کد خبر: 27412
تاریخ انتشار: شنبه, 23 بهمن 1395 - 17:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

در سیستم آموزشی معلم تنها باید نقش تسهیل گر و هدایت‌ کننده داشته باشد

منبع : لیزنا
حسین افتخاری، کتابدار مجتمع آموزشگاهی کتابخانه را قلب مدرسه دانست و گفت: در سیستم آموزشی باید معلم نقش تسهیل گر و هدایت کننده داشته باشد و یادگیری و دنبال دانش رفتن به دانش آموز واگذار شود تا نقش کتابخانه و کتابدار به چشم آید.
در سیستم آموزشی معلم تنها باید نقش تسهیل گر و هدایت‌ کننده داشته باشد

حسین افتخاری کتابدار مجتمع آموزشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار لیزنا مهم‌ترین هدف دانش‌آموزان در مدارس را یادگیری و دانستن اعلام کرد و گفت: کتابخانه قلب مدرسه است و شاید بهترین منبعی که افراد بتوانند پاسخ سوالات خود را از آن دریافت کنند همین کتاب و کتابخانه باشد.

وی ادامه داد: این‌که دانش آموزان بدون واسطه جواب سوالات خود را از بهترین نویسندگان دریافت می‌کنند اهمیت کتابخانه مدارس را می‌رساند.

افتخاری اظهار داشت: برای داشتن یک کتابخانه خوب، به فردی که نسبت به تمام موضوعات آگاهی کامل داشته باشد، نیاز است تا در عین انتخاب کتاب‌های خوب و مناسب بتواند آن‌ها را در مجموعه‌ای به بهترین شکل ساماندهی کند و در مراحل بعدی اطلاعات گردآوری شده را اشاعه دهد.

به گفته وی، جز یک کتابدار اهل کتاب فرد دیگری قادر نیست کتاب مناسب و مورد نیاز هر فرد را شناسایی و در اختیار گذارد.

این کتابدار مجتمع آموزشگاهی با اشاره به عواملی که باعث شده تا نقش کتابداران آن‌طور که باید و شاید در برخی مدارس جدی گرفته نشود، اظهار داشت: یکی از این عوامل به سیستم آموزشی ما بر می‌گردد که متاسفانه کتاب محور نیست و تنها برای آموزش و تدریس به یک کتاب تعیین شده بسنده می‌شود و از دانش آموزان مراجعه به کتاب‌های دیگر و کسب اطلاعات بیشتر را نمی‌خواهد.

وی افزود: گاهی حتی به دانش آموزان مقاطع بالاتر گفته می‌شود که سراغ کتاب‌های کتابخانه نروند بنابراین توجه به نقش کتابخانه و کتابدار بسته به نوع نگرش مدیران مدرسه و سیستم آموزشی دارد که بخواهند دانش آموزان به سبک سنتی آموزش ببینند یا اینکه خود به دنبال یادگیری دانش و کسب مهارت سوق داده شوند.

افتخاری گفت: اگر مدارس آموزش‌ها را تنها براساس سرفصل‌های آموزشی مشخص دنبال کنند و از آن‌ها امتحان گیرند نقش کتابخانه احساس نمی‌شود اما اگر یادگیری مطالب بر عهده دانش آموز گذاشته شود و معلم تنها نقش تسهیل گر و هدایت کننده را داشته باشد درآن صورت ضمن اهمیت دادن به کتابخانه، نقش کتابدار علاقمند و متخصص هم پررنگ می‌شود.

این کتابدار مجتمع آموزشگاهی با اشاره به استقبال دانش آموزان آموزشگاه خود ( بخصوص درپایه نهم که هنوز درگیر کنکور نیستنند) از کتابخانه و کتاب‌های مختلف بیان کرد: از زمانی که براساس نیازهای دانش آموزن با رعایت یکسری قواعد و قوانین خاص، به خرید کتاب‌های مختلف اقدام کردیم شاهد استقبال خوب دانش آموزان از کتابخانه هستیم به گونه ای که گاه برخی از آنها در ساعات بازی خود به نبودن جا برای نشستن و مطالعه کردن اعتنایی نکرده و با اصرار حاضر و علاقمند به نشستن روی زمین و مطالعه کتاب‌ها هستند. 

وی یادآور شد: همواره به مدارس دیگری که برای بازدید از کتابخانه مراجعه می‌کنند و قصد راه اندازی کتابخانه را در مرکز آموزشی خود دارند غیرمستقیم آثار آموزشی و موفقیت در رشد یادگیری دانش آموزان را برای آنها توضیح می‌دهیم.

حسین افتخاری
|
Iran
|
1395/12/04 - 08:29
0
0
از لطف همه دوستان و همکاران گرامی و خبرنگار محترم لیزنا، بسیار ممنونم.
کتابدار
|
Iran
|
1395/11/27 - 16:56
0
8
با سلام
لطفا در مورد کارت طلایی دندانپزشکی اطلاع رسانی کنید
کی قراره دستمون برسه دیگه؟
فرح سلطانی
|
Iran
|
1395/11/26 - 11:01
0
3
آقای افتخاری بزرگوار از ارائه نکات ارزشمندتان سپاسگزارم. انشاالله شاهد رشد کتابخانه در همه مدارس و آموزشگاه ها و افزایش کتابداران خبره در مدارس باشیم.
از لیزنا نیز برای معرفی کتابداران آموزشگاهی باید تشکر کرد. جای مسائل کتابخانه آموزشگاهی در جامعه کتابداری خالی است.
پورصالحی
|
Iran
|
1395/11/24 - 23:03
1
4
ممنون از نکات ارزشمندتان
امیدوارم که لیزنا به انعکاس بیشتر فعالیتهای کتابداران در کتابخانه های آموزشگاهی بپردازد تا نگرش کتابداران و سایر دست اندرکاران به کتابخانه های آموزشگاهی و اهمیت وجود کتابدار شایسته در این کتابخانه ها بیش از پیش روشن گردد.
کتابدار
|
Iran
|
1395/11/23 - 21:09
0
4
باسلام
آقای افتخاری برای شما و سایر کتابداران آموزشگاهی موفقیت روزافزون را خواستارم.
امید که کتابداران موفقی چون شما بتوانند لزوم وجود کتابدار را در مدارس بیشتر به نمایش بگذارند تا در آینده ای بسیار نزدیک شاهد احیای پست کتابدار در آموزش و پرورش باشیم.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: