کد خبر: 36574
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 01 شهریور 1397 - 13:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دوره آموزشی هم‌افزایی مهارت‌های قصه‌گویی در آذربایجان شرقی برگزار شد

منبع : لیزنا
دوره آموزشی دو روزه قصه گویی با حضور پنجاه نفر از کتابداران بخش کودک کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد.
دوره آموزشی هم‌افزایی مهارت‌های قصه‌گویی در آذربایجان شرقی برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی، دوره آموزشی دو روزه هم افزایی مهارت‌های قصه گویی با تدریس شاهدخت موسی زاده، مدرس و فعال حوزه کودک و نوجوان و حضور مدیرکل و کتابداران بخش‌های کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد .

شهرام خدایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی در افتتاحیه این کارگاه گفت: در بسیاری از فرهنگ‌ها و آداب و رسوم، قصه و داستان جایگاه و منزلت بالایی دارد.

خدایی لازمه سودمندی دوره‌های آموزشی برگزار شده را تطبیق این دوره‌ها با نیازهای واقعی کتابداران دانست و گفت: در عصر حاضر که سرمایه انسانی سازمان‌ها به عنوان رکن اساسی پیشرفت سازمانی شمرده می‌شود، سیاست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز به درستی در راستای این هدف متمرکز شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی استفاده از زبان قصه در تربیت کودکان را بسیار موثر و اثرگذاری آن از پند و نصیحت مستقیم را به مراتب بیشتر دانست و افزود: کارهای فرهنگی و هنری دلچسب ترین کارها، سرشار از نشاط و شادابی و جلوه‌ای از جمال و جلال الهی در عالم خاکی است.

خدایی با اشاره به این که کتابداری یکی از بهترین فعالیت‌های حوزه فرهنگ است خاطرنشان کرد: امیدوارم روزمرگی دامنه کار و تلاش شما کتابداران را نگیرد و با حرکتی رو به رشد و تعالی بتوانید گام‌های بلندی در مسیر موفقیت برداشته و از مطالب کاربردی این دوره در راستای اعتلای خدمات کتابخانه‌های عمومی استفاده کنید.

شاهدخت موسی زاده، مدرس و فعال حوزه کودک و نوجوان نیز در خصوص این دوره گفت: دوره «هم افزایی مهارت‌های قصه گویی» به منظور تقویت مهارت‌های کتابداران بخش های کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی کشور، در سراسر کشور برگزار می شود و استان آذربایجان شرقی بیست و پنجمین استانی است که این دوره در آن برگزار شده است.

موسی زاده در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به ضرورت سرمایه گذاری بر روی کودکان و نوجوانان و تاکید دبیرکل محترم نهاد، برنامه‌های قصه گویی در بخش‌های کودک کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از اصلی ترین برنامه‌های کتابخانه ها برای کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: کتابداران با کسب مهارت‌های قصه گویی می‌توانند کودکان و نوجوانان را به کتابخانه‌های عمومی جذب کنند و خوشبختانه در چند سال اخیر اقدامات خوبی از طرف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام شده است.

موسی زاده با اشاره به اینکه قصه گویی یکی از بهترین روش های انتقال ارزشها از نسلی به نسل دیگر است و نقش مهمی در تعلیم و تربیت کودکان دارد، افزود: در این دوره ها تلاش شد تا ضمن بیان اهمیت و فواید قصه گویی، نحوه انتخاب قصه مناسب و شیوه های قصه گویی به کتابداران کتابخانه های عمومی آموزش داده شود.

وی گفت: در این کارگاه موضوعاتی از قبیل انتخاب قصه با توجه به شرایط و روحیه قصه گو، مخاطب قصه، زمان و نوع قصه، تمرینات و خلاقیت‌های پس از انتخاب قصه، چگونگی شروع کردن، پیش بردن و پایان مناسب قصه با ارائه مثال‌های کاربردی به کتابداران آموزش داده شد.

موسی زاده در پایان اجرای برنامه‌های خلاقانه را در ترغیب کودکان به مطالعه بسیار تاثیرگذار دانست و ارتباط کتابخانه‌های عمومی با مدارس را در این زمینه راهگشا خواند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: