کد خبر: 42352
تاریخ انتشار: یکشنبه, 06 مهر 1399 - 07:54

داخلی

»

کتاب

«هیچ کس همه چیز را نمی داند» منتشر شد

منبع : انتشارات کتاب نیستان
انتشارات کتاب نیستان «هیچ کس همه چیز را نمی داند» اثر سید مهدی شجاعی را منتشر کرد.
«هیچ کس همه چیز را نمی داند» منتشر شد

به گزارش لیزنا، هیچ کس همه چیز را نمی‌داند  تازه‌ترین اثر داستانی تالیف سید مهدی شجاعی است. شجاعی که در سال‌های اخیر وقت قابل توجهی را به تالیف  ادبی برای مخاطبان کودک اختصاص داده است در این اثر نیز با بهره گیری از قصه ویژه از زبان یکی از پیامبران آسمانی سعی کرده است تا موضوعی اخلاقی را برای مخاطبان خود بازگو کند.

این کتاب برای گروه سنی نوجوان طراحی شده به زبانی امروزی داستانی کمتر شنیده شده از حضرت سلیمان را روایت می‌کند که قابل تسری به تمامی شئون مختلف زیستی نیز هست و یا تفکر را به خوبی در درون ذهن آنها می‌گشاید.

داستان «هیچ کس همه چیز را نمی‌داند» از زبان حضرت سلیمان روایت می‌شود. او تمامی حیوانات را نزد خود جمع می‌کند تا از آنها درباره خوردن آب حیات توسط خودش، نظرخواهی کند. همه حیوانات جز یکی با این موضوع موافقت می‌کنند وهمان یک تن در نهایت موفق می‌شود نظر حضرت سلیمان را برای این مساله تغییر دهد.

داستان دارای زبانی است بسیار ساده و با روالی منطقی به پیش می‌رود. گرچه بسیاری از اتفاقاتی که در دل داستان رخ می‌دهد از نظر عقل انسانی به خوبی امکان تحقق ندارد اما شجاعی توانسته با ساده نویسی که ویژگی نثر اوست از این موضوع به نفع بیان مفهوم بهره ببرد و در نهایت داستانی را خلق کند که در آن بیان نکته اخلاقی زیبایی در اهمیت مشورت گرفتن و انجام کار به صورت جمعی و با بهره گیری از خرد جمعی دارای اولویت است.

این کتاب اما در کنار داستان از تصویرگری‌های بسیار ویژه‌ای نیز بهره می‌برد که بر جذابیت این اثر بسیار افزوده است. این تصویرگری‌ها توسط فرهاد جمشیدی از تصویرگران نامدار ایرانی انجام شده است که در کارنامه کاری خود تصویرگری بیش از ۴۰۰ اثر را داراست.. تصویرگری کتاب « هیچ کس همه چیز را نمی‌داند» یکی از متفاوت‌ترین و قابل اعتناترین آثار اوست. وی با باور به اینکه تصویرگری مستند تاریخی بیش از هر چیز متکی به اشراف و تسلط فرامتنی است و دریافت مخاطب از این تصویرگری به خلق فضایهایی جدید و تکنیک‌هایی نو دارد با آمیزه‌ای از خیال و در عین پایبندی به تاریخ مخاطب را مبهوت هنر خود می‌کند. تصاویر ایجاد شده توسط وی در عین مینیاتوری بودن تصاویر کل گرا است و در ترکیب بندی، رنگ  خیال‌آفرینی در حد اعلای خود است.

این کتاب را به اعتبار این متن و تصاویرش می‌توان یکی از آثار تولید شده در مقیاس بین‌المللی برای ادبیات کودک و نوجوان ایران به شمار آورد که متن و تصویر آن در کنار هم و با ترکیب شدن توانسته‌اند یک کتاب ویژه برای نوجوانان خلق کنند.

برچسب ها :