کد خبر: 34106
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 ارديبهشت 1397 - 15:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی خبر داد

تدوین پروتکل بین «کمیته دائمی یونی‌مارک» و «کمیته راهبردی آر.دی.ای»

منبع : لیزنا
عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی از تدوین پروتکل بین «کمیته دائمی یونی‌مارک ( پی.یو.سی.)» و «کمیته راهبردی آر.دی.ای.(جی.اس.سی.)» در این نشست خبر داد.
تدوین پروتکل بین «کمیته دائمی یونی‌مارک» و «کمیته راهبردی آر.دی.ای»

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سعیده اکبری داریان، که در بیست و هشتمین نشست سالانه کمیته دائمی یونی مارک (پی.یو.سی) شرکت کرده بود، هدف از تدوین این پروتکل را هماهنگ‌سازی روندهای اصلاحی«کمیته دائمی یونی‌مارک (پی.یو.سی.)» و «کمیته راهبردی آر.دی.ای.(جی.اس.سی.)» دانست تا میانکنش‌پذیری کارکردی و معنایی بین داده های منطبق با آر.دی.ای. و نیز داده‌های منطبق با فرمت یونی مارک امکان‌پذیر شود. به طوریکه نتیجه آن تدوین جدول انطباق آر.دی.ای. و یونی‌مارک خواهد بود که به جعبه ابزار آر.دی.ای. افزوده خواهد شد.

اکبری داریان افزود: در این پروتکل به منظور هماهنگ‌سازی روندها، اعمال حداقل تغییرات در روش‌ها، اولویت‌ها و گردش کاری این دو کمیته در نظر  گرفته است. برای اجرایی شدن این  پروتکل رابط مشاور جی.اس.سی. در پی.یو.سی. و نیز رابط مشاور پی.یو.سی. در جی.اس.سی. تعیین شد که آنها مسئولیت برقراری ارتباط و نیز بررسی فعالیت هر گروه را برای طرح مسائل بالقوه بر عهده دارند.

او ادامه داد: آگاهی رسانی کمیته پی.یو.سی. در اولین فرصت از تغییرات پیشنهادی در خصوص اصطلاحات فرمت یونی مارک که می تواند بر آر.دی. ای تاثیر گذار باشد و بالعکس از جمله وظایف ذکر شده برای کمیته‌ها در این پروتکل است.

عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ابراز امیدواری کرد: امیدواریم در ایران نیز شاهد تدوین پروتکل‌های مشابه بین کمیته‌های تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی با تضمین اجرایی شدن آنها  باشیم.

گفتنی است او به نقل از فریبرز خسروی، مسئول کارگروه تدوین اصطلاح‌نامه فرهنگی سه زبانه (در گذشته مشهور به اصفا) از آمادگی تدوین پروتکل همکاری بین کار گروه تدوین اصطلاح‌نامه فرهنگی سه زبانه با سایر اصطلاح‌نامه‌های کشور در راستای گام برداشتن در مسیر داده‌های پیوندی خبر داد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: