کد خبر: 40046
تاریخ انتشار: یکشنبه, 13 مرداد 1398 - 09:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

از تجهیزات فرهنگی محلات حاشیه‌نشین یزد در کتابخانه علامه جعفری رونمایی شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد
آیین رونمایی و بهره‌برداری از تجهیزات فرهنگی- اجتماعی محلات حاشیه‌نشین شهر یزد، با حضور استاندار یزد و جمعی از مسئولان فرهنگی استان در کتابخانه علامه جعفری یزد برگزار شد.
از تجهیزات فرهنگی محلات حاشیه‌نشین یزد در کتابخانه علامه جعفری رونمایی شد

 به گزارش لیزنا، آیین رونمایی و بهره‌برداری از تجهیزات فرهنگی اجتماعی محلات حاشیه‌نشین شهر یزد، با حضور محمدعلی طالبی، استاندار یزد؛ سیدمحمد رستگاری، فرماندار؛ غلامعلی سفید، رئیس شورای اسلامی شهر یزد؛ فخرالسادات خامسی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و جمعی از مدیران کل و مسئولان فرهنگی استان روز چهارشنبه ۹ مرداد، به میزبانی کتابخانه عمومی علامه جعفری یزد برگزار شد.

استاندار یزد در این جلسه با اشاره به عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی و اهتمام دولت برای حل معضل حاشیه‌نشینی در کشور، گفت: دغدغه مقام معظم رهبری در این خصوص باید باعث همگرایی دستگاه‌های مختلف و نهادهای شهری برای بهبود وضع زندگی در این مناطق شود.

وی در این خصوص افزود: یکی از مواردی که می‌تواند به رفع آسیب‌های ناشی از حاشیه‌نشینی در شهرهای کشور کمک کند، اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری است که می‌تواند به لحاظ فرهنگی و سیمای شهری، اثربخش باشد.

طالبی تصریح کرد: نگاه به این مناطق، باید بر اساس نیازهای زیربنایی ساکنان حاشیه شهرها باشد. برخی از این مناطق، پیشینه و هویت تاریخی دارند و از محلات و مناطق قدیمی شهر هستند و زیبنده نیست به دلیل وجود برخی مشکلات، از لفظ حاشیه‌نشینی برای تعریف این مناطق استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های مردمی برای حل معضلات مناطق حاشیه‌ای و کمتر برخوردار شهر استفاده کنیم، تصریح کرد: مردم زمانی برای همکاری و رفع مشکلات انگیزه دارند که ببینند مسئولان استان برای حل مشکلات پیشقدم شده‌اند و برای بهبود وضع زندگی آنان تلاش می‌کنند.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: اصلاح فرهنگی و ساختاری، تنها به تأمین تجیهزات سخت‌افزاری و تعویض وسایل کهنه و مستهلک با امکانات نو محقق نمی‌شود، بلکه باید تلاش کنیم این تغییرات، در اصلاح زندگی مردم منشأ اثر باشد.

فخرالسادات خامسی، مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد نیز در ابتدای این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در مناطق حاشیه‌ای شهر یزد گفت:حاشیه‌نشینی، یکی از پنج معضل اجتماعی است که رفع آسیب‌های آن مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است و ایشان همواره از مسئولان دولتی خواسته‌اند برای رفع این معضل تلاش کنند.

وی افزود: حاشیه‌نشینی، یکی از واقعیت‌های جامعه است که یک‌سری آسیب‌های اجتماعی را در پی داشته است؛ آمار بزه و جرم در این مناطق عمدتاً بیشتر از سایر نقاط شهری است و ناهنجاری‌های اجتماعی و شکستن ساختارها در این مناطق بیشتر دیده می‌شود.

خامسی، عدم توزیع عادلانه منابع و مهاجرت‌های بی‌رویه از روستاها و شهرهای کوچک‌تر را از دلایل ایجاد حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم با اجرای طرح‌های مؤثر و عادلانه، زمینه‌ساز بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی ۴۰ هزار نفر از ساکنان مناطق حاشیه‌ای شویم.

در ادامه آیین رونمایی و بهره‌برداری از تجهیزات فرهنگی اجتماعی محلات حاشیه‌نشین شهر یزد، استاندار و مسئولان حاضر از تجهیزات خریداری شده برای کتابخانه عمومی علامه جعفری که در منطقه ویژه حسن‌آباد یزد واقع است، دیدن کردند.

گفتنی است، در راستای اجرای طرح‌های بهبود ساختارهای اجتماعی و فرهنگی مناطق حاشیه شهر یزد، مبلغ ۴۳۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ابلاغی وزارت کشور، برای نوسازی تجهیزات کتابخانه علامه جعفری اختصاص یافت که این مبلغ صرف خرید میز و صندلی مطالعه کودک و بزرگسال و تجهیزات فناوری اطلاعات در این کتابخانه شد.

ساختمان کتابخانه علامه جعفری یزد نیز در سال ۱۳۹۶ توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد نوسازی و بهسازی شده بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: