کد خبر: 38357
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 دی 1397 - 13:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی مطرح کرد:

بودجه پیشنهادی برای نهاد کتابخانه‌ها کمتر از نیمی از حقوق کتابداران است /به اصلاح بودجه توسط مجلس امیدواریم

منبع : لیزنا
 علیرضا مختارپور ضمن انتقاد از بودجه پیشنهادی برای نهاد کتابخانه‌ها در لایحه بودجه سال 98، بر تلاش این نهاد برای کمک به اتمام پروژه‌های ناتمام کتابخانه‌ای در کشور علی رغم کمبود امکانات تاکید کرد.
بودجه پیشنهادی برای نهاد کتابخانه‌ها کمتر از نیمی از حقوق کتابداران است /به اصلاح بودجه توسط مجلس امیدواریم

علیرضا مختارپور در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا با بیان اینکه امیدوار به تغییر در بودجه پیشنهادی برای نهاد کتابخانه‌ها در لایحه ارائه شده برای سال 98 است، در مورد ورود نهاد به پروه‌های ناتمام مانند کتابخانه مرکزی مشهد و همچنین برنامه‌های جدید نهاد در برگزاری نشست‌های کتابخوان توضیح داد.

 

گسترش نهاد با بودجه ای محدود امکان پذیر نیست

انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از احتمال تعطیلی بخشی از کتابخانه‌های عمومی کشور به دلیل عدم امکان اداره آنها با بودجه پیش‌بینی شده برای کتابخانه‌ها در لایحه بودجه سال ۹۸ خبر داده بود.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اینباره گفت: در مورد اینکه بودجه کتابخانه‌ها کم است شکی وجود ندارد. بودجه‌ای که دولت محترم در نظر گرفته و در مجلس در دست بررسی قرار دارد، کمتر از حتی نیمی از حقوق کتابداران ماست. البته نهاد یک منبع درآمد دیگری نیز دارد که همان نیم درصد شهرداری‌هاست. اما می‌دانیم که شهرداری‌ها هم با مشکل روبرو هستند و درآمد آنها نیز کاهش پیدا کرده است. پیش‌بینی می‌شود که نهاد کتابخانه‌ها با مشکلی جدی روبرو خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه این نهاد تمام تلاش خود را بکار می‌برد تا نه تنها کتابخانه‌ای تعطیل نشود بلکه کتابخانه‌های جدیدی هم اضافه شوند، افزود: فرق نهاد کتابخانه‌ها با دیگر دستگاه‌ها این است که دستگاه‌های دیگر تقریبا گسترش تشکیلاتی خود را انجام داده‌اند و الان ثابت هستند.  وزارتخانه‌های مختلف فرهنگی و غیر فرهنگی دیگر گسترش تشکیلاتی پیدا نمی‌کنند. اما ما هر سال انتظار داریم که ده‌ها کتابخانه به بدنه نهاد اضافه شوند.

مختارپور ادامه داد: امسال از اول سال تا به حال 100 کتابخانه به مجموعه نهاد اضافه شده است. ۱۰۰ کتابخانه یعنی حداقل ۱۰۰ کتابدار! تاکید می‌کنم این یعنی حداقل یک کتابدار برای هر کتابخانه. کتابخانه مرکزی مشهد با آن عظمت و با ۱۲ هزار متر مربع مساحت بیش از ۳۰ کتابدار خواهد خواست.

وی افزود: زمانی که تمام مسئولین دولتی، نمایندگان محترم مجلس، فرمانداران، ائمه جمعه و دیگر دستگاه‌ها تقاضا دارند در شهر خود و در منطقه خود کتابخانه افتتاح شود، باید طبیعتاً مقدمات این افتتاح و گسترش را در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار دهند. نمی‌‌شود که نهاد از یک طرف بودجه‌ای محدود در اختیار داشته باشد و از طرف دیگر از آن بخواهیم که گسترش تشکیلاتی پیدا کند و در تمام شهرها کتابخانه افتتاح نماید.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ما امیدوار هستیم که نمایندگان محترم مجلس عنایت کنند و حتما در کمیته تلفیق و در صحن مجلس ترمیمی نسبت به بودجه نهاد صورت بگیرد.

وجود بیش از 300 پروه ناتمام کتابخانه‌ای در کشور

مختارپور در مورد ورود نهاد کتابخانه‌های عمومی به پروژه کتابخانه مرکزی مشهد که با کمک این نهاد به زودی افتتاح می‌شود، توضیح داد: کتابخانه مرکزی مشهد 23 سال پیش توسط دکتر حسن حبیبی کلنگ‌زنی شد. ولی متاسفانه در طول سال‌ها به دلایل مختلف مثل عدم تخصیص بودجه و عدم پیگیری مسئولین مربوطه چه در سطح ملی، چه در سطح استانی و چه در سطح دستگاهی این پروژه سال‌های سال به عنوان یک درد و رنج برای مردم مشهد و برای کتابخانه‌ها باقی ماند.

او افزود: بالاخره در یکی دو سال اخیر نهاد کتابخانه‌ها وظیفه خود دید که هر طور شده همه امکانات خود را بسیج کند و پای کار بیاید. با اینکه این پروژه استانی بود نهاد کتابخانه‌ها در سطح کشوری به پروژه ورود کرد. خوشبختانه تلاش‌های زیادی صورت گرفت و ما امیدوار هستیم که در دهه فجر انقلاب اسلامی امسال که چهلمین سالگرد انقلاب است، این کتابخانه را افتتاح و تقدیم مردم خوب مشهد کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: در سطح کشور پروژه‌های ناتمام استانی بسیاری وجود دارد و بیش از ۳۰۰ پروژه کتابخانه‌ای هست که در سال‌های مختلف ناتمام مانده. این پروژه‌ها چون استانی هستند باید از بودجه‌های استانی به آنها اختصاص داده شود. اما ما تلاش می‌کنیم تا هر جایی که بتوانیم و در حد امکانات خود در تکمیل این پروژه‌ها کمک کنیم. البته امکانات زیادی هم در اختیار نداریم و همانطور که ذکر شد بودجه نهاد هم متاسفانه بودجه قابل توجهی نیست. اما امیدوار هستیم آرام آرام این کارها را انجام دهیم و امکانات نهاد اجازه دهد تا سال آینده نیز حداقل یکی دو کتابخانه مرکزی و ده‌ها کتابخانه عمومی را افتتاح کنیم.

به اهداف خود در برگزاری نشست‌های کتابخوان دست یافتیم

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی در ادامه با اشاره به اجرای نشست‌های کتابخوان در بسیاری از کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها و استان‌های مختلف، در مورد دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده در برگزاری این نشست‌ها گفت: به نظر من ما به اهدافی که در برگزاری این نشست‌ها تعریف کرده بودیم رسیدیم؛ هم از نظر اعضا، هم کتابداران و هم حضور مقامات، مسئولین و چهره‌های فرهنگی شهرها و روستاهای مختلف که در نشست‌های ما شرکت کردند. البته نشست‌های کتابخوان تمام نشده و همچنان ادامه دارد ضمناً بخش نمایشنامه‌خوانی نیز به آن اضافه شده است.

مختار پور گفت: من فکر می‌کنم نشست‌های کتابخوان تجربه بسیار مثبتی بود که ثبت شد و پژوهش‌های علمی نیز در مورد آن صورت گرفته است که به زودی منتشر خواهد شد.

وی در مورد آغاز برنامه های نمایشنامه خوانی در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور توضیح داد: دوره جدیدی از نشست‌های کتابخوان ما با موضوع نمایشنامه خوانی شروع شده است. اولین جلسه نمایشنامه خوانی در تهران در کتابخانه محقق حلی برگزار شد و هفته گذشته نیز این نشست در شیراز برگزار شده بود.

طبق توضیحات مختارپور این برنامه بر اساس تفاهم بین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد. طبق این تفاهمنامه قرار است در حوزه نمایش سه فعالیت آغاز شود. در ابتدا نمایشنامه خوانی در کتابخانه‌های عمومی صورت گیرد و با فاصله کوتاهی در کتابخانه‌ها آموزش اجرای نمایش برای اعضا، داوطلبان و مخاطبان ارائه شود. در مرحله سوم نیز قرار است نمایش‌های کوچک و کم حجم از نظر دکور و امکانات در سالن‌های کتابخانه‌های عمومی به اجرا درآید.

مختارپور در پایان گفت: فکر می‌کنم این سه برنامه به رواج استفاده از این هنر مهم ادبی و نمایشی در کشورمان کمک می‌کند و انشاالله نمایشنامه خوانی و اجرای نمایش در کشور از این طریق گسترش می‌یابد.

 

گفتگو: محمد هرندی پور

کتابدار
|
Iran
|
1397/11/07 - 17:37
0
3
بودجه کتابخانه ملی با 30 کتابخانه که کل کشور نیروی ان با یه استان نهاد کتابخانه نمیشه با بودجه نهاد فرقی نداره حالا شما میگین مدیران نهاد برن بودجه بگیرن
لیلا
|
Iran
|
1397/11/06 - 15:55
0
9
دبیرکل عزیز
شاید بهترین راه برای جبران کسری بودجه این باشه که اضافه کار مدیر و معاون و روسای ادارات را که به صورت صوری هست قطع کنید! کتابداران با این 2 میلیون خداییش شرمنده زن و بچه هستن...
چطوره وقتی یه برنامه ای میشه معاون و مدیر بر سر سخنرانی کردن مسابقه میدن! ولی حالا نمیتونن برن با نمایندگان صحبت کنن
سید سجاد
|
Iran
|
1397/10/27 - 12:26
2
20
بالاخره نهاد مدیر و معاون داره... برن بودجه رو پیگیری کننن.... نمیشه حقوق و اضافه کار رو مدیران بگیرن... اونوقت حقوق کتابداران کم بشه!!!!!!
مهسا
|
Portugal
|
1397/10/27 - 00:02
0
6
عجب هیچ کس به فکر گسترش فرهنگ و علم نیست جناب مختار پور انتظاری بیش از این نیست از این اقایون برای دادن بودجه اینا که می گفتن مشکلی نداریم پس چی شد
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: