کد خبر: 39968
تاریخ انتشار: یکشنبه, 23 تیر 1398 - 18:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اهدای چاپگر بریل به کتابخانه مرکزی خوزستان

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان
برای اولین بار در استان خوزستان با کمک یک خیر و با اعتباری بالغ بر ۶۸۰ میلیون ریال، دستگاه چاپگر بریل ایرانی «دارکوب» به بخش نابینایان و کم بینایان کتابخانه مرکزی اهدا شد.
اهدای چاپگر بریل به کتابخانه مرکزی خوزستان

 به گزارش لیزنا، با کمک یک خیر و با اعتباری بالغ بر ۶۸۰ میلیون ریال، دستگاه چاپگر بریل ایرانی «دارکوب» به بخش نابینایان و کم بینایان کتابخانه مرکزی اهدا شد.

در حاشیه این مراسم، منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به نقش برجسته خیرین در توسعه و ترویج کتابخوانی و دعوت از خیرین استان برای حل مشکلات کتابخانه های عمومی گفت: در طول سال های اخیر، خیرین  با کمک به کتابخانه های عمومی نقش بسزایی در ترویج فعالیت های فرهنگی در سطح استان ایفا کردند که از این اقدامات می توان به خرید و اهدای یک دستگاه چاپگر بریل «دارکوب» به کتابخانه مرکزی استان خوزستان اشاره کرد. به این ترتیب نابینایان و کم بینایان عزیز می توانند جزوات و کتاب های مورد نیاز خود را در قالب متون بریل دریافت کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان از راه اندازی اتاق آکوستیک در کتابخانه مرکزی خبر داد و گفت: تولید کتاب های گویا در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی یکی از دیگر از خدماتی است که در استان انجام می شود و تا کنون کتاب های زیادی گویا سازی شده و در اختیار روشندلان قرار گرفته است.

سید مرتضی نیکزاد، کارشناس شرکت دانش بنیان سفیر ثریا در خصوص تولید این محصول گفت: در راستای دسترسی آسان نابینایان و کم بینایان به منابع اطلاعاتی بریل، چاپگر دارکوب برای اولین ‌بار در ایران و خاورمیانه با تلاش شرکت معتبر دانش‌بنیان سفیر ثریا طراحی و ساخته‌ شده و از نظر سرعت و کیفیت چاپ، قابل‌رقابت با نمونه‌های خارجی است.

وی ادامه داد: از این پس نابینایان استان خوزستان و استان های همجوار می توانند تمام منابع علمی، فرهنگی و دینی مورد نیاز خود را با دستگاه چاپگر بریل ایرانی به خط بریل چاپ و از کتابخانه مرکزی خوزستان دریافت کنند.

نیکزاد با اشاره به قابلیت‌ این چاپگرها بیان کرد: امکان چاپ با استفاده از حافظه داخلی بدون نیاز به کامپیوتر، سیستم عیب‌یابی داخلی، قابلیت چاپ دوروی کاغذ به‌شکل هم‌زمان، سیستم اعلام اتمام کاغذ و اتمام چاپ،  سیستم کاهش ارتعاش و صدا، قابلیت تغییر جهت متن به‌صورت عمودی و افقی و کلیدهای گویا به زبان فارسی و انگلیسی از مهم‌ترین قابلیت‌های فنی چاپگرهای بصیر است.

وی گفت: با کمک و حمایت مالی یکی ازخیرین این دستگاه با اعتباری بالغ بر ۶۸۰ میلیون ریال خریداری و به بخش نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه مرکزی خوزستان اهدا شد.

گفتنی است، بخش نابینایان کتابخانه مرکزی خوزستان درحال‌حاضر ۳۳۰ نفر عضو فعال دارد و تعداد منابع بریل این کتابخانه ۶۶۰ نسخه و منابع صوتی آن نیز ۱۰ هزار عنوان است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: