کد خبر: 18256
تاریخ انتشار: شنبه, 04 بهمن 1393 - 15:29

داخلی

»

آموزش

آموزش HTML - جلسه اول

اگر به دنبال آشنایی با زبانهای برنامه نویسی در وب هستید، اچ تی ام ال می تواند شروع مناسبی برای شما باشد.
آموزش HTML - جلسه اول

HTML زبانی برای ساختن صفحات استاتیک هست که به وسیله آن میتوان صفحات وبی ساخت که در آن از عکس ، فیلم، موزیک ، پاراگراف ، جدول و... استفاده کرد. زبان HTML بر خلاف بسیاری از زبان های برنامه نویسی فاقد دستورهایی همچون ساختار شرطی، حلقه، توابع و... است. در عوض این زبان از ساختار ساده‌ای به نام Tag تشکیل شده است. در واقع HTML یک نوع دستور بیشتر ندارد و آن هم Tag هست.

تگ های HTML برای نشانه گذاری محتويات صفحات به کار می روند و باعث می شوند که مرورگر بتواند تشخيص دهد هر بخش چه نوع عنصری است. هر تگ HTML ، يک بخش ابتدايی و يک بخش انتهايی دارد که هم نام بوده و به صورت استاندارد طبق شکل کلی زير به کار می روند :

 

<tag name/>...... محتوی تگ.... < tag name >  

         تگ شروع                                        تگ پایان

مثال < title > ..... < /title >:

هر تگ HTML ، بايد حتما در ادامه توسط تگ پايانی بسته شود. کليه نوشته ­ها و تگ­های ديگری که در بين تگ ابتدا و پايان نوشته می شوند ، محتويات تگ را تشکيل می دهند . تگ های HTML نسبت به بزرگ و کوچک بودن حروف حساس نيستند ، يعنی:  < b > = < B >

 

برای نوشتن و اجرای صفحات HTML به موارد زیر نیازمندیم:

1.       برای کد نویسی صفحات وب از هر ویرایشگر متنی میتوان استفاده کرد مانند Notepad یا WordPad که در تمامی ویندوزها قابل دسترسی هستند. البته برای نوشتن کدهای Html نرم افزار های پیشرفته زیادی در این زمینه وجود دارد که ما را در نوشتن تگ ها راهنمایی میکنند.

2.       برای مشاهده نتیجه کار هم نیاز به یک مرورگر (....,Opera,IE, Firefox, Google Chrome)دارید.

 

 

ساختار اصلی یک صفحه وب:

هر صفحه وب با تگ <html> شروع و به تگ < / html > ختم میشود. در داخل صفحهhtml   دو قسمت اصلی وجود دارند:

بخش <head> : این عنصر حاوی اطلاعاتی در مورد صفحه است. به عنوان مثال می تواند شامل عنوان و توضیحاتی در مورد آنچه در قسمت بدنه آمده است باشد. این قسمت از تگ <head> و تگ < / head > و هر چیزی که بین آنهاست تشکیل می شود.(قسمت زرد در شکل)

بخش <body> : مشخص کننده بدنه صفحه است و در واقع حاوی اطلاعاتی است که قرار است در پنجره مرورگر نمایش داده شود. این قسمت از تگ <body>  و تگ بسته <body/> و هر چیزی که بین آنهاست تشکیل می شود.(قسمت سبز در شکل)

نکته : معمولا آنچه که در قسمت head صفحه قرار میگیرد در صفحه نمایش داده نمی شود اما هر آنچه که در قسمت body قرار گیرد در صفحه نمایش داده خواهد شد.

 

بخش اول آموزش

 

بخش دوم آموزش

 

ادامه آموزش هفته آینده بر روی سایت قرار خواهد گرفت.

 

برچسب ها :
سینا حیدری نژاد
|
Iran
|
1395/08/05 - 15:48
0
0
دمت گرم واقعا خوب و خیلی واضح بود
فهیمه1
|
Iran
|
1393/11/20 - 09:16
1
3
با سلام و عرض ادب
ضمن سپاس از بخشهای آموزشی سایت ، آیا امکان دارد به صورت فایل پی دی اف نیز آموزش ها در صفحه قرار گیرد؟
سپاس
ارشد کتابداری
|
Iran
|
1393/11/15 - 08:18
1
1
باسلام. از مطالب آموزشی بسیار خوبی که قرار دادید سپاسگزارم. لطفا در صورت امکان مطالبی را در زمینه طراحی وب سایت قرار دهید. با تشکر.
حبیبی
|
Iran
|
1393/11/11 - 12:39
0
1
با سلام ممنون از این شروع عالی ،خواهش میکنم این آموزش را برای زبان های برنامه نویسی مثل پی اچ پی هم بگذارید. با تشکر
احمدی
|
Iran
|
1393/11/08 - 13:00
0
0
با سلام
بابت راه اندازی این بخش خوب و اموزشی از شما بسیار تشکر می کنم.
n
|
Iran
|
1393/11/08 - 11:40
0
0
ممنون بابت راه اندازی این بخش خوب. مدرسهای فعلی در کارگاههایی که برگزار می کنند مدام در حال فقط معرفی هستند و نکات را کاربردی تدریس نمی کنند. این آموزشها روزنه امید است و مطمئنا در علاقه مند کردن افراد تأثیرگذار خواهد بود.
طاهری
|
Iran
|
1393/11/07 - 13:27
0
5
با سلام
بسیار خرسند شدم دیدم برای جامعه کتابداران (عالمان اطلاعات) چنین برنامه های آموزشی در نظر گرفته شده است. هر چند کم و بیش در کلاس های درس چنین مفاهیمی تدریس می شد. اما به دلیل تئوریکی بودن دروس و یا سایر دلایل به بحث عملی این مفاهیم کمتر توجه می شد.
در زمینه متن نگاشته شده نیز خواستم چند نکته را جسارتا ذکرکنم:
1- منبع مناسبی که می توان برای چنین مطالبی استفاده کرد وبسایت http://www.w3schools.com/ است که اغلب مفاهیم پایه ای تمامی زبان های تحت وب را آموزش می دهد.
2- در خصوص این که زبان اچ تی ام ال را با زبان های برنامه نویسی مقایسه کرده اید.. به نظر من زبان اچ تی ام ال از جنس زبان های برنامه نویسی نیست، بلکه یک زبان نشانه گذاری (mark-up) است. زبان های نشانه گذاری برای نمایش اطلاعات بکار می روند و بستر را فراهم می کنند و دستوراتی برای ایجاد برنامه، دریافت و ارسال و... ندارند و نباید با زبان های برنامه نویسی مثل جاوا اسکریپ و پی اچ پی و ... حتی مقایسه شوند.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: