کد خبر: 32859
تاریخ انتشار: شنبه, 07 بهمن 1396 - 14:32

داخلی

»

اخبار کتاب

آیا سال 2018 سال انتشار آثار نویسنده‌های زن می‌شود؟

منبع : لیزنا
فقط یک ناشر به چالش عدم چاپ کتابهای نویسندگان مرد در سال 2018 (به عنوان سال چاپ آثار نویسندگان زن) پاسخ مثبت داده است.
آیا سال 2018 سال انتشار آثار نویسنده‌های زن می‌شود؟

به گزارش لیزنا به نقل از روزنامه گاردین: تنها یک ناشر به نام «و دیگر داستان‌ها»* به چالش کامیلیا شمسی برای انتشار کتاب های زنان نویسنده در سال جدید میلادی پاسخ مثبت داده است. ولی همان طور که این نویسنده و دیگر متخصصان حوزه توضیح می‌دهند، این بحث باعث فراگیری مسائل جدیدی در این صنعت می‌شود.

سال 2018 قرار بود سال چاپ آثار نویسندگان زن باشد. بعد از آنکه کامیلیا شمسی، رمان‌نویس، صنعت چاپ و نشر را برای چاپ نکردن کتاب های جدید نویسندگان مرد به مدت یک سال با هدف جبران نابرابری در دنیای ادبیات، به چالش کشید، ناشر مستقل کوچکی به نام «و دیگر داستان‌ها» تنها ناشری بود که آن را پذیرفت.

در مقاله چالشی او که در سال 2015 در گاردین به چاپ رسید، این رمان‌نویس با جزییات به فضای نامتناسبی که به نویسندگان و منتقدان مرد در رسانه‌ها داده می‌شود، تعداد بیشتر نویسندگان مرد که کتابشان برای جایزه بوکر ارائه می‌شود و تعداد بیشتر قهرمان‌های مرد در رمان‌های منتخب اشاره می‌کند. در این مقاله آمده است: «مانند هر دستگاه قدرت کارآمد -که مردسالاری کارآمدترین دستگاه قدرت در دنیا در طول زمان است -راه‌های حفظ ساختار قدرت پیچیده است.» در ادامه او می‌نویسند «2018: سال انتشار کتاب های زنان نویسنده؛ صد سالگی حق رای زنان بالای 30 سال در انگلستان زمان درستی برای اینکار به نظر می‌رسد.»

او می‌افزاد: «قطعا جزییات زیادی برای کار کردن وجود دارد. ولی فرضیه اصلی «چالش» من این است که هیچکدام از عنوان‌های جدید که در این سال به چاپ می‌رسند، نباید توسط مردان نوشته شده باشند. من مطمئن هستم بسیاری از نویسندگان مرد از این کمپین حمایت خواهند کرد و از ارائه کارهایشان به ناشران به مدت یک سال صرف نظر خواهند نمود، درحالی که به صورت فعال کتاب‌های چاپ شده را می‌خوانند، نقد می‌کنند و پیشنهاد می‌دهند.»

این ایده با پاسخ‌های گوناگون مواجه شد. لیونل شریور، نویسنده آن را «آشغال» خواند. «تیلتد اکسیس»، ناشر کتاب‌های تخیلی ترجمه شده، در سال 2017 با هدف بهبود برابری جنسیتی، لیستی که همه آن را نویسندگان زن تشکیل می‌داد منتشر کرد و بیشتر ناشران بزرگ سکوت کردند.

بعد از سه سال  شمسی می‌گوید او آرزو دارد ناشران بیشتری به این چالش بپیوندند: «زمانی که آن مقاله را نوشتم، فکر کردم آن را یا مانند یک پیشنهاد مطرح کنم و یا به عنوان چیزی شبیه به یک مشکل. من گزینه دوم را برگزیدم و وقتی این کار را کردم، فکر نمی‌کردم ناشران آن را انجام دهند. من نمی‌توانستم تصور کنم ناشران بزرگ یا ناشران کوچک، به لیست نویسندگان برتر مرد خود بنویسند: کتاب دوست داشتنی‌ است ولی باید 12 ما صبر کنی. آرزو داشتم که این کار را انجام دهند ولی انتظار نداشتم که مثلا پنگوئن این کار را نجام دهد، یا نویسندگان مرد به پنگوئن نامه بنویسند که این را کار را بکند. بسیاری از نویسندگان و ویراستاران زن به طور شخصی با من تماس گرفتند و گفتند که این کار، درست است.»

او همچنان بر این عقیده است که راه‌هایی رادیکال برای ایجاد یک تغییر واقعی مورد نیاز هستند و امیدوار است که «و دیگر داستان‌ها» دیگران را ترغیب کند تا به این مسئله فکر کنند. در کاتالوگ این ناشر آمده است که تمرکز بر روی زنان در سال 2018 به آنها «انگیزه خطاب قرار دادن نابرابری‌هایی را که زنان نویسنده را به حاشیه می‌راند، داده است؛ نابرابری‌هایی که مخصوصا در کتاب‌های تخیلی ترجمه حادتر است، جایی که تنها 30 درصد از کتاب‌های تخیلی توسط زنان نوشته شده‌اند.» همچنین به «کمبود دست‌نوشت‌های ارسالی زنان رنگین‌پوست به اجینت‌ها (مدیربرنامه ها) اشاره می‌کند.»

استفان تابلر، موسس «و دیگر داستان‌ها» که نویسندگانی مانند آلیشیا کاپف، کریستین شات، کریستینا ریورا گارزا و کتی پیج را در میان لیست تمام زن نویسندگان سالش دارد، درباره بستن درهای انتشاراتش به روی مردان در سال 2018 می‌گوید: «جای خالی زیادی داریم که به ما امکان می‌دهد آنها را با اضافه کردن زنان نویسنده بیشتر به لیست، پر کنیم. این اقدام به نویسندگان فوق‌العاده‌ای امکان چاپ شدن آثارشان را داده است که در غیر این صورت فضایی برای آنها نمی‌داشتیم.»

به گفته او، آماده شدن برای سال انتشار نویسندگان زنان «بسیار روشنگر» بوده و با اینکه این شرکت اعلام کرده است که در این سال که کارهای نویسندگان زن را به چاپ می‌رساند، آنها از زنان و مردان به یک میزان کار دریافت کرده‌اند. او افزود: «چیزی که ما بیش از پیش متوجه آن شدیم نیاز دوبرابر کردن تعهدمان است، جهت پیدا کردن نوشته‌های خوب خارج از آن چیزی که در اینباکس ما می‌آید؛ خارج از کانال‌های معمول این صنعت. ما می‌خواهیم به عمق برویم و کتاب‌های خیلی خوب را پیدا کنیم، حتی اگر آنهایی نباشند که سر و صدایی می‌کنند.»

شمسی می‌گوید: «زمانی که من با استفان صحبت کردم، او درباره انتشار کار زنانی سخن گفت که در غیر این صورت به آنها بر نمی‌خوردیم. او اظهار کرد که این رویه باعث تغییر در طرز فکرش شده است. من حس می‌کنم اگر کارها را برای یک سال، به شکل متفاوت انجام دهیم، شما مجبور می شوید به تصمیمات‌تان دقت کنید. زمانی که شما این چیزها را می‌بینید، نمی‌توانید دیگر نادیده‌شان بگیرید.»

او ادامه داد: «قطعا من فکر نمی‌کردم  این اتفاق همان زمانی که کمپین #MeToo (من هم) اتفاق می‌افتد، رخ دهد. من این موضوع را با تجاوز جنسی مقایسه نمی‌کنم ولی اگر در ابعاد بزرگتر معنای زندگی در دنیای مردسالارانه صحبت کنیم، در همه بخش‌های زندگی‌مان وجود دارد. ما در این دنیا زندگی می‌کنیم و ساختار را معمولا نمی‌بینیم. من هنوز معتقدم که ما به راهکارهای نسبتا رادیکالی برای تغییر طرز فکرمان نیاز داریم. خیلی راحت است که ما چسب زخم ارائه دهیم. من امیدوارم با مثال «و دیگر داستان‌ها»، راهی برای فکر کردن به ساختارها ایجاد شود.»

جیمی بینج، مدیر مسئول انتشارات کنن‌گیت می‌گوید: «چالش و ایده زیرکانه‌ای بود، حتی اگر برای ما انجامش غیرممکن باشد... بدون در نظر گرفتن امکان مذاکره دوباره قراردهایی که با نویسندگان مرد بسته‌ایم». این انتشارات آثار نویسندگانی نظیر چینا میلر، پتریس خان کالرز، موسس «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد»** و لیدیا یوکناویچ را در سال جاری چاپ می‌کند. او ادامه داد: «ما در انتشارات درباره این موضوع صحبت کرده‌ایم و باعث شد ما به نویسندگانی که کارشان را چاپ می‌کنیم و اینکه آنها را چگونه پیدا می‌کنیم، فکر کنیم.»

 

*And Other Stories

** Black Lives Matter

 

مترجم: ونداد ذوقی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: