما باید ذهن خود را از دست داده و ذهن جدیدی برای خود خلق کنید. اگر بتوانید خود را از نظر زیستی، انرژیابی، جسمی، احساسی، شیمیایی، عصب شناختی و ژنتیکی تغییر دهید و دیگر بر اساس پیش فرض‌های ناخودآگاه زندگی نکنید؛ آنگاه می‌توان گفت خود را از قید و بند دنیا رها کرده‌اید. همه ما در بیرون خود به دنبال پاسخ و سعادت حقیقی هستیم، حال آنکه پاسخ واقعی و شادی حقیقی همواره در درونمان بوده است.

با این کتاب راحتتر خواهید توانست عادت‌هایی مخرب ریشه گرفته در وجودتان را شناسایی و آن‌ها را از بین ببرید یا آن‌ها را درمان کنید. برای دست یافتن به چیزی متفاوت از آنچه که تاکنون داشتید نیاز دارید که متفاوت از گذشته باشید. البته تا زمانی که به این باور نرسید که درونتان، افکارتان نیاز به درمان واصلاح دارد نه این کتاب و نه هزاران کتاب دیگر نخواهد توانست کمکی به شما کند!

مشخصات کتاب

 دیسپنزا، جو. شکست عادتهای کهنه؛ ترجمه روزبه ملک زاده و هیمن برین./ تهران: انتشارات پردیس آباریس، 1398. (368ص).

منبع

 وب سایت شهر کتاب، جو دیسپنزا، بازیابی شده درتاریخ19/8/1400به آدرس لینک

درباره نویسنده این متن

 معصومه حسنی، دانشجوی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهیدبهشتی، معتقد به تغییر و ترک باورها و عادت‌های گذشته.

 

***خواننده محترم لطفا درباره این یادداشت نظر خود را بیان کنید، نظرات شما در نتایج مسابقه در نظر گرفته می‌شود.