کد خبر: 28771
تاریخ انتشار: سه شنبه, 09 خرداد 1396 - 11:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گاهی دور گاهی نزدیک

سومین کنگره IBBY منطقه آسیا و اقیانوسیه؛ بانکوک

منبع : لیزنا
 آزاد مهر دانش
سومین کنگره IBBY منطقه آسیا و اقیانوسیه؛ بانکوک

(لیزنا، گاهی دور/گاهی نزدیک: ۱۸5): آزاد مهر دانش، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی: انسان همیشه با سفر کردن حس خوب و دلپذیری را بدست می آورد. این حس زیبا را می توان با نوشتن و به نوعی مکتوب کردن آن را ثبت کرد. هر فردی در سفر تجربه های بسیار خوب و بیاد ماندنی بدست می‌آورد. یکی از تجربه های ناب و اثربخش آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم ملل مختلف جهان است. ارتباط با افراد سایر کشورهای مختلف می تواند خاطره ای را به یادگار برایمان به ارمغان باقی بگذارد و در دفتر زندگی ماندگار بماند. قرن‌ها پیش از این، مسافران و گردشگران با نوشتن خاطرات و رویدادهای سفرشان به عنوان «سفرنامه» و یا خاطره نویسی توانستند وقایع و رویدادها را با نوشتن خاطرات خود ثبت و مکتوب کنند. امروزه علاوه بر سفرنامه نویسی، با عکس و فیلم هم می توانیم به نوعی خاطرات سفر خود را کامل تر کنیم.  

نوشته حاضر گزارش کوتاهی از شرکت در سومین کنگره IBBY (دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان) منطقه آسیا اقیانوسیه در بانکوک تایلند است که در تاریخ 12- 9 می 2017 برابر با 19- 22 اردیبهشت 1396برگزار شد. در اینجا لازم می دانم که اطلاعات مختصری در باره کشور تایلند که به عنوان میزبان این کنگره بوده است را بازگو کنم.

تایلند: کشوری است که در جنوب شرقی قاره آسیا واقع شده است. این کشور از سال 1782 تا 1939 به عنوان «سیام» نامیده می شده است. در سال 1939 حکومت سیام نام کشور را رسما به تایلند تغییر داد. این نام از ترکیب دو واژه تای (در زبان تاییها به معنی آزاده) و واژه لَند (به معنی سرزمین) ساخته شد (و این نشانه ی نفوذ زبان انگلیسی در تایلند بود). بانکوک پایتخت و بزرگترین شهر و بندر کشور تایلند است. جهانگردی یکی از منابع مهم درآمد تایلند است. اقتصاد آنجا برپایه کشاورزی و صنعت استوار است. مهم ترین فراورده  کشاورزی آن برنج است. زبان رسمی مردم تایی (یا زبان سیامی که از دسته زبانهای هندو چینی) است. در سازمان ها و ادارات و مراکز آموزشی، علاوه بر زبان تایی به زبان انگلیسی هم صحبت می کنند. حدود 95 درصد از مردم تایلند پیرو آیین بودایی هستند. گروهی هم از مسلمان و مسیحی در تایلند زندگی می کنند. نظام حکومتی آنجا مشروطه سلطنتی است که نخست وزیر بالاترین مقام اجرایی کشور است. در تایلند فیل نماد خوب و قابل تقدیس است بطوری که شماری از فیل های تایلند اهلی شده اند و از آنها برای حمل و نقل استفاده می شود.

 

سومین کنگره IBBY  منطقه آسیا اقیانوسیه در 12- 9 می 2017 برابر با 19-22 اردیبهشت 1396 در شهر بانکوک، تایلند برگزار شده است. این کنگره معمولا به صورت دو سالانه در کشورهای آسیا و اقیانوسیه برگزار می شود. بطوری که اولین کنگره در سال 2013 در شهر بالی اندونزی و دومین کنگره در شهر پوتراجایا مالزی در سال 2015 برگزار شده است. کنگره های مذکور توسط IBBY در این کشورها برگزار گردیده است. خالی از لطف نیست که معرفی کوتاهی از این دفتر در نوشته جاضر داشته باشم.

‌دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY): سازمانی جهانی و مستقلی است که هدف آن به وجود آوردن تفاهم و صلح بین کودکان دنیا از راه خواندن کتاب  است. یِلا لِپمَن، بانوی آلمانی مروج ادبیات کودکان، این سازمان را در سال 1953 در شهر زوریخ سویس تأسیس کرد. این سازمان به اختصار IBBY نامیده می شود. این دفتر از طریق شعبه های ملی در کشورهای مختلف فعالیت می کند. در برخی کشورها، شعبه ملی دفتر بین المللی، تنها گروه فعال در زمینه ادبیات کودکان است. شورای کتاب کودک شعبه ملی این دفتر در ایران است که در سال 1343 به عضویت آن در آمده است. ایران یکی از اعضای فعال دفتر بین المللی است. دفتر بین المللی از سال 1962 فصلنامه ای تخصصی با عنوان «بوک برد» منتشر می کند. از دیگر فعالیت های تأثیر‌گذار دفتر بین‌المللی برگزاری کنگره هاست. کنگره های جهانی دفتر هر دو سال یک بار در یکی از کشورهای عضو تشکیل می شود (شورای کتاب کودک،1383).

 

سومین کنگره IBBY  منطقه آسیا اقیانوسیه با موضوع خواندن = زندگی: کتابهای کودکان در عصر دیجیتال در بانکوک تایلند برگزار شد. ابتدا در اولین روز کنگره ثبت نام و مراسم افتتاحیه و خیرمقدم به شرکت کنندگان، در سالن اجتماعات هتل بزرگ آرنوما بانکوک رأس ساعت 9 آغاز شد. مسئولان اجرایی کنگره ضمن خوش آمدگویی به مهمان شرکت کننده در کنگره، به معرفی سخنرانان کلیدی پرداختند. پنج نفر از سخنرانان که از رؤسا و اعضای دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان تایلند و سایر کشورهای عضو بودند پیرامون موضوع خواندن در عصر دیجیتال برای کتابهای کودکان و موضوعات وابسته به آن سخنرانی کردند. علاوه بر سخنرانان کلیدی در کنگره، پیام آقای رامز پرومین سرپرست پارک دانش تایلند ((TKPark، پیام نماینده IBBY  آقای والی داکنر و پیام دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان تایلند (ThaiBBY) توسط خانم دکتر کاسما واراوارن قرائت شد.

در ادامه برنامه کنگره گزارش فعالیت دفتر بین‌المللی در کشورهای آسیا اقیانوسیه درسال 2016 داده شد. کشورهایی چون: استرالیا، اندونزی، تایلند، ژاپن، کامبوج، کره جنوبی، مالزی، نپال، نیوزلند و هند به گزارش فعالیت یک ساله خود پرداختند. در این میان از شورای کتاب کودک به عنوان نماینده  ایران در دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان حضور نداشتند و در کنگره بسیار محسوس بود.

در سومین کنگره IBBY  80 سخنران از 20 کشور مختلف جهان جهت شرکت در کنگره و همچنین ارائه مقاله حضور داشتند. کشورهایی چون: آرژانتین، آلمان، استرالیا، اندونزی، انگلیس، اوگاندا، ایران، تایلند، دانمارک، ژاپن،فرانسه، فیلیپین، کامبوج، کانادا، کره جنوبی، مالزی، نپال، نیوزلند، هند و هنگ‌کنگ شرکت کرده بودند. مجموعه سخنرانی های کنگره از دومین روز یعنی 10 می برابر 20 اردیبهشت در پارک دانش تایلند که به TKPark معروف است برگزار شده است. سخنرانی ها جهت ارائه مقالات بطور هم زمان در 9 نشست در دو سالن نمایش کوچک و 5 نشست اصلی در سالن یادگیری در پارک دانش تایلند برگزار گردید. نشست های هم زمان با موضوعات مختلف بطور مجزا  تشکیل شده بودند. موضوعات نشست ها عبارتند از:

1.نشست رسانه های دیجیتال برای کودکان

2. نشست ابتکارات یادگیری برای کودکان

3. نشست جامعه و کتابهای کودکان

4. نشست خواندن و قصه گویی

5. نشست کتابهای کودکان به عنوان آموزش 1

6. نشست کتابهای کودکان به عنوان آموزش 2

7. نشست خواندن در دنیای دیجیتال

8. نشست خواندن و قصه گویی

9. نشست تنوع و چند فرهنگی

در هر کدام از نشستهای مذکور سخنرانان جهت ارائه مقاله خود با توجه به موضوع مقاله در نشست مرتبط خاص حضور داشتند.

اینجانب جهت شرکت در سومین کنگره IBBY، مقاله‌ای بطور مشترک با استاد ارجمندم آقای دکتر محسن حاجی زین العابدینی ارائه کردیم. عنوان مقاله عبارت است از:  

Comparison of Biographical Entries within Iranian Encyclopedia for Young People and Similar English Encyclopedias     

«مقایسه مدخل های زندگی‌نامه در فرهنگنامه کودکان و نوجوانان با دایره‌المعارف‌های مشابه انگلیسی زبان»

مقاله در دومین روز کنگره (10 می =20 اردیبهشت) در نشست 6: تحت عنوان، «کتاب های کودکان به عنوان آموزش» ارائه شد. همچنین در دومین روز کنگره مراسم شب فرهنگی با حضور نمایندگانIBBY  تایلند و کشورهای آسیا اقیانوسیه و کشورهای اروپایی برگزار شده است. در این شب افراد شرکت کننده در کنگره بدون هیچ غرور و تکبری و با نگاه زیبا و پراز مهر دوستانه شان در کنار هم، برای هم و با هم بودن را تجربه کردیم و شبی به غایت خاطره انگیز و بیادماندنی را سپری کردیم و برایمان بیادگار از سومین کنگره باقی می ماند.

در میان روزهای برگزاری نشست های کنگره، کارگاه هایی در بین نشست ها بطور همزمان تشکیل شده که عناوین آن عبارتند از:

1. کارگاه قصه گویی در عصر دیجیتال

2. کارگاه لذت درست کردن کتاب های تصویری پارچه ای

3.  کارگاه چگونه کنجکاوی کودکان را بر مبنای یادگیری مبتنی بر تفکر پرورش دهیم

4. کارگاه فنون ارتقاء سواد کودکان

5.  کارگاه دنیای شگفتی کامیشیبا (Kamishibai)

در سومین روز کنگره بقیه نشستها ادامه پیدا کرد و تا قبل از مراسم اختتامیه بکارشان پایان دادند. لازم به ذکر این نکته جالب است که بعد از اتمام ارائه مقاله توسط سخنران، به رسم یادبود هدیه ای به آنها داده می شد. مراسم اختتامیه در سالن یادگیری پارک دانش تایلند برگزار شد. در طی مراسم، نماینده چین اعلام کرد که چهارمین کنگرهIBBY  منطقه آسیا اقیانوسیه  در سال 2019 در کشور چین برگزار خواهد شد. در روز چهارم کنگره یعنی آخرین روز برنامه سه تور برای شرکت کنندگان در کنگره دایر شد که اولین تور بازدید از کودکستان «وات تاتونگ» در معبد بودایی. دومین تور مجموعه تاریخ و فرهنگ و هنرهای بانکوک در سالن نمایشگاه راتاناکوسین Rattanakosin Exhabition Hall  بود. سومین تور بازدید از کتابخانه کودکان دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان تایلندThaiBBY  بنام «دارون بنالی»  Darunbannalai  بود که ساختمان قدیمی و بازسازی شده و دارای فضای بازی برای کودکان و کتابخانه‌ی کوچکی داشت که اکثر کتابهایش به زبان تایی (تایلندی) و تعداد کمی به زبان انگلیسی داشتند. باعث بسی خوشحالی بود که سه تا کتاب هم به زبان فارسی در مجموعه این کتابخانه کوچک وجود داشت. با دیدن کتاب های فارسی احساس شعف خوبی داشتم.

با تمام این اوصاف،  سومین کنگره IBBY  بسیار خوب با برنامه ریزی مرتب و دقیق در بانکوک برگزار شد. از جمله دستاوردهای خوب و مهم این کنگره آشنایی و ارتباط با افراد سایر کشورها، که تجربه ای بسیار جالب و درخور‌توجهی بود که حس خوب و انگیزه‌ای دوباره را در آدم ایجاد و زنده می کند که باز هم کنگره ای دیگر برگزار شود و  دوباره گرد هم بیاییم و با افراد سایر ملل جهان آشنا شویم و بتوانیم ارتباط خوب و مؤثری ایجاد کنیم.

در طی سفر به بانکوک از جمله جاهای دیدنی آن کاخ بزرگ پادشاهی بانکوک ((Grand Palace است که به همراه معبد بودای زمردین و ساختمان های متعدی در این محوطه بنا شده است. این کاخ در ساحل غربی رودخانه بانکوک واقع شده است و گرداگرد آن را دیواری به طول 1900 متر فراگرفته است.

 این کاخ از قرن هجدهم تاکنون، محل اقامت رسمی پادشاهان تایلند بوده است. ساخت این مجموعه ساختمانی از سال 1782 میلادی، آغاز شده و بطور مداوم گسترش یافته است. این کاخ همه روزه گردشگران سفر به تایلند را پذیراست. بودای زمردین بانکوک که این بودای نشسته مقدس ترین بودای تایلند است که به رنگ یشمی و با لباس زرین پوشانده شده است و یک مکان مقدس است. بطوری که سخت گیری هایی در پوشش لباس انجام می شود. که در صورت هر گونه مشکل پوشش لباس در همان مکان پوشش های مناسب را در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهند.

مجموعه کاخ بزرگ پادشاهی بانکوک بسیار زیبا و بی‌نظیر است که چشم هر بیننده‌ای را به خودش مجذوب می‌کند بطوری که دگر دل کندنی میسر نیست. مزرعه نارگیل هم از جاهای دیدنی بانکوک است  که بسیار زیباست. از جمله جای دیدنی دیگر بانکوک بازار شناور روی آب بانکوک ((Floating Market است که در 80 کیلومتری غرب بانکوک برکانال شهر بانکوک واقع شده است. همه روزه از صبح زود تا ظهر فروشندگان محصولات خود را در قایق های شناور بر روی آب برای فروش عرضه می کنند و مردم با قایق های موتوری و چوبی را به آنجا می روند. در این بازار زنان محلی میوه و سبزیجات خود را در قایق های کوچک می فروشند. این بازار جزو دیدنی های بانکوک محسوب می شود.

بانکوک بیش از 26 هزار معبد دارد که مهم ترین آنها عبارتند از: سه معبد بودای طلایی، بودای خوابیده و بودای مرمرین. معبد بودای خوابیده نیز بزرگترین و قدیمی ترین معبد بانکوک است که در مجاورت کاخ پادشاه های بانکوک قرار گرفته است.

مردم تایلند بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند و در کنگره با تمام مهمانان شرکت کننده با روی گشاده و احترام رفتار می کردند و خیلی وقت شناس هستند. در تایلند روزکاری از سه شنبه شروع میشود و روز دوشنبه روز تعطیلی شان است.

 

--------------------------------------------------

 

1. The 3rd Asia Oceania Regional IBBY Congress (9-12 May 2017, Bangkok, Thailand)   http://ibbyaoric2017.tkpark.or.th/index.html                                       

2. Wat Thatthong Kindergarten: https://www.nearby.in.th/en/venue/Wat%20Thatthong%20Kindergarten http://www.tuugo.in.th/CompanyPictures/wat-thatthong-kindergarten/0290003013598  

3. Rattanakosin  Exhibition Hall: http://www.nitasrattanakosin.com

4. Darunbannalai: http://www.darunbannalai.in.th   

5. TKPark (Thailand Knowledge Park): https://www.tkpark.or.th/tha/home

 

منابع

شورای کتاب کودک (1383). فرهنگنامه کودکان و نوجوانان:جلد نهم. تهران: شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه کودکان و نوجوانان.

 

 

 

پریسا پاسیار
|
Iran
|
1396/03/21 - 12:13
0
4
سرکار خانم دانش گزارش تجربه سفر شما و شرکت در این کنفرانس خواندنی و لذت بخش بود. ممنون که آن را به اشتراک گذاشتید.
پاسخ ها
آزادمهر دانش
| United Arab Emirates |
1396/03/22 - 21:13
سرکار خانم پاسیار عزیز
سپاس از اظهار لطف شما.
درخوش
|
Iran
|
1396/03/20 - 13:59
0
5
سرکار خانم دانش
سلام. بابت گزارش جامع و پر از اطلاعاتتان سپاسگزارم. امیدوارم موفق باشید
پاسخ ها
آزادمهر دانش
| United Arab Emirates |
1396/03/22 - 21:11
سرکار خانم درخوش گرامی
از حسن توجه و لطفتان خیلی ممنونم.
محسن زین العابدینی
|
Iran
|
1396/03/17 - 14:10
0
8
خوشحالیم که ایران یک نماینده در این کنفرانس داشته و امیدوارم که در سالهای آینده حضور فعالتری داشته باشد.
گزارش خواندنی بود. موفق باشید
پاسخ ها
آزادمهر دانش
| United Arab Emirates |
1396/03/22 - 21:08
استاد ارجمند آقای دکتر زین العابدینی
از توجه و اظهار لطف شما متشکرم.
بله امیدواریم که در سالهای آینده ایران حضور فعال تر و پر رنگ تری داشته باشد.
معین
|
Iran
|
1396/03/10 - 09:11
0
8
بسیار عالی خانم دانش گرامی . موفق باشید
پاسخ ها
آزادمهر دانش
| United States |
1396/03/13 - 13:49
خانم معین عزیز
از اظهار لطف شما سپاسگزارم.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: