کد خبر: 11547
تاریخ انتشار: شنبه, 26 اسفند 1391 - 09:54

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

ده نوآوری عمده در فناوری کتابخانه‌ها

بر اساس مقاله ای با عنوان « The Tech Set » نوشته ELLYSA KROSKI ده نوآوری عمده  در فناوری کتابخانه‌ها معرفی شده است.

به گزارش لیزنا، در حال حاضر با توجه به ظهور فناوری های جدید کتابداران تمایل دارند ایده های نوین را در کتابخانه های خود بویژه در بخش دیجیتال به کار گیرند که درذیل به چندین مورد از آن اشاره می شود:

- نسخه متناسب برای چاپگر (Printer-friendly version)

داغترین فناوری های موبایل و وب، دنیای جدیدی از فرصتها را برای جلب توجه کاربران ارائه می دهند. وب سایت برنامه های کاربردی رسانه های اجتماعی پرطرفدار همراه با قابلیت دسترسی خدمات مبتنی بر  ابر ارزان و تکامل و کاربرد ابزار موبایل، کتابخانه ها را قادر ساخته است تا جوامعی را تسهیم کنند و بسازند، مجموعه های بزرگی از داده را ذخیره و تجزیه و تحلیل کنند و مجموعه های دیجیتالی ایجاد کنند وبه اطلاعات و خدمات به طریقی دست یابند که قبلاً حتی به ذهن آنها هم خطور نمی کرد.

کتابخانه، با یکپارچه سازی ابزار مدرن برای بهبود تجارب کاربران به پیشروان فناوری مدرن بدل گشته اند. تنها طراحی مجدد وب سایت کتابخانه کافی نیست. بهترین اقدام رشد فردی کاربر و تبعیت از استراتژی های قابلیت استفاده برای تولید طرح هایی است که کاربر را آگاه می سازد. مجموعه های دیجیتالی جدید که در برنامه های کاربردی موبایل و cloud (ابر) ذخیره سازی می شود در آنها رشد و توسعه می یابند. کتابخانه ها مدعی فروش در شبکه های اجتماعی موبایل مکان محور هستند که برنامه های کاربردی واقعیت مورد تاکید bleed edge را ارائه می دهند و در تلاشهای وب معنایی شرکت می کنند.

متصدیان آینده نگر کتابخانه ها این فناوری های جدید را در استراتژیهای جدید خود فعالانه آزمایش و تلفیق می کنند. در اینجا ده ایده برای بهترین بهره برداری از ابزار و فناوری های نوآورانه شما مطرح می شود. همه آنها مستقیماً از 20-11 The tech set series گرفته شده است.

- میزبان مجموعه مبتنی بر   ابر(CLOUD) باشید

به علت آنکه کتابخانه ها، محتوای دیجیتالی را به صورت روزافزون ارائه می دهند، نیازمندیهای ذخیره سازی منابع محلی آنها را محدود می سازد. مجموعه های رسانه ای چندگانه مستلزم رعایت موارد احتیاطی فوق العاده برای تضمین یکپارچه سازی و نگهداری، بویژه در مواردی اند که موضوعات در آن منحصر به فرد است. در هنگامی که ذخایر دیجیتالی مورد اطمینان full fleged وجود ندارد که از استاندارد ها و بهترین اعمال حفظ دیجیتالی تبعیت کند، کتابخانه ها باید امنیت بیشتری را برای فایلهای موضوعی دیجیتال تا حد امکان ارائه دهند. دو مورد آن سرویس آمازون با Amazon CloudFront DuraSpace از DuraCloud.   است.

برای مثال شما می توانید محتویات را در Amazon S3 ذخیره کنید و از ILS کتابخانه برای توصیف و ارائه لینک ها به آن استفاده کنید. Dura cloud  بر پایه نرم افزار منبع باز، رابطی را ارائه می کند که به شما اجازه می دهد به راحتی محتوا را Upload کنید. این اطلاعات به یک یا چند وسیله ذخیره سازی متنی برابر توزیع می شود که شامل Amazon S3 Windows Azure , Rack space, خدمات مربوط به معتبرسازی یکپارچه سازی هر فایل، همزمان سازی نسخه ها در صورت نیاز و ایجاد تغییرات استفاده مورد نیازمثل تبدیل کپی های اصلی TIFF به JPEG می شود.

- ایجاد وب سایت اساسی موبایل

 

سایتهای موبایل و ایجاد کننده های اپلیکیشن ها به همه فرصت ایجاد نمایی از داده های کتابخانه موبایل خود می دهد. Wink site ابزاری است که به راحتی ساعت موبایل را با RSS Feed از word press و سیستم مدیریت محتوای Drupal ایجاد می کند. این سایت رایگان است و اجازه می دهد هر کاربر با یک اکانت پنج سایت موبایل داشته باشد.

نمای Wizard , Dash board شکل شما را در راه اندازی سایت یاری می کند. داشبورد راه حل های زیادی را برای ایجاد انواع نماهای صفحه موبایل و سفارشی کردن آن به شما ارائه می دهد. شما می توانید لوگوی کتابخانه خود را اضافه کنید و رنگ های عنوان را تنظیم کنید تا شبیه به وب سایت کتابخانه دسک تاپ شما شود یا می توانید تصاویر زمینه را برای جایگزین کردن در زمینه صحنه سفید پیش گزینه خود آپلود کنید.

بعد از آنکه سایت موبایل خود را ذخیره کردید، Wink site به شما نمایی از صفحه پایانی و URL عمومی برای کاربران خود ارائه می دهد. یک نمونه آدرس به این شرح است:

Wink site Mobi/ your USER NA ME/Tour

SITE- ADDRESS

- جریان عکس مبتنی بر مکان را با instagram آغاز کنید

Instagram  با ارائه مجموعه ای قدرتمند از فناوری های آگاه از مکان مدعی است که بیش از 80 میلیون کاربر ثبت شده دارد که بیش از 4 میلیارد عکس را به اشتراک گذارده اند. کاربران عکس می گیرند، آنها را ویرایش می کنند و با Smart phoneهای خود آنها را به اشتراک می گذارند و اطلاعات مربوط به مکان عکسها را هم با برنامه کاربردی موبایل ارائه می دهند. کتابخانه هایی که اخبار و دیگر شرکتها را دنبال می کنند، Campaign رسانه اجتماعی خود را گسترش می دهند و راویان بصری را در خصوص رویدادها، نمایش ها، مجموعه ها و یا پروژه ها ایجاد می کنند. برای آغاز کار، کارکنان کتابخانه کاربران خودرا تشویق می کنند تا عکسهایی از ساختمان کتابخانه و دوستان خود در کتابخانه با instagram بگیرند.

با برقراری hashtags می توانید از کارکنان و کاربران کتابخانه در خصوص یک موضوع جریان عکس به دست آورید مثل تاریخچه مکانی یا پروژه تحقیقاتی. همچنین می توانید از کدهای QR برای توسعه برنامه instagram و بازاریابی آن استفاده کنید با RSS Feed می توانید تصاویر و عکس های به اشتراک گذاشته در اکانت کاربر و کارکنان و کتابخانه یا Hashtag موضوع را به نمایش بگذارید. با همراه کردن instagram و اکانت Foursquare می توانید کیفیت اطلاعات مکانی را اداره کنید و منابع موضوعی را با عناصر بصری مکانی بهبود بخشید.

- راهنمای کتابخانه ها را با Drupal ادغام کنید

ماژول Views که برای Draupal 7 طراحی شده است دسترسی و تراکنش را با داده های کتابخانه برای مثال کاتالوگ بدون صدور داده ها از منبع و وارد کردن آن به Drupal و قبل از کار با آن امکان پذیر می سازد. همانند دیگر خدمات داده ای، LibGuides بسته نرم افزاری راهنمای موضوعی مبتنی بر وب رایج  است که  spring share آن را طراحی کرده است و صدور XML مورد نیاز محتوای راهنمای کتابخانه شما را با هزینه ای نسبتاً کم میسر می سازد.

شما باید XML را در سایت خود به چندین روش قرار دهید تا کارکنان دانشگاه میشیگان، راهنمای تحقیقاتی خود را به شاخص جستجوی Solr اضافه کرده است تا در نتایج جستجو در امتداد صفحات سایت Drupal ظاهر شوند. با حداقل کمک به برنامه ریزی شما می توانید محتوای اسناد lib Guides XML خود را در RSS- Style Feed تبدیل کنید و به هر راهنما اجازه دهید به صورت ورودی بلاگ وارد شود. ایده سوم ساخت پایگاه داده هایی است که داده های XML را از lib guides وارد می کند و از آن برای ارائه استنادها و لینک ها به lib guids  از سایت Drupal استفاده می کند.

-          صدای کتابخانه را با اشخاص در رسانه اجتماعی متعادل سازید

سارا اشتنر متصدی خدمات مجازی کتابخانه دردانشگاه ایالت جورجیا می گوید: من طرفدار سرسخت استفاده از صدای شخصی در هر پست رسانه اجتماعی از کتابخانه ها هستم، اما این شخصیت باید در  پارامترهای معقول واقع شده باشد. او صدای Business Casual را پیشنهاد می کند. رهنمودهای داخلی مفید برای پست رسانه های اجتماعی انتظارات و راهنمایی را برای رسیدن به یک سطح از ثبات در بین کارکنان بدون ایجاد مشکل برای افراد امکان پذیر می سازد.

در ایالت جورجیا، تیم هسته ای مدیران رسانه های اجتماعی برای صحبت در مورد چگونگی بررسی نظرات و شکایات به طور منظم جلساتی را برگزار می کنند.

آیا مطمئن نیستید که طنین سبک تر متناسب با  شما وکتابخانه شما ست یا خیر؟

متصدیان کتابخانه در دانشگاه ها بیشتر با غیررسمی بودن آن مشکل دارند، بنابراین در اینجا برخی اثبات های دانشگاهی مطرح می گردد.

کریستین ای سانسون استادیار ارتباطات در کالج Elizabethtown مطالعه ای را در 2011 منتشر کرد که نشان می داد استادانی که از توییتر برای اطلاعات شخصی خود استفاده می کنند قابل اعتمادتر و قابل دستیابی تر از افرادی اند که از آن استفاده نمی کنند. (تاثیر پست های توییتر بر درک دانشجویان از قابلیت اعتماد استادان، یادگیری، رسانه و فناوری)  Jet Blue و  Home Depot دو مثال از شرکت هایی اند که عناصر شخصی داستانی را با توئیت های خود و دیگر شبکه های اجتماعی تلفیق می کنند.

-          استفاده از crowdsourcing برای ایجاد مجموعه

می توان از Crowd sourcing به عنوان ابزار آرشیو استفاده کرد. برای مثال اینکه چگونه کتابخانه عمومی نیویورک همه منوهای خود را در مجموعه گسترده منوهای رستوران تاریخی نسخه برداری و دسته بندی می کند. سایت what's on the menu? ( چه چیز در منو است؟) ملاقات کنندگان را تشویق به کمک به نسخه برداری توصیف غذاها در منو به یک پایگاه داده می کند. در حالیکه برخی توصیفات از طریق روشهای شناخت ویژگی نوری نسخه برداری می شود، منوها در طرح کلی ارائه و مشروعیت خود بسیار متنوع هستند. علاوه بر آن، سیستم NTPL خواهان ایجاد پایگاه داده قابل جستجوی توصیف غذاهاست که (متمایز از بخش عناوین و دیگر متون توصیفی در همان صفحه منو) به طور کامل لیست قیمت هم در آن موجود است و به سادگی کل متن را با ابزار خودکار وارد می کند که نشان می دهد ممکن است تنها این کار کافی نباشد. بعد از نوشتن نرم افزار مشتری کار، TTPL نسخه نرم افزاری بتای سایت را در آوریل 2011 به بازار وارد کرد. بیش از 250000 توصیف موردی منو از بیش از 5000 منو نسخه برداری شد. تا به امروز، بیش از 1.1 میلیون توصیف از بیش از 16000 منو نسخه برداری شد.

- یک Screen cast سریع بسازید

 

وقتی متصدیان کتابخانه به طور روزافزون با Screen cast ها آشنا می شوند، ایده ها و امکانات بیشتری برای استفاده آنها در آموزش ارائه می شود. یک راه مهم برای آغاز کار با Screen cast استفاده از نرم افزار و تامل در آن است. با چندین گزینه ثبت رایگان و میزبانی، همه چیزی که نیاز دارید یک کامپیوتر و دسترسی به اینترنت است. ایجاد Screen cast کمتر دشوار به نظر خواهد رسید اگر با ایجاد تیمی برای یک گروه کوچک مورد نظر کار خودرا آغاز کنید. برای مثال پروژه Screen cast از یک گروه از دانشجویان حمایت می کنند که نیاز به کمک در پایگاه داده دارند.

Screenr یک برنامه رایگان است که برای ایجاد صفحه اولیه و آزمایش آن به خوبی عمل می کند. یک مقدار مختصر از برنامه ریزی از قبل به Screen cast کمک می کند تا بهتر اجرا شود. نخست آنکه چندین بار این مراحل را تکرار کنید و مسیر کلیک را برای استفاده در ثبت مشخص کنید.تنظیم  سطح میکروفون  به همان آسانی صحبت با صدای عادی است  و مطمئن شوید که رقص نور مقیاس صوتی در جریان است و این مقیاس همیشه قرمز نیست. با انتشار Screen cast می توان آن را از طریق وب سایت Screener در اختیار همه افراد قرار داد.

- ایجاد شخصیت نمایشی قبل از طراحی وب سایت

شخصیت ها  تصاویر افسانه ای از کاربران مورد نظر وب سایت شما هستند. وقتی طرح های شخصیتی مرکب حاصل از تحقیق بر روی کاربران کتابخانه شما ایجاد می شود آنها معیار فرایند برنامه ریزی وب سایت شمارا ارائه می دهند و نقش اساسی را با تکامل سایت ایفا می کنند. شخصیت های نمایشی  به تضمین این مسأله کمک می کنند که همه در همان صفحه دموگرافی اصلی شما باشند.

برای طراحی یک شخصیت نمایشی  شما باید در مورد کاربران خود چیز هایی بدانید و مصاحبه رویکرد خوبی به شمار می رود. به بخش بندی مخاطبان دموگرافیک نمونه خود توجه کنید تا ببینید با چه کسی مصاحبه می کنید. ویژگی های متمایز کننده در مورد کاربران کتابخانه را پیدا کنید. شاید جامعه شما درصد مهمی از شهروندان یا دانشجویان در حال تحصیل از راه دور را دربرگیرد.

همانند بیشتر مصاحبه های مرجع، مصاحبه های کاربر، مکالمات باز و دارای راهنما است. تجزیه و تحلیل نسخه برداری مصاحبه ها یا یادداشتها اگرچه وقت گیر است فرصت بسیار ارزشمندی برای دسترسی به قلب رفتارهای کاربران، نیازها، اهداف و انگیزش آنها است. بازده، لیست گروه بندی موضوعی رفتارهاست که ماده خام شخصیت نمایشی شماست.

- از Google voice برای اجرای مرجع متن استفاده کنید

Google voice به شما شماره تلفنی می دهد که به همه تلفنهای شما زنگ می زند، Police mail online شما را ذخیره می کند و آن را در متن نسخه برداری می کند و به شما اجازه می دهد پیام متنی رایگان را ارسال کنید. می توانید از کامپیوتر، تبلت یا موبایل خود برای پاسخ به سوالات مرجع کاربران خود استفاده کنید. به راحتی شماره تلفن گیرنده خود را وارد کنید، پیام خود را تایپ کنید و روی دگمه ارسال کلیک کنید. (که باید پیام متنی را به همان طریقی که همه موبایل ها انجام می دهند دریافت کنید) می توانید از این خدمات برای پاسخ پیام Voice mail تلفن یا متن استفاده کنید. کاربران از تلفن خود به متن شما پاسخ می دهند و می توانید از اکانت و مرورگر Google voice خود پاسخ دهید تنها یک کتابدار می تواند به اکانت Google voice به موقع وارد شود. می توانید library H3p را پیکربندی کنید تا پیامهای متنی را با رابط ارسال کنید که در آن کتابداران همانند دیگر پیامها می توانندبه آن پاسخ دهند.

-          رابطه توییتر خود را با Mention map به تصویر بکشید

Mention map ارتباطات بین   پیروی کنندگان از شما همگام با hashtag هایی را نشان می دهد که از آن استفاده می کنند. این رابط ساده است و اطلاعاتی که ارائه می دهد بسیار مهم است. برای آغاز کار به اکانت توییتر خود وارد شوید و Handle کتابخانه خود را به  کادر جستجو وارد کنید. Mention map توییت ها و Hashing های جدید شما را از اکانت شما همراه با پیروی کنندگان شما اسکن می کند و نقشه ای از احتمالات را همگام با بر چسب های Hashtag می کشد. خطوط بین دو واحد مستقل ، ارتباطات را با ضخامتی  نشان می دهد که با قدرت اتصال رابطه نسبی دارد. Hover در خطوط داده هایی را نشان  می دهد که به صورت تعداد تراکنش یا استفاده از hashtag نشان داده می شود.

وقتی به ردیابی این ارتباطات و تفسیر داده ها می رسید ، می توانید نتیجه گیری کنید. برای مثال اگر با استفاده از Hashtag به چند پیروی کننده کتابخانه خود توجه کنید می بینید موضوعی جالب توجه است. ممکن است به مکالمات وارد شوید خواه در آن شرکت داشته باشید یا منابع کتابخانه را پیشنهاد دهید.

ترجمه: پیروز ابراهیمی جعفری

برچسب ها :
پیروز ابرهیمی
|
Iran
|
1391/12/29 - 08:36
0
0
سلام خواهش می کنم . سپاسگزارم
مهرناز
|
Iran
|
1391/12/27 - 09:38
0
1
ممنون آقای ابراهیمی
استفاده کردم
به قول مامان بزرگم:نخوردیم نان گندم ببینیم دست مردم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: