کد خبر: 38566
تاریخ انتشار: شنبه, 13 بهمن 1397 - 09:40

داخلی

»

مطالب فناوری

کوپرنیو: دسترسی سریع به میلیون ها مقاله پژوهشی با یک کلیک

منبع : لیزنا
web of science به پژوهشگران سراسر جهان پیشنهاد می دهد تا استفاده از یکی از مهمترین افزونه های گوگل کروم یعنی «کوپرنیو» را از دست ندهند.
کوپرنیو: دسترسی سریع به میلیون ها مقاله پژوهشی با یک کلیک

به گزارش لیزنا، موضوع افزونه ها، امروزه موضوعی ویژه و کاربردی برای پژوهشگران است که غفلت از آنها زمان و انرژی ایشان را هدر خواهد داد و اهمیّت آنها تا بدانجا گسترده و حیاتی شده که سایت Web of Science  نیز از کاربرد یکی از این افزونه ها غافل نشده و به بهره برداری از آن اقدام کرده است. Web of Science به پژوهشگران سراسر جهان پیشنهاد می دهد تا استفاده از یکی از مهمترین افزونه های گوگل کروم یعنی «کوپرنیو[1]» را از دست ندهند.

افزونه ای ارزشمند، با رتبه 4.8 ستاره از 5 ستاره در فضای اینترنت؛ افزونه ای که می تواند با ایجاد یکپارچگی در اطلاعات علمی موجود در سایت هایی همچون پاب مد[2]، گوگل اسکولار[3] و بیست هزار سایت علمی دیگر همچون Science Direct و JSTOR و Springer، یک توربو شارژ بی نظیر در جستجوی اطلاعات برای پژوهشگرانی باشد که ارزش صرفه جویی در زمان را در کسب اطلاعات کامل علمی درک می کنند.

«کوپرنیو» افزونه مرورگری است که در هنگام جستجو و مرور اطلاعات، بهترین فایل «پی دی اف» موجود از مقالات علمی را فوراً پیدا می کند. در واقع «کوپرنیو» کلیه پایگاه های اطلاعاتی باز را که پژوهشگر یا کتابداری به آنها دسترسی دارد، در یک صفحه و بدون تغییر مسیر و صرف زمان با یک کلیک می یابد؛ این موضوع از طریق ادغام کتابخانه ای (Library Integration) حاصل می شود. کافیست تا هر شخصی با هر نوع ایمیلی (آکادمیک یا غیر آکادمیک) در سایت «کوپرنیو» ثبت نام کند و نام دانشگاه یا سازمانی که در آن مشغول به تحصیل یا فعالیت است را ذکر کند تا به همه پایگاه های اطلاعاتی دسترس پذیر و کلیه سرورهای پیش از چاپ (Pre-print Servers) در یک صفحه اینترنتی واحد دست یابد.

در واقع این افزونه راهی است تا به همه فایل های «پی دی اف[4]» در یکجا و با یک کلیک (بدون ورود به هر یک از سایت های دسترسی اطلاعات، بدون تغییر مسیر در جستجوی اینترنتی، بدون تکرار در ورود نام کاربری و رمز سایت هایی که دسترسی دارید) دسترسی یابید. به بیانی دیگر پژوهشگران و به ویژه کتابداران می توانند به طور خودکار به اطلاعاتِ سایتِ دانشگاه یا سازمانی که اشتراک دارند در همان صفحه اینترنتی که هستند، بدون انتخاب لینک جدید، بر روی اطلاعات کلیک کنند و فایل مورد نظر که معمولاً یک فایل «پی دی اف» است را از مخازن اطلاعاتی مشاهده و دانلود کنند.

قابلیت دیگر این افزونه این است که در هر مکان و زمانی قابل استفاده است: در منزل، محل کار، داخل دانشکده، در سالن کنفرانس و یا حتّی در ساحل. بنابراین می توانید کتابخانه دانشگاهی خود را در هر جایی که می روید به همراه داشته باشید.

قابلیت دیگر این افزونه این است که دیگر با صفحاتی که لینک های آنها خراب هستند روبرو نخواهید شد و نیازی به استفاده از VPN  نیست؛ در ضمن از جستجوهای بی مورد در گوگل نیز رهایی می یابید.

«کوپرنیو» به طور اتوماتیک کلیّه فایل های دانلود شده شما را در فضایی قابل جستجو ( فضای ابری) به نام Locker (قفسه) ذخیره می کند تا چنانچه در مکان و یا زمانی دیگر و بدون رایانه شخصی خود بودید بتوانید فایل های دانلود شده خود را بیابید و مطالعه کنید.

«کوپرنیو» بخشی از سایت تجزیه و تحلیل اطلاعات علمی یعنی Clarivate Analytics است که منابع و برندهای معتبری همچون  Web of Science و EndNote را پشتیبانی می کند. آخرین به روز رسانی این افزونه در تاریخ 17 ژانویه 2019 با حجم 26/1 مگابایت به زبان انگلیسی انجام گرفته است.

قشار علمی کشور می توانند نسبت به نصب این افزونۀ ارزشمند که توسط محققان سراسر جهان استفاده می شود اقدام کنند. چرا که با نصب این افزونه، به طور باورنکردنی و فوراً به فایل های مورد نیازی که فکر نمی کنید دسترسی داشته باشید، دسترسی می یابید و می توانید به طور آفلاین و آنلاین از آنها استفاده کنید.

نسخه جدید، حرفه ای و پریمیوم (قابل پرداخت) این افزونه در آینده ای نزدیک به بازار خواهد آمد.

شایان ذکر است، پیش از این افزونه ریدکیوب معرفی شده بود.

 

مهدی لطفی پناه (کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشگاه رویان)


1.Koperino

2. Pubmed

3. Google Scholar

4. PDF

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: