کد خبر: 28540
تاریخ انتشار: جمعه, 22 ارديبهشت 1396 - 14:14

داخلی

»

اخبار کتاب

در کارگاه «مواد و چاپ در صنعت نشر» مطرح شد

ضرورت ابتکار در استفاده از کاغذ برای چاپ کتاب

منبع : لیزنا
 کارگاه «مواد و چاپ در صنعت نشر» با سخنرانی فعالان صنعت نشر کاظم طلایی و محمدحسین محمدی در پاتوق اهل قلم سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
ضرورت ابتکار در استفاده از کاغذ برای چاپ کتاب

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام ستاد امور رسانه‌ای و خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کاظم طلایی روز پنجشنبه (21 اردیبهشت) با اشاره به مراحل تولید کتاب از ایده تا چاپ گفت: کار با ایده‌ای که از طرف نویسنده یا ناشر اتفاق می‌‌افتد، شروع می‌‌شود سپس یک کارگروه با حضور عوامل مختلف دخیل در تولید، مثل نویسنده، مدیر انتشارات، طراح و مدیر فنی تشکیل می‌‌شود تا درباره‌ی مشخصات ظرفی که باید این محتوا در آن ریخته شود، بحث کنند.

طلایی اضافه کرد: مشخصاتی که مورد بحث قرار می‌‌گیرد، شامل قطع کتاب، صحافی، شیرازه، نوع جلد، طرح روی جلد، نوع کاغذ، وزن کاغذ، طراحی و عکس‌ها، رنگ، چاپ و نهایتا تیراژ چاپ می‌‌شود.

چاپ نفیس لایق کتاب‌های مذهبی و آسمانی است

محمدحسین محمدی نیز در این کارگاه زیبایی، جذابیت و تطابق شکل ظاهری کتاب با محتوا و مخاطبان آن را ضامن موفقیت کتاب دانست.

محمدی با بیان اینکه هزینه‌ی تمام شده‌ی کتاب، یک عامل مهم در موفقیت آن است، ادامه داد: به عنوان مثال در کتاب‌های کمک آموزشی که حالت یک بار مصرف دارد و یا داستان‌های کوتاه کودکان، استفاده از مواد ارزان‌قیمت پیشنهاد می‌‌شود ولی در چاپ کتب مذهبی و آسمانی و یا دیوان شعرا، استفاده از چاپ نفیس بهتر است.

وی در ادامه افزود: مخاطب خردسال نیاز به قطع بزرگ، کاغذ ضخیم ولی ارزان و تنوع رنگ، استفاده از رنگ‌های شاد و در کتاب‌های دانشگاهی و علمی بزرگسال کاغذ نازک استفاده می‌‌شود تا کتاب سبک و کم‌حجم تهیه شود.

محمدی اضافه کرد: در کتاب داستان بزرگسال، با توجه به اینکه خوانندگان کتاب را همراه خود در مترو، اتوبوس و حمل می‌‌کنند قطع کتاب کوچک، کاغذ نازک و از نوع کاهی یا بالک استفاده می‌‌شود تا از وزن و قیمت و اندازه کتاب کاسته شود.

وی در ادامه گفت: ناشران در استفاده از کاغذ و مواد جدید باید ابتکار به خرج داده و کمی ریسک کنند.

تاثیر طرح روی جلد بر روی میزان فروش کتاب

طلایی با اشاره به چاپ زیاد کتاب شعر در ایران گفت: قطع مناسب برای کتاب شعر قطع پالتویی است که کشیدگی آن باعث چینش زیبایی اشعار بخصوص شعر نو تک مصرعی می‌‌شود.

وی افزود: در کتاب فرهنگ‌نامه، چون تعداد صفحات زیاد بوده و حاوی تصویر است از کاغذ گلاسه با وزن پایین استفاده می‌‌شود.

طلایی در ادامه بر اهمیت طراحی جلد تاکید کرد و با یادآوری نقش طراح، گفت: مثلا در بخش کودک و نوجوان تصویر است که حرف می‌‌زند و ارتباط برقرار می‌‌کند و در بخش بزرگسال ارتباط تصویری و مفهومی طرح روی جلد با محتوا باعث سرعت در فروش کتاب می‌‌شود.

 

سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه‌ی نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه‌ی شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: