کد خبر: 33597
تاریخ انتشار: شنبه, 19 اسفند 1396 - 09:54

داخلی

»

اخبار کتاب

هایدن وایت، مورخ و منتقد ادبی آمریکایی درگذشت

منبع : لیزنا
هایدن وایت مورخ و منتقد ادبی آمریکایی و نویسنده کتاب معروف «فراتاریخ؛ تخیل تاریخی در قرن نوزدهم اروپا» درگذشت.
هایدن وایت، مورخ و منتقد ادبی آمریکایی درگذشت

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام سایت اخبار ادبی روسیه به نقل از مجله «تاریخ و نظریه»، پنجم مارس هایدن وایت، مورخ، نظریه پرداز و منتقد ادبی آمریکایی در سن 90 سالگی درگذشت.

در پیامی که در صفحه مجازی این مجله منتشر شده آمده است: «با نهایت تاسف درگذشت هایدن وایت را به اطلاع می رسانیم. او یک قهرمان واقعی در حوزه نظریه تاریخ بود. جایگاه او جایگزینی نخواهد داشت و ما برای انرژی، ذوق و و هوش او که وی با تمام تلاش خود برایمان به ارمغان آورده بود، دلتنگ خواهیم شد.»

کتاب «فراتاریخ؛ تخیل تاریخی در قرن نوزدهم اروپا» نوشته وایت در سال 1973 منتشر و بعدها به معروفترین اثر وی تبدیل شد. به اعتقاد وی تحقیقات و استنتاج تاریخی نه تنها شامل مجموعه ای از حقایق تاریخی است، بلکه یک روایت و ژانر ادبی هم هست.

او برای اولین بار مفهوم تاریخ به مثابه روایت را مطرح کرد و به عنوان نماینده پست مدرنیسم در علم نشان داد که در فراتاریخ (Metahistory) دستگاه های ادبی و زبانی چه نقشی می توانند بازی کنند.

مترجم:زهرا شریفی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: