کد خبر: 44744
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 03 آذر 1400 - 07:51

داخلی

»

کتاب

‌‌«معمای توسعه» منتشر شد

منبع : انتشارات کتاب نیستان
انتشارات کتاب نیستان «معمای توسعه» اثر علی اشرف افخمی را منتشر کرد.
‌‌«معمای توسعه» منتشر شد

به گزارش لیزنا، علی اشرف افخمی کارآفرین، سیاست‌مدار، بانکدار و مدیر ارشد اجرایی است که به مدت بیش از ۵ سال به‌عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره بانک صنعت و معدن فعالیت داشته است. افخمی دانش‌آموخته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. وی در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ ریاست هیئت مدیره بانک کارآفرین را برعهده داشت. از دیگر سوابق مدیریتی افخمی می‌توان به: مدیرعاملی سازمان صنایع ملی ایران، معاونت وزیر کار و امور اجتماعی، قائم‌مقام رئیس سازمان تامین اجتماعی، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

افخمی در بخشی از مقدمه خود بر کتاب تازه‌اش که با عنوان «معمای توسعه» و با موضوع نگاهی به زندگی و ایده‌های اقتصادی و حاکمیتی ماهاتیر محمد از بنیان‌گذارن دوران نو اقتصادی مالزی، نوشته شده است با اشاره به سفر سال ۲۰۱۶ خود به این کشور به منظور شرکت در کنفرانسی با موضوع بانکداری اسلامی و دیدار با ماهاتیر محمد، درباره ریشه‌های نگارش این کتاب به موضوعات جالبی اشاره کرده است.

او بیان می‌کند که ماهاتیر محمد مهمترین کار خود را در حرکت دادن مالزی به سمت توسعه، ایجاد فهم و فرهنگ «اعتمادسازی» در این کشور بوده است، به طوری که مردم این کشور بتوانند با تکیه بر آن، سیستمی تازه از ارزش‌ها، اخلاقیات و دیدگاه‌ها را برای رسیدن به توسعه و مدل شدن به کشور توسعه یافته طی کنند که این موضوع به اذعان افخمی و البته ماهاتیر محمد محقق شده است.

کتاب «معمای توسعه» روایتی است از مسیر پر فراز و نشیبی که مالزی، رهبر و مردمان آن طی کردند تا بتوانند به توسعه مد نظر خود طی سال‌های اخیر دست پیدا کرده است.

افخمی در کتاب خود با ذکر مقدمه‌ای مفصل از موقعیت اقتصادی مالزی در سال‌های اخیر و نمایشی از رشد اقتصادی در خور توجه این کشور بر پایه سیاست‌های اعمال شده از سوی ماهاتیر محمد به این مساله اشاره می‌کند که هدفش از نگارش این کتاب نمایش مدل طی شده از سوی مالزی و نه الزام‌آور بودن پیمودن تمامی این راه توسط کشورهای مسلمان است.

کتاب با مروری بر زندگی‌نامه ماهاتیر محمد آغاز و در ادامه ریشه‌های اندیشه و تفکر وی را برای بازسازی اقتصادی کشورش مورد توجه و کنکاش قرار می‌دهد و در ادامه نیز سعی می‌کند متنی عبرت‌آموز بر پایه مستندات تاریخی از آنچه در مالزی برای رسیدن به توسعه طی شده را ترسیم کند. این کتاب همچنین دیدگاه‌های ماهاتیر محمد درباره جهانی شدن و مواجهه جهان با مسلمانان و پیشرفت جوامع آنها را نیز مد نظر قرار داده است.

انتشارات کتاب نیستان این کتاب 208 صفحه ای را در قطع رقعی به بازار نشر عرضه کرده است.