کد خبر: 43026
تاریخ انتشار: شنبه, 20 دی 1399 - 09:49

داخلی

»

کتاب

«خدمات مرجع در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» منتشر شد

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
کتاب «خدمات مرجع در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی (استانداردها و رهنمودها)» با تاکید بر کیفیت خدمات مرجع در کتابخانه‌ها به عنوان ویترین این مراکز فرهنگی، چاپ و روانه بازار نشر شد.
«خدمات مرجع در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» منتشر شد

به گزارش لیزنا، کتاب «خدمات مرجع در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی (استانداردها و رهنمودها)» با تدوین و ترجمه فرناز محمدی، صدیقه شاکری و  اعظم نجفقلی‌نژاد در 160 صفحه، توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انتشار و روانه بازار نشر شد.

در مقدمه این کتاب و در توصیف چرایی تالیف و ترجمه آن آمده است: قلب پویا و تپنده فعالیت‌های هر کتابخانه‌ای، خدمات مرجع و اطلاع‌رسانی آن است. این خدمات آینه تمام‌نمای تلاش‌هایی است که در یک کتابخانه انجام می‌گیرد و به عنوان ویترین و جلوه هر کتابخانه‌ای محسوب می‌شود. بنابراین کیفیت خدمات این واحد به منظور ارتقای کیفیت محصول یا خدمات، جلب رضایت مخاطب، بهره‌وری بیشتر و بهبود مستمر در همه عرصه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

از آن‌جا که صرف وجود چنین استانداردها و رهنمودها باعث اثربخشی و کارآیی بالا نمی‌شود، نیاز است تا کلیه اجزای سیستم به این امر ملتزم شوند و در این کتاب رهنمودها و استانداردهای لازم جهت انجام خدمات مرجع و اطلاع‌رسانی در کتابخانه‌ها برای تضمین کیفیت محصول، ارائه شده است.

کتاب «خدمات مرجع در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی (استانداردها و رهنمودها)»  در 10 بخش اعم از تعریف خدمات مرجع، رهنمودهای عملکرد رفتاری فراهم‌کنندگان خدمات اطلاع‌رسانی و مرجع [کتابداران مرجع]، رهنمودهای پاسخ به سؤالات حرفه‌ای،  مهارت‌های حرفه‌ای برای کتابداران خدمات کاربر و مرجع، رهنمودهای خدمات مرجع پزشکی و سلامت و استانداردهای خدمات مرجع در کتابخانه‌های علوم بهداشت ارائه شده است.

از دیگر بخش‌هایی که در این اثر مورد توجه و پردازش قرار گرفته است، می‌توان به خدمات مرجع در کتابخانه‌های دانشگاهی، همگونی با دانشجویان خارجی، رهنمودهای ایفلا برای خدمات مرجع دیجیتال، رهنمودهای روسا برای پیاده‌سازی و نگهداری خدمات مرجع مجازی و رهنمودهای خدمات مرجع مشارکتی واژه‌نامه‌های فارسی – انگلیسی و انگلیسی- فارسی و نمایه بر غنای علمی اثر اشاره کرد.

لازم به توضیح است با انتشار این کتاب، اثر تعداد منشورات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به 1564 جلد رسید.

علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند از طریق مراجعه به فروشگاه انتشارات سازمان واقع در ساختمان کتابخانه ملی ایران، فروشگاه مجازی سازمان به آدرس http://bookshop.nlai.ir اقدام کنند یا با شماره تلفن 81623277 تماس بگیرند.

برچسب ها :