کد خبر: 45443
تاریخ انتشار: سه شنبه, 24 اسفند 1400 - 12:06

داخلی

»

کتاب

شماره 161 نشریه اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد

منبع : لیزنا
شمارۀ 161 نشریۀ اطلاعات حکمت و معرفت با عنوان «زندگی خوب در میان‌سالی و سالمندی» به دبیری نغمه پروان منتشر شد.
شماره 161 نشریه اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد

به گزارش لیزنا،‌ شمارۀ 161 نشریۀ اطلاعات حکمت و معرفت با عنوان «زندگی خوب در میان‌سالی و سالمندی» به دبیری نغمه پروان منتشر شد. در بخشی از سخن دبیر چنین آمده است: «گرچه امروزه انسان‌ها بیش از دوران‌های گذشته شانس ورود به مرحلۀ سالمندی را یافته‌اند، آن‌طور که بایدوشاید در جست‌وجوی چشم‌اندازهای نوینی برای نظر کردن به این دوره نیستند. شاید پیش از رسیدن به این مرحله از عمر، گمان ‌کنیم جمعیت سالمندان جمعیتی است با اعضائی ثابت و حواس‌مان نباشد که هر دم عضو جدیدی به آن ورود می‌کند. چنین تفکری سبب می‌شود خود را از این پدیده‌ کاملاً جدا تصور کنیم و ورود کردن به مباحث مربوط به حال‌وروز پیری به نظرمان ضروری نیاید.» با این اوصاف دبیر این ویژه‌نامه بر نظر است که «با وجود همۀ این موانع، در سال‌های اخیر سعی بر این بوده که به سالمندی و مقدمۀ آن یعنی میان‌سالی از منظر ملاحظات فلسفی و روان‌شناسانۀ گسترده‌‌تری نگریسته شود. با درنظرگرفتن این جست‌وجوهای نوین برای یافتن راه‌حل‌هایی برای ادامۀ معنادارتر و لذت‌بخش‌تر زندگی در روزگار پیری، می‌توان ادعا کرد گرچه سخن گفتن از سالمندی قدمت زیادی دارد، «پیر شدن» از منظری که امروزه بدان نگریسته می‌شود پدیدۀ جوانی است.» هدف‌ شمارۀ 161 نشریۀ اطلاعات حکمت و معرفت تلاش برای یافتنِ راهی است که روزگار سالمندی نیز بهترین نقش ممکن را در زندگی ایفا کرد.

بخش ویژه‌نامۀ این نشریه مشتمل بر هشت نوشتار است. آغازگر ویژه‌نامۀ «زندگی خوب در میان‌سالی و سالمندی» گفت‌وگوی نغمۀ پروان با مصطفی ملکیان تحت‌عنوان «پیری؛ زایندگی و خردمندی» است. «ملکیان در این گفت‌و‌گو با اشاره به محدویت‌ها و امکان‌های میان‌سالی و سالمندی به بررسی شیوه‌هایی می‌پردازد برای بهتر کنار آمدن با جریان طبیعی عمر و لذت‌بخش‌تر و آگاهانه‌تر گذراندن دوران سالمندی. روی‌آوردن به «زايندگي» به‌معنای توسعه‌ و تعمیق روابط و خدمت به نسل قبلی، با هدف تبدیل کردن جهان به جای بهتری برای سکونت، از راه‌ِ‌حل‌هایی است که مصطفی ملکیان در این گفت‌وگو بدان‌ها توصیه کرده است. از جمله مباحث دیگر این گفت‌وگو شرایطی است که برای نیل به خردمندی و حکمت در دوران میان‌سالی و سالمندی باید فراهم شود.»

دو نوشتار بعدی با عنوان «چگونه می توان به میان‌سالی و سالمندی معناداری دست یافت؟» متشکل از دو گفت‌وگو است. «دستیابی به زندگی معنادار پس از دورۀ جوانی» بخش اول این گفت‌و‌گوست که در آن پروفسور بنگت برولده متخصصِ فلسفۀ‌ عملی و مؤلف کتاب «همۀ زندگی را زندگی کن» با فارسی تقی فرزانه به بیان توصیه‌هایی می‌پردازد در باب چگونگی دستیابی به میان‌سالی و سالمندی معنادار. گفت‌و‌گوی دوم «چه چیزی زندگی را ارزشمند می سازد؟»، گفت‌وگویی با جان بارس مؤلف کتاب «پیری و هنر زیستن» که شهین پیش‌بین به فارسی برگردانده است. او معتقد است دانستن این نکته که به‌زودی از دنیا خواهیم رفت، همان چیزی است که زندگی را با ارزش و آکنده از معنا می‌سازد.

چهارمین نوشتار این شماره «بهترین اوقات عمر» مقاله‌ای به قلم کارولین لوج، الین کارنل و ماریان کولمن و با فارسیِ شهین پیش‌بین است. مؤلف این نوشتار را بر مبنای مطالعات، شواهد، مصاحبه‌ها و گواهی افرادی که در این سن قرار دارند نگاشته‌اند. هدف از انجام چنین تحقیقی نشان دادن این مطلب است که می‌توان تصویر‌های کلیشه‌ای در مورد سالمندان را کنار گذاشت.

مقالۀ پنجم با عنوان «پیری و اکتشاف تجربۀ تضادها و تردیدها» به‌قلم جان بارس و ترجمۀ علیرضا رضایت است. دکتر جان بارس در این مقاله به رویکردهای متفاوت در بررسی و مطالعه روند پیری می‌پردازد و مشکلات و مسائلی را که بر سر راه این‌گونه مطالعات قرار دارد، مد نظر قرار می‌دهد.

مقالۀ ششم با عنوان «حکمت و معنویت؛ ملزومات مهم رشد در سال‌خوردگی» نوشتۀ بنگت برولده پنجمین و برگردانِ فارسی نغمه پروان است.. برولده نشان می‌دهد که چگونه باید با سال‌خوردگی، ارتباط برقرار کرد؛ باید فعالانه بر زندگی تأمل کرد و مسئولیت آن را به عهده گرفت.

نوشتار هفتم با عنوان «مروری کوتاه بر نظریه‌های میان‌سالی؛ از بحران افسردگی تا فرصت‌های طلایی»، مقاله‌ای به قلم سمیرا انتظاری است. در این مقاله، «پذیرش» مهم‌ترین رویکردی معرفی شده است که می‌تواند انسان را از غرق شدن در بحران‌های سالمندی در امان نگه دارد.

نوشتار هشتم  مقاله‌ای با عنوان «معراج جنینی» به قلم ایرج شهبازی است و به طبقه‌بندی و تحلیل سخنان مولانا جلال الدین بلخی در باب مراحل رشد آدمی اختصاص دارد.

بخش دوم نشریه با عنوان «اندیشه و نظر» مشتمل بر چهار نوشتار است. نخستین مقاله با عنوان «یادی از یوزف فان اس، خالق کلام و جامعه» به قلم اولریش رودولف است که زکیه آزادانی به فارسی ترجمه کرده است. سه مقالۀ دیگر تألیفی هستند و به ترتیب عبارتند از: «نگاهی به مذهب و ایدئولوژی در دنیای غرب در فضای جهانی‌شدن » به قلم سیدحسن صدوق  و «تاثیر دیدگاه مورخ در گزارش های تاريخي، مطالعه موردی: نبرد پواتيه » به قلم محمدجواد محمدي. آخرین مقالۀ این بخش با عنوان «رهيافتی پديدارشناسانه به فلسفه اشراق : نور مجرد سهروردی و تحویل هوسرل» به قلم اولگالوچاكوا شوارتز است که حانیه مفیدی به فارسی ترجمه کرده است.

بخش سوم نشریه گزارش است و  مشتمل بر یک نوشتار با عنوان «رابطه لذت و خوشبختی در معنای زندگی» به قلم امیرعباس علیزمانی است که تنظیم و ویرایش آن را فاطمه محمد به عهده داشته است.

بخش چهارم و پایانی نشریه «کتاب» است و دو نوشتار دیگر را دربرگرفته است: نخست مقاله‌ای با عنوان «دیزاین و فشن به روایتِ فلسفه» به قلم منیره پنج‌تنی است که به نقد و بررسی ده عنوان کتاب با موضوع فشن و دیزاین از «نشر مشکی» پرداخته است. نوشتار دوم این بخش نیز گفت‌وگویِ دبیر بخش کتاب با عنوان «نیم‌نگاهی به جهانِ دیزاین و فشن» با منظر محمدی مترجم چند کتاب در زمینۀ دیزاین و فشن است.

شمارۀ 161 نشریۀ اطلاعات حکمت و معرفت ویژۀ فصل زمستان سال 1400 به مدیر مسئولی و سردبیری انشاءالله رحمتی با بهای 15هزار تومان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.