کد خبر: 43343
تاریخ انتشار: جمعه, 08 اسفند 1399 - 11:09

داخلی

»

باشگاه اطلاعات سبز

مراحل ساخت اولین کتابخانه سبز ایران در ساری آغاز شد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
در آستانه میلاد حضرت علی (ع)، مراحل ساخت اولین کتابخانه سبز ایران با حضور استاندار مازندران و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، به همت نجات‌حسینی، خیر سبز اندیش و فرهنگ دوست مازندران در بوستان دامادی ساری آغاز شد.
مراحل ساخت اولین کتابخانه سبز ایران در ساری آغاز شد

به گزارش لیزنا، با برگزاری مراسمی، مراحل ساخت اولین کتابخانه سبز ایران چهارشنبه ۶ اسفندماه با حضور احمد حسین زادگان، استاندار مازندران؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ نجات حسینی، خیر فرهنگ دوست استان، برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و اصحاب رسانه در بوستان دامادی ساری آغاز شد.

استاندار مازندران با قدردانی از نگاه حسینی، خیر نیک اندیش استان، گفت: در حوزه کتابخوانی و کتابخانه سازی در سال های اخیر با تلاش مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و همکاران اداره کل اتفاقات خوبی رقم خورده است که جای قدردانی و تشکر دارد.

احمد حسین زادگان با اشاره به اینکه اعتبارات دولتی در بخش کتابخانه سازی ۴۷ درصد رشد داشته است، بیان کرد: با کمک خیران و مدیران دستگاه ها، رویکرد فرهنگی بهتری نسبت به سنوات گذشته در حوزه کتابخوانی و کتابخانه سازی در استان شاهد هستیم.

وی با اعلام اینکه توسعه بدون حمایت خیران و مردم اتفاق نمی افتد، افزود: خیرین کتابخانه ساز، سفیران گمنام توسعه علمی و فرهنگی جامعه هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران نیز در این مراسم ضمن تشکر از استاندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان، گفت: با کمک همه دلسوزان فرهنگی، مازندران یکی از استان هایی است که همواره در حوزه فرهنگ حرفی برای گفتن دارد و این افتخاری برای همکاران در اداره کل است تا با انگیزه بیشتری در خلق اتفاقات خوب قدم برداریم.

آرزو ولیپور با اشاره به نبود کتابخانه و ساختمان تمام سبز در کشور، بیان کرد: از دکتر حسینی، خیر نیک اندیش استان برای قبول ساخت اولین کتابخانه سبز ایران در ساری بسیار تشکر و قدردانی می کنیم که با این اقدام شایسته در قلب مردم ماندگار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه طی هشت سال گذشته ۲۹ کتابخانه به متراژ ۱۲ هزار مترمربع به سرانه فیزیکی کتابخانه های عمومی استان اضافه شده است، افزود: در دو سال اخیر هشت کتابخانه در استان با کمک مدیران و خیران افتتاح شده که این نشانه دغدغه فرهنگ دوستان در استان است.

ولیپور از رتبه نخست مازندران در کشور در حوزه کتابخانه سازی خبر داد و گفت: خیرین از ارکان توسعه فرهنگی به ویژه در موضوع کتابخانه سازی هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران از شهرداری ساری که زمین احداث کتابخانه سبز را در اختیار اداره کل قرار داد نیز قدردانی کرد.

نجات حسینی، خیر فرهنگ دوست مازندران نیز در این مراسم با اشاره به خاطرات دوران تحصیل و علاقه به کتاب و کتابخوانی، گفت: بعد از ساخت و تحویل کتابخانه کردخیل ساری و درمانگاه بهداشت، انگیزه ام برای ادامه کار در این مسیر چندبرابر شد.

وی با تشکر از استاندار و مدیرکل کتابخانه های عمومی استان برای اجرای ایده و طرح ساخت کتابخانه سبز در ساری، افزود: روشنایی و حقیقت در پی جستجو و تحقیق است و برای طی این مسیر هیچ راهی جز مطالعه کتاب نیست. ایمانی که با تحقیق و جستجو به دست آید، بسیار تحسین برانگیز است.

گفتنی است این ساختمان در زمینی به مساحت ۳۰۸ مترمربع در بوستان دامادی ساری ساخته خواهد شد. کتابخانه سبز یکی از اولین ساختمان‌های انرژی صفر محسوب می‌شود که امید است با همکاری و حمایت مسئولان و خیران فرهنگی استان، هر چه سریع تر به بهره‌برداری برسد.

کتابخانه سبز بر اساس تعریف استاندارد به کتابخانه‌ای گفته می شود که در آن با به‌کار بستن تدابیر مناسب، اثرات منفی بنا و فعالیت‌های کتابخانه بر محیط زیست به حداقل می‌رسد. هزینه کمتر ساختمان، منابع انرژی آسان‌یاب و تجدیدپذیر مانند تهیه الکتریسته از نور خورشید در محل و جمع‌آوری آب باران برای مصرف در کتابخانه در مناطق پر باران‌ و استفاده از شوینده ها و پاک کننده های سازگار با محیط زیست از جمله مزیت های کتابخانه سبز است.