کد خبر: 38025
تاریخ انتشار: یکشنبه, 09 دی 1397 - 11:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری کارگاه های آموزشی و نشست های فرهنگی در کتابخانه های عمومی استان قم

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم
به همت کتابداران استان قم، کارگاه های آموزشی همراه با نشست های فرهنگی در کتابخانه های عمومی استان قم با هدف ترویج فرهنگ مطالعه برگزار شد.
برگزاری کارگاه های آموزشی و نشست های فرهنگی در کتابخانه های عمومی استان قم

به گزارش لیزنا، به همت کتابداران استان قم، کارگاه های آموزشی همراه با نشست های فرهنگی هنری در کتابخانه های عمومی استان قم با هدف ترویج مطالعه برگزار شد.

نشست هم اندیشی مادران در کتابخانه حضرت ولیعصر(عج) روستای مبارک آباد با موضوع «چگونه کودکان خود را کتابخوان کنیم» تشکیل شد. در این نشست، مادران ضمن اشاره به دغدغه ها و نگرانی های خود درباره آینده کودکان و نوجوانانشان، به بررسی راهکارهایی همچون همراهی کودکان و نوجوانان برای حضور در کتابخانه های عمومی پرداختند. همچنین در خصوص مشارکت حداکثری خانواده ها در برنامه های فرهنگی- هنری کتابخانه و تشویق به مطالعه بحث و تبادل نظر شد.

فردوس نادعلی زاده، مسئول کتابخانه حضرت ولیعصر(عج) روستای مبارک آباد در این نشست بیان کرد: برای رسیدن به هدف مطلوب در آغاز باید یک برنامه ریزی منظم و منسجم داشته باشیم و بر اساس آن عمل کنیم.

وی کتابخوانی را عامل مهمی برای رفع ناهنجاری ها و پیشرفت و رشد بشری عنوان کرد و گفت: عدم مطالعه باعث بروز برخی مشکلات از جمله ناآگاهی و در نهایت بیماری های روحی و روانی می شود.

 در ادامه کتاب های «پلکان موفقیت» نوشته حسین روحی و «نقشه راه موفقیت» نوشته مکسول جان معرفی و بخش هایی از این کتاب ها خوانده شد.

یادآور می شود کودکان و نوجوانان نیز همراه با مادرانشان در کتابخانه حضور یافتند و ضمن معرفی کتاب به بازی و شادی و اجرای نمایش عروسکی پرداختند.

 

تور کتابخانه ای ویژه اعضای فعال بخش کودک و نوجوان کتابخانه آیت الله خامنه ای(مرکزی شهرستان)

فاطمه مسعودی، کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه آیت الله خامنه ای، برای آشنایی کودکان و نوجوانان با بخش های مختلف کتابخانه، از آنان خواست با شرکت در تور درون کتابخانه ای، از میزامانت، بخش فهرست نویسی کتب، مخزن کتاب ویژه بزرگسالان، بخش مرجع و همچنین بخش نابینایان بازدید کنند. وی سپس درخصوص نحوه موضوع بندی کتاب ها و چینش منظم آنها و همینطور برنامه سامان و شیوه جستجوی کتاب توضیحاتی را ارئه کرد.

در ادامه کودکان در بخش نابینایان حضور پیدا کردند و حسن عبدلی، کتابداربخش نابینایان درباره تاریخچه خط بریل و ابداع آن توسط لویی بریل فرانسوی و همچنین چگونگی تولید کتاب های گویا و بریل صحبت کرد.

در بخش مرجع نیز، فائزه خسروی، مسئول این بخش گفت: کاربرد کتاب های مرجع یا فرهنگ نامه و دائره المعارف، ارائه منابع اطلاعاتیِ به روز و کافی به پژوهشگران است.

 

بازدید دانش آموزان مدرسه توحید از کتابخانه عمومی آیت الله خامنه ای (مرکزی شهرستان)

دانش آموزان پایه تحصیلی سال چهارمِ دبستان غیرانتفاعی توحید برای نخستین بار از بخش کودک و نوجوان کتابخانه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)، بخش نابینایان و مرجع بازدید کردند.

در این بازدید، فاطمه مسعودی، کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای درباره انواع منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه و بخش های مختلف و شیوه خدمات دهی با اعضا صحبت کرد.

وی سپس  برای تقویت هوش مطالعاتی آنان مجلات و کتاب های مورد علاقه بازدیدکنندگان را در اختیار آنان قرار داد تا دقایقی را به مطالعه بگذرانند و تفاوت های مهم بین کتاب و مجله را بیان کنند. در ادامه دو نفر از دانش آموزان با ارائه پاسخ صحیح به تفاوت ها و تمایز بین مجلات و کتب، جایزه این مسابقه را به خود اختصاص دادند.

وی در پایان درباره نشانه کتاب که به شکل های مختلفی طراحی شده توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ساخت نشانِ کتاب باعث می شود تا کتابخوانان، صفحات خوانده شده کتاب را فراموش نکنند.

گفتنی است در این بازدید دانش آموزان با خط بریل و شیوه نگارش آن از چپ به راست و همچنین روزنامه ها، لوح های فشرده و مقالات موجود در بخش مرجع آشنا شدند.

 

نشست های قصه گویی، جمع خوانی و شعر خوانی توسط طیبه عبدلی، مسئول بخش نابینایان کتابخانه آیت الله خامنه ای

طیبه عبدلی، مسئول بخش نابینایان کتابخانه آیت الله خامنه ای با حضور در مدرسه استثنایی امید به قصه گویی و روخوانی از کتاب های «عمو برفی» نوشته سیمین ساعتی و «پوپو کتاب میخونه قدر اونو میدونه» نوشته محمود میرزایی دلاویز پرداخت.

سپس مریم سلیمانی از دیگر کتابداران فعال کتابخانه آیت الله خامنه ای کتاب «افسانه شب یلدا» نوشته پیمان اردشیری را برای کودکان استثنایی بلندخوانی کرد. همچنین در مقطع چهارم دبستان نیز کتاب «مداد رنگی های هفته» توسط کودکان روشندل جمع خوانی و شعرخوانی شد.

در ادامه نیز سوره های کوچک قرآن کریم نیز توسط نابینایان قرائت شد.

 

زنگ بازی های فکری و هوشی با حضور اعضا در بخش کودک و نوجوان کتابخانه آیت الله خامنه ای(مرکزی شهرستان) با بهره مندی از کارگاه اندیشه ورزی

در این برنامه نیره خدادادشهری از کتابداران بخش کودک و نوجوان کتابخانه آیت الله خامنه ای به آموزش بازی با «مکعب آموزشی بازیتا» پرداخت. وی گفت: این بازی با هدف هماهنگی بیشتر چشم و دست، افزایش اعتماد به نفس و یادگیری مفاهیم اجتماعی انجام می شود.

گفتنی است آموزش کاربرد اسباب بازی های مناسب گروه سنی کودکان و نوجوانان و شیوه استفاده درست از آنها از دیگر برنامه های زنگ بازی های هوشی بود.

 

کارگاه های آموزش داستان نویسی با چاشنی معرفی و بررسی کتاب ویژه بزرگسالان کتابخانه آیت الله خامنه ای(مرکزی شهرستان)

در دوازدهمین کارگاه داستان نویسی، مرضیه نفری، مسئول کتابخانه و مربی این نشست، ضمن مروری بر ادبیات داستان نویسی و سبک های مختلف نویسندگان، چهار داستان از آثار آنتوان چخوف با عناوین «زن ارباب»، «نوشدارو بعد از مرگ»، «مادرزن وکیل» و «بچه تخس» را معرفی و بررسی کرد.

نفری بیان کرد: داستان های «زن ارباب» و «نوشدارو بعد از مرگ» به لحاظ درون مایه ای قوی تر هستند اما این نویسنده در دو داستان «مادرزن وکیل» و «بچه تخس» کوتاه و ضعیف عمل کرده است.

وی سپس به داستان طنزآمیز «بچه تخس» اشاره کرد و گفت: در این اثر، چخوف محتوا را بر ساختار ترجیح داده است و ویژگی ها و شخصیت های بارز روس در آن متجلی است. در پایان نیز اعضا دیدگاه ها و پیشنهادات خود را در این زمینه مطرح کردند.

 

در سیزدهمین نشست داستان نویسی، مرضیه نفری، مسئول کتابخانه آیت الله خامنه ای، نویسنده و مربی این کارگاه، درباره انتخاب موضوع داستان و شیوه نگارش آن به نوجوانان توضیحاتی را ارائه کرد.

وی بیان کرد: موضوع و محتوای داستان از مهم ترین عناصر داستان نویسی است که هنرجویان نوجوان باید به آن توجه کنند.

در ادامه کودکان و نوجوانان علاوه بر نوشتن داستان های خلاق و به اشتراک گذاری آن ها با یکدیگر، به نقد و بررسی آنها پرداختند.

 

سنجش هوش دیداری با اجرای طرح کارگاه کتاب، کودک، اندیشه ورزی در کتابخانه عمومی شهدای قم

در این برنامه ندا کلهرنژاد، کتابدار کتابخانه عمومی شهدای قم با توزیع عکس هایی در بین اعضا، از آنان خواست رویدادهایی که ممکن است در لحظه عکاسی و یا پیش از عکسبرداری رخ داده باشد را بیان کنند و دلایل خود را همراه با نشانه هایی قابل قبول در عکس به اثبات برسانند. وی گفت: طبق قوانین کارگاه اندیشه ورزی، همه باید در هنگام صحبت دوستانشان، سکوت را رعایت کنند و ضمن توجه به دیدگاه های طرف مقابل یکدیگر به آن احترام بگذارند و آن را مورد نقد و تمسخر قرار ندهند چرا که هر نظر و پیشنهادی می تواند تا حدودی به واقعیت نزدیک باشد.

 

کارگاه آموزش داستان نویسی همراه با معرفی کتاب در کتابخانه عمومی مریم

کارگاه آموزش داستان نویسی، به مربیگری، فاطمه نفری و با حضور شماری از علاقمندان در کتابخانه مریم برپا شد.

فاطمه نفری، نویسنده و مدرس این کارگاه، در آغاز به معرفی چکیده ای از «مجموعه داستان های هدایت»؛ «مجموعه داستان های همینگوی»؛ «مجموعه داستان های چخوف»؛ «مامان را ببخشید» نوشته هادی خورشاهیان؛ «سه سوت جادویی» نوشته احمد اکبرپور؛ «افصون» نوشته انجی سیج؛ «تا به طناب دار» نوشته مهدی پناهیان؛ «نمایشنامه رومئو و ژولیت» اثر شکسپیر؛ «نمایشنامه اتللو» اثر شکسپیر پرداخت.

وی سپس با مرور عناصر داستان نویسی، به این مبحث خاتمه داد. در ادامه هنرجویان جوان با خواندن داستان های خود، به بررسی نقاط ضعف و قوت آن پرداختند.

 

زنگ لذت از مطالعه ویژه دانش آموزان به میزبانی کتابخانه عمومی مریم

در این طرح زهره محمدی، مسئول کتابخانه مریم ضمن رایزنی با مدیر مدرسه «ناصر دیوان»، از مسئولان و دانش آموزان دعوت کرد برای آشنایی بیشتر با خدمات کتابخانه ای از کتابخانه بازدید کنند.

 بیش از 30 نفر از دانش آموزان این مدرسه از کتابخانه مریم بازدید کردند و با حضور در بخش کودک و نوجوان، ضمن شناخت کتاب های مناسب گروه سنی خود، به مدت یک ساعت به مطالعه پرداختند. سپس به دانش آموزان داوطلبی که چکیده کتاب های خوانده شده خود را به بهترین شکل معرفی کردند، جوایزی به رسم یادبود اهدا شد.

 

کارگاه آموزش سفال گری و بازی های فکری در کتابخانه عمومی علامه امینی

فاطمه آقایی، مربی این کارگاه، به روش متداول و معروف فتیله ای، چگونگی ساخت ظروف سفالی را به هنرجویان نوجوان آموزش داد. وی سپس به صورت عملی شیوه ساخت فتیله و نحوه اتصال آن به سطح اصلی ظرف را برای کودکان و نوجوانان تشریح کرد. در پایان هنرمندان نوجوان، نمایشگاهی از مجموعه آثار خود نمایشگاهی برپا کردند.

در زنگ بازی، بتول آصفری، کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی، ضمن تقسیم اعضا به گروه های همسالان، بازی های فکری متناسب با هر گروه سنی را در اختیار آنان قرار داد و پس از 15 دقیقه از آنان خواست درباره اسباب بازی های خود و کاربرد آن صحبت و آنان را با گروه های همسال خود تعویض کنند.

 

کارگاه آموزش کاردستی خلاق در کتابخانه عمومی علامه امینی

در این کارگاه، زهرا آقایی، مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی با پاره کردن کاغذها و از بین بردن اشکال هندسی کشیده شده روی آن، کاغذها را درون پاکتی ریخت و آنها را به صورت تصادفی در بین کودکان پخش کرد. آقایی سپس از اعضا خواست با برگه‌های سفید و مقوایی شکل و با قدرت اندیشه و خلاقیت، تکه‌های از بین رفته اشکال هندسی کاغذ را روی مقوا قرار دهند و بر اساس ذوق و هنرِ خود، اشیا، اشکال هندسی یا حتی انسان و جانوران را طراحی کنند و به رنگ آمیزی آن بپردازند

وی در ادامه، اوریگامی «شیر» با کمک کتابِ «اوریگامی ساده» نوشته‌ روح‌الله گیوه‌چی را به اعضا آموزش داد. در پایان نیز کودکان با ایده های نو و ابتکار عمل خود، کاردستی‌هایِ متنوع و زیبایی را ساختند که در خاتمه به برترین ها کارت امتیاز تعلق گرفت.

 

کارگاه آموزش کاردستی در کتابخانه عمومی نرگس

در این کارگاه، الهام دهقان، مسئول کتابخانه نرگس با استفاده از کاغذهای رنگی، چسب و قیچی، روش تهیه کارت تبریک به کودکان را آموزش داد و از آنان خواست بر اساس سلیقه و ذوق هنری خود به تصویرسازی مناسب از کارت های تبریک بپردازند. سپس کودکان، اشکال مختلفی از حیوانات و اشیاء تزئینی را بر روی کارت های پستال طراحی کردند.

 

کارگاه آموزش کاردستی و نقاشی خلاق در کتابخانه عمومی امام علی(ع)

در این گارگاه، طیبه قربانی رضوان، مسئول کتابخانه امام علی(ع)، به آموزش ساخت هزارپای کاغذی، با استفاده از کاغذ و مقواهای رنگی پرداخت. سپس هر یک از اعضاء بر اساس ذهنیت های خود از این جانور، طرح های زیبا و رنگینی را درست کردند و در کنار کاردستی های خود عکس یادگاری گرفتند. گفتنی است در این کارگاه کودکان با هزارپایان به عنوان جانوران خاکزی از گروه بندپایان و گونه های مختلف آن آشنا شدند.

در کارگاه آموزشی نقاشی خلاق، اعضا شیوه طراحی و ترسیم خطوط برای کشیدن «فیل» را یاد گرفتند و در ادامه نیز به نقاشی و رنگ آمیزی پرداختند. همچنین کودکان با مشاهده کلیپ دنیای مستند، با حیوان بزرگ جثه ای از گروه خرطوم داران به نام «فیل» آشنا شدند.

 

بازدید دانش آموزان مدرسه شهید فهمیده در دو مرحله همراه با نشست های کتابخوانی در کتابخانه امام علی(ع)

در بازدید های دانش آموزان مدرسه شهید فهمیده از بخش های مختلف کتابخانه و آشنایی با خدمات آنها، معصومه بداقی، کتابدار کتابخانه امام علی(ع) ضمن معرفی کتاب «قصه هایی از امام حسن عسگری (ع): سکه های گم شده» نوشته مسلم ناصری از دانش آموزان خواست بخش های مختلف کتاب را جمع خوانی کنند. وی سپس از خدمات بخش مرجع و کاربرد فرهنگنامه ها، و شیوه استفاده از برنامه سامان صحبت کرد و علت چینش کتاب ها، چرایی موضوع بندی و فهرستنوسی آنها را سهولت در جستجوی کتب موردنظر برای مراجعه کنندگان عنوان کرد.

در ادامه داستان «خانه تو یا من؟ از کتاب داستان های فکری 1» نوشته فیلیپ کم، خوانده شد و در پایان علاقمندان ساعتی را به مطالعه کتاب های مورد علاقه خود گذراندند.

 

ویژه برنامه های سنتی در نخستین روزهای زمستانی در کتابخانه روستایی شهدای نایه

مریم محبیان، کتابدار کتابخانه شهدای روستای نایه در خصوص برنامه های اجرا شده در نخستین فصل زمستان بیان کرد: این برنامه با هدف یادآوری سنت ها و آداب و رسوم کهن ایرانی و بومی و همچنین انتقال میراث های گرانبهای فرهنگی به کودکان و نسل امروز، در نشستی دورهمی با کودکان برگزار شد. در این فضای صمیمی کودکان با پوشیدن لباس های محلی در کتابخانه و فضای سبز آن به شعرخوانی از اشعار سنتی و بازی های قدیمی پرداختند و با توضیحات ارائه شده با فلسفه دید و بازدید و دیدار با بزرگترها به ویژه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها آشنا شدند.

در ادامه این ویژه برنامه زمستانه، قصه ی پرهیجان «یه مرغکی داشتیم/ سر چینه گذاشتیم» که از قصه های محلی روستای نایه است، به زبان محلی خوانده شد. گفتنی است شاهنامه خوانی و قصه گویی از داستان های فردوسی، آیین پذیرایی با استفاده از میوه های محلی، آجیل های سنتی و بیان خواص آنان از برنامه های جانبی این کتابخانه بود.

 

کارگاه آموزش کاردستی در کتابخانه امام محمدباقر(ع) روستای حیدرآباد

به همت زکیه صیاد، کتابدار کتابخانه امام محمدباقر(ع) روستای حیدر آباد، کارگاه کاردستی در نخستین روزهای فصل زمستان با ساخت میوه های زمستانی تشکیل شد

 

اجرای مسابقه «به میز جایزه نزدیک شو» در کتابخانه شهدای قم ویژه دانش آموزان

در این بازدید دانش آموزی، به ابتکار ندا کلهرنژاد، کتابدار کتابخانه عمومی شهدای قم، مسابقه ای با عنوان به «میز جایزه نزدیک شو» برای دانش آموزان اجرا شد. این کتابدار گفت: در این مسابقه، با معرفی برخی از عناوین کتاب ها، اسم نویسندگان یا ناشران کتاب باید توسط بازدیدکنندگان بیان شود و در صورت هر پاسخ صحیح، آنان می توانند یک قدم به میز جایزه نزدیک شوند که در پایان نیز به برندگان جوایزی به رسم یادبود اهدا می شود.

وی اظهار داشت: در این مسابقه، دانش آموزان با نویسندگان، ناشران، موضوعات و عناوین کتاب ها و همچنین تنوع در شیوه برگزاری مسابقات کتاب خوانی آشنا شدند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: