کد خبر: 22893
تاریخ انتشار: یکشنبه, 18 بهمن 1394 - 23:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

روحانی: برای اندیشه نو در همه علوم، فضا باید بازتر و آزادتر باشد

  رییس جمهور گفت: برای اندیشه نو در همه علوم فضا باید بازتر و آزادتر باشد و نقاد برای آینده زندگی خودش نگرانی نداشته باشد.
روحانی: برای اندیشه نو در همه علوم، فضا باید بازتر و  آزادتر  باشد

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: بسیار خوشحالم که در آستانه پیروزی انقلاب در جمع شما فرهیختگان و اصحاب فرهنگ و تعلیم و چهره های شاخص تاثیرگذار در افکار و اندیشه  جامعه هستم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه کتاب در تحولات فکری، فرهنگی و علمی جامعه تاثیرگذار است، افزود: در تاریخ علم و تاریخ دانشگاهی کشورمان کتاب جایگاه ویژه ای دارد؛ در برخی کشورها روزنامه، مجله، رساله یا مقاله تاثیر گذار باشد و ممکن است در کشورما نیز اینگونه باشد اما کتاب همواره جایگاه خاصی دارد.

 

رییس جهمور با اشاره به اینکه افتخار ما مسلمانان معجزه پیامبرمان (ص) است که از نوع کتاب بوده است و دارای کتاب آسمانی هستیم که شروعش با قرائت است و به دینی  افتخار می کنیم که همواره ما را به علم تشویق می کند.

روحانی با بیان اینکه برای علم، اخلاق، کمالات و هنر مرزی نیست، تصریح کرد: ما در آستانه روز پیروزی انقلاب هستیم اما هنوز در مفاهیمی از انقلاب اجماع نظر وجود ندارد و نیاز است تا انقلاب، اسلامی بودن را تفسیر کنیم.

وی ادامه داد: همه ما به خیابان ها آمدیم و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی سر دادیم اما هنوز نیاز است تا راجع به آزادی، استقلال و جمهوریت تفسیر کنیم و سخن بگوییم.

رییس جمهور بیان کرد: همیشه مخالف هست و داشتن مخالف عیبی ندارد اما مخالف نباید معاند باشد؛ هر کس دارای فکر و اندیشه خاصی است نمی توانیم همه را در یک مسیر فکری سوق دهیم؛ اساسا نظرات متفاوت است و این امر باعث رشد اندیشه خواهد بود.

 

کتاب، شاخص توسعه کشور است

روحانی در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار کرد:  افتخار می کنیم به کشوری که از دیرباز اهل کتاب و کتابخانه بوده است در کشورهای همسایه در برخی شهرهای هندوستان کتابخانه هایی با تعداد 10 هزار تا 20 هزار جلد نسخه خطی فارسی وجود دارد و این بدان معنی است که مردم ما اهل کتاب و اندیشه بوده اند.

رییس جمهور تصریح کرد: امروز نه فقط  یکی از معیارهای توسعه فرهنگی بلکه از معیار توسعه کشور کتاب و کتاب خوانی است؛ در اقتصاد شاخص های روشنی از رونق اقتصادی تا تورم، بیکاری، رشد سرمایه گذاری و ... داریم اما بی تردید کتاب یکی از شاخص های رشد جامعه در فرهنگ، سیاست و دیگر بخش ها محسوب می شود.

 

حال کتاب خوش نیست

رییس جمهور گفت: همانطور که وزیر ارشاد هم  اشاره کرد، حال کتاب خوش نیست و این یعنی در جامعه ما و مسیر رشد و تعالی با مشکل مواجه هستیم چرا در نشر کتاب، در نوشتن کتاب و مقصد نهایی یعنی خواندن امروز دچار مشکل هستیم؟ چرا تیراژ پایین است؛ وضع عناوین خوب است اما وقتی تیراژ کم باشد یعنی ناشر، مولف و کتابفروشی دچار مشکل می شود.

وی با اشاره به اینکه باید جامعه را برای کتابخوانی تشویق کرد و کتاب باید در صحنه رقابت باشد، اظهار کرد: هرچه در مسیر رقابت نباشیم دچار مشکل خواهیم شد؛ کتاب، نشر، مراکز علمی و دانشگاهی باید در مسیر رقابت باشند، همه را باید در این مسیر هدایت کرد تا نه فقط در سطح منطقه بلکه در جهان پیشرو بود.

 

روحانی ادامه داد: کتاب باید تحول آفرین باشد، باید حرف و اندیشه نو  داشته باشد، به برکت فضای مجازی تتبع آسان شده است. برای اندیشه نو در همه علوم باید فضا را بازتر و آزادتر کرد و نقاد برای آینده زندگی خودش نباید نگرانی داشته باشد.

 

در فضای نقد، هدف نباید حذف دیگری باشد

رییس جمهور تصریح کرد: در جامعه اسلامی کسی که نظری دارد آنرا بیان می کند و مسیر برای سخن گفتن باید آزاد باشد؛ فضای دانشگاه، پژوهشکده ها، فضای نشر و نویسندگی و تحقیق را باید بازتر کنیم و همه را تشویق کنیم؛ هیچ کس در بیان نظر معصوم نیست و سخن بعدیش می تواند صحبت قبل را نقد کند یا آن را کاملتر نماید.

 

روحانی در ادامه صحبت هایش بیان کرد: در فضایی می توانیم نقد کنیم که کسی به فکر حذف دیگری نباشد و همه افکار، جناح ها در سایه تحمل، همدیگر را تحمل کنند و از افکار استفاده شود  اگر شرایط به گونه ای باشد که از حذف لذت برد، پیشرفتی حاصل نمی شود  و جوامعی به پیشرفت  می رسند که نقد نظر در آن آزاد باشد.

 

نقد صحیح مردم از قوای حاکم باعث پیشرفت است

رییس جمهور با بیان اینکه از افتخارات کشور نقد و نظر آزاد است، از مدرسه دانش آموزان را  باید در فضای آزاد نقد و نظر قرار دهیم اگر دانش اموز از معلم و مردم از قوای حاکم جامعه نقد کنند، جامعه در مسیر پیشرفت است.

روحانی  در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار داشت: ما خواندن  کتاب را از مدرسه آغاز می کنیم اگر دانش آموز را به خواندن تشویق کنیم و نه فقط حفظ کتاب های درسی مورد توجه باشد و جامعه کتاب را جز ضروریات زندگی شود، وضع نشر متحول خواهد شد.

 

روحانی درخصوص نقش اصحاب اندیشه در انتخابات گفت: ما در آستانه روز مهم و سرنوشت ساز تاریخ سیاسی زندگی در هفتم اسفندماه هستیم و شما فذهیختگان و اصحاب اندیشه مردم را برای حضور در پای صندوق های رای تشویق کنید.

وی در ادامه تصریح کرد: شاید شرایط از دید شما صد در صد ایده آل نباشد اما چنانچه پای صندوق های رای همه مردم حضور یابند سرنوشت زیباتری برای کشور رقم خواهد خورد.

روحانی در پایان بیان کرد: ان شاالله همه ما در این رسالت موفق خواهیم بود و برگ زرین دیگری بر کشورمان خواهیم افزود.

 

برچسب ها :
از بودجه
|
Iran
|
1394/11/20 - 10:10
1
3
رییس جمهورمحترم ازبودچه چشمگیری
که امسال به کتاب وکتابخوانی اختصاص دادید
متشکریم
امید که همه مثل حضرتعالی باصداقت بامردم صحبت کنند.
کتابدوس
|
iran
|
1394/11/19 - 15:28
3
4
باسلام ریس جمهوری محترم ماکتابداران زحمت کش ازشماتقاضای کمک داریم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: