کد خبر: 27177
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 13 بهمن 1395 - 09:25

داخلی

»

اخبار کتاب

نشست تخصصی کتاب و رسانه دربخش جنبی نمایشگاه کتاب اهواز

منبع : لیزنا
نشست تخصصی کتاب و رسانه با حضور افشین داورپناه و محمد امین صالحی‌نژاد دربخش جنبی نمایشگاه کتاب اهواز برگزار شد.
نشست تخصصی کتاب و رسانه دربخش جنبی نمایشگاه کتاب اهواز

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، محمد امین صالحی‌نژاد در نشست تخصصی کتاب و رسانه اظهار کرد: تامین نیازهای جامعه یکی از کارکردهای رسانه است، از طرفی رسانه وظیفه ترویج فرهنگهای درست و هنجارها را به عهده دارد.

عضو هيات موسس شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان خوزستان تصریح کرد: رسانه‌ها در تحکیم و تقویت فرهنگ جامعه نقش بسزایی دارند که از طریق رویکردهای آموزشی موجبات اصلاح فرهنگ‌های موجود را فراهم می‌سازند. در طول تاریخ نیز رسانه‌ها کارکردهای آموزشی بسیاری داشته و در این بین رسانه‌ها آموزش فراگیر مردم را انجام داده بودند.

وی افزود: رسانه‌ها در طول زمان شامل تغییرات بسیاری شده که از جمله آن ابزارهای ارتباطی است، اما کتاب در این بین نتوانسته است، با تغییرات به روز شود که در این شرایط برای حفظ مخاطبان و افزایش مطالعه نباید به دنبال افزایش چاپ کتاب باشیم، بلکه باید به دنبال محتوای خوب کتابها بود.

صالحی نژاد گفت: در استان خوزستان نیز رسانه و کتاب پیوند موثری نداشته و جز یکی از خبرگزاری‌های استان، اقدامات خاصی در این راستا اتفاق نیفتاده است.

افشین داورپناه نیز در این نشست گفت: نخستین کتاب‌هایی که در ایران چاپ شد به زبان ارمنی بوده است، اما تا پایان صفویه و دوره افشاریه و زندیه یک توقف 10 ساله در زمینه چاپ و نشر کتاب داشته‌ایم.

معاون پژوهشی و فرهنگی موسسه خانه کتاب ادامه داد: نخستین نشریه دورهای ویژه کتاب سال‌ها قبل منتشر شد که یک نشریه تخصصی راجع به کتاب بود و شاید این امر موجب شد که نشریات پیوند تخصصی با کتاب داشته باشند. برخی از نشریات نیز به صورت ادواری و عمومی با کتاب داشته و در آن کتاب های تازه منتشر شده به صورت خاص معرفی میشد.

داورپناه افزود: در همین 8 هزار و 100 رسانه‌ای که در کشور مجوز دارند، به غیر از فصلنامه های علمی و پژوهشی وزارت علوم و علوم پزشکی است که با احتساب آن 900 فصلنامه علمی و پژوهشی تعداد رسانه‌ها به 9 هزار نیز خواهد رسید.

داورپناه ادامه داد: اگر بخواهیم موضوع جایگاه کتاب در هر یک از این رسانه‌ها بررسی لازم را انجام دهیم، باید تک‌تک رسانه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم، چرا که هر یک از رسانه‌ها به گونه ای به این امر پرداخته‌اند.

او گفت: مطالعات و پژوهش هایی که درباره مطالعه انجام شده به صورت موردی بوده و کاملا جامع نیست، چرا که در انجام پژوهش بخشی از جامعه مورد توجه قرار گرفته که در این امر احتمال خطا وجود دارد.

وی افزود: کتاب آن پویایی که در فضای مجازی است را ندارد، برای مثال وقتی ما موسیقی را گوش می دهیم قابلیت ارسال را دارد، ولی وقتی کتابی را خریداری می کنیم، امکان ارسال آن نیست و به صورت خوش‌بینانه در صورت مطالعه پس از پایان در کتابخانه خاک خواهد خورد.

داورپناه ادامه داد: در واقع ما عدد واقعی و درست از سرانه مطالعه در کشور نداریم و آمارهای گرفته شده در این بخش زیاد قابل اطمینان نیست.

وی افزود: به منظور افزایش سرانه مطالعه باید آن نیاز به کتاب در مردم احساس شود و از این طریق به ترویج فرهنگ مطالعه بپردازیم که یکی از راهکارهای آن ایجاد نشریه تخصصی برای کتاب است که از جمله آن جهان کتاب است.

وی تصریح کرد: برای ترویج و تبلیغ فرهنگ کتابخوانی باید از طریق رسانه ملی نیز اقدام شود، اما متاسفانه رویکردها در این بخش رو به جلو نیست.

وی در پایان گفت: برای ترویج فرهنگ مطالعه باید این امر به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، نه یک اقدام از طریق دولت از همین رو باید به شکل هماهنگ برنامه ها انجام شود. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: