داخلی
»مطالب کتابداری
»کتابخانه و کتابداری
درک مرجع تجاری
به گزارش لیزنا، سلیا راس در مقاله Making Sense of Business Reference: A Guide for Librarians and Research تجربیات خود را در برگزاری کارگاههای آنلاین مرجع تجاری به شرح زیر بیان کرده است:
در آغاز هر کارگاه آنلاین مرجع تجاری که درس میدهم، از دانش آموزان میخواهم سوال چالش برانگیز ارائه کنند: سوال مرجع تجاری که باعث میشود آنها سر خود را به علامت تعجب تکان دهند. (یا خیلی شگفت زده شوند!). این نمونهای از برخی سوالات انحرافی است که کتابداران و محققان با آنها مواجه شدهاند.
سوال چالشانگیز: شرکتها
س. تمایل داریم بدانم که چگونه از سهم بازار کالای خاصی متعلق به یک شرکت اطلاعات کسب کنیم
ج. این یکی از ده سوال چالشانگیزاست. مردم غالبا درصدد آگاهی از سهم شرکت در بازار هستند (یا میخواهند اندازه بازار از کالای X را بدانند). چیزی که باید بدانیم آن است که هیچگاه تعداد دقیق را نمییابید. هر عددی که بیابید فقط یک برآورد است و بر مبنای تعریف خاص از بازار و بازیگران آن خواهد بود.
از خودتان سوال کنید «اگر من این شرکت بودم، آیا میخواستم که رقبای من از این موضوع آگاهی داشته باشند؟» پاسخ نه است. بعلاوه، شرکتها ملزم به افشای اطلاعات فروش شان براساس کالا یا بازار نیستند. آنها باید تنها کل فروش را گزارش کنند. بنابراین، اگر اگر میخواهید سهم بازار Home Depot را از لحاظ تعداد بدانید، باید مقالات را کاوش کنید و برآوردهایی از اندازه کل بازار بیابید، شاخصهایی برای دیگر فعالان بازار بیابید و هر آنچه را که بخصوص در مورد Home Depot و الوار میگوید، را بیابید. ممکن است به برنده تمام پولها برخورد کنید و مجله تجاری را بیابید که بازیگران اصلی در صنعت الوار و سهم بازارشان را کشف کنید، ولی این چیزی نیست که به آن اعتماد کنید. همچنین، نسبت به اطلاعاتی که در سهم بازار مییابید، دقت کنید: این منبع در مورد بازار الوار چه میگوید؟ آیا سهم بازار را بر اساس درصد میگیرید؟ درصدی از چه چیزی (به عبارت دیگر، اندازه نهایی بازار که آنها سهمی از آن دارند چیست)؟
برای برخی از محصولات، بازارها و شرکتها، این نوع تحقیق مشکلتر نیز میشود. برای آغاز برخی منابع خوب مجلات Market Share Reporter و Business Rankings Annualهستند (این مجلات بصورت چاپی و آنلاین هستند).
سوال چالش برانگیز: مالی و سرمایهگذاری
س. مشتریان میخواهند بدانند که نسبت اهمیت P/E در زمانیکه شرکت ارزیابی میشود (درآمد/ قیمت: بخوانید قیمت به درآمد price/earnings) چقدر است و در مقایسه کردن شرکتها چگونه از آن استفاده شود.
ج: از این سوال نه تنها برای آموختن به خود، بلکه هدایت مشتریتان به سمت منابع مفید در مورد P/E استفاده کنید و اینکه چه معیار دیگری برای مقایسه شرکتها استفاده میشود. با این سوالات، اگر از آغاز در حلقهای انداخته شُدید (ممکن است حتی مطمئن نباشید که P/E معادل چه چیزی است)، پس با فرهنگ واژه های تجاری شروع کنید. Investopedia توضیح ها و ابزارهای مفید دارد و فرهنگ واژههای تخصصی Campbell R. Harvey اطلاعات فنی بیشتری دارد.
س. مشتریان من غالبا می پرسند آیا باید در شرکت خاصی سرمایهگذاری کنند. آنها توصیهای میخواهند که در واقع من برای آن صلاحیت ندارم؛ میخواهم با اطمینان منابع لازم را به آنها نشان دهم تا تصمیم خودشان را بگیرند.
ج. سوال خوبی بود. من هم میخواهم بدانم! همکارانم و بعلاوه خودم همیشه به شوخی میگفتیم میخواهیم ثروتمند شویم، به همه پایگاههای اطلاعاتی و همهی اطلاعات مالی موجود را در اختیار بگذاریم. ولی به هر اندازه که علاقمند به فکر کردن در این مورد باشیم، یا به هیچ وجه، بدون توجه به آنچه که تبلیغات آخر شب به ما میگوید، فرمول پنهانی برای ثروتمند شدن سریع از طریق سرمایهگذاری وجود ندارد. رویکرد درستی دارید: همانطور که وضعیت پزشکی را تشخیص نمیدهید یا توصیه مالیاتی نمیدهید یا پاسخ امتحان تاریخ فرد دیگر را نمی نویسید، نمیخواهید عقیده خودتان را بیان کنید و توصیه تجاری بدهید. میتوانید به مشتری خودتان بگوید که میتوانید منابع را به آنها معرفی کنید و آنها را مجبور به آغاز کار کنید و آنها باید بابت آن خوشحال باشند. متوجه میشوید که برخی مشتریان نیاز به کمک بیشتری دارند، که در این حالت، از آنها بخواهید قدری خودشان تحقیق کنند و اطمینان حاصل کنند که به آنها اطمینان دهید که در صورت داشتن سوالی راحت باشند. این چیزی است که میتوانید انجام دهید. ولی اگر نکته های خوبی در مورد شرکت بزرگ دارید، به بقیه ما هم بگویید.
س. از یک کتابدار سوالاتی پرسیدم که میتواند چالش انگیزه باشد، و او گفت که اطلاعاتی در مورد صندوق سرمایهگذاری جمعآوری می کند، بخصوص آنهایی که محافظت شده هستند.
ج. من نیز نمیدانم که با صندوقهای سرمایهگذاری چه کار کنم. ظاهرا، آنها ملزم به گزارش اطلاعات خودشان به همان شیوه اسناد مالی نیستند. (گرچه قانون بانکداری اخیر مانند Dodd-Frank Actبرخی از این موارد را تغییر دادهاند).
وقتی که با سوالات تحلیلی مالی پیشرفتهتری مواجه میشوم، می بینم آیا راهنمای کتابخانهای وجود دارد که به من سرنخهایی بدهد. در گوگل جستجوی در مورد « سایت راهنمای کتابخانهای صندوقهای سرمایهگذاری» کردم و a Harvard Baker Library guide to hedge funds را یافتم. اگر چیز دیگری به شما ندهد، حداقل به شما چند جا برای گردش میدهد (یا اطلاع میدهد که برای دریافت ابزارهای گران قیمت، اگر موردی باشد، ثبت نام نکنید).
سوال چالشانگیز: صنعت
س. شرکتها چه فناوری اطلاعاتی-نرم افزاری و سخت افزاری- در تولید نوشیدنیها اجرا می کنند.
ج. سوال چالشانگیز جالبی بود. با این نوع سوال، باید بصورت کلی تر آغاز کنید که این میتواند با شناسایی کاری که شما در کل میتوانید با صنعت بکنید، صورت میگیرد. در این گزارشها، هنوز احتمال دارد که در مورد فناوری مباحثی بیابید. جستجوی مقاله را فراموش نکیند. از چند پایگاه اطلاعاتی تجاری استفاده کنید، مانند منابع تجاری EBSCO. با واژهایتان بازی کنید و ببینید که چه سرنخهایی در مسیر مییابید. بخاطر داشته باشید که ممکن است لازم باشد انعطافپذیری نشان دهید. برای مثال، بجای واژه «نوشیدنیها» نوشابه های غیر الکلی یا آبجو و یا شیر را جستجو کنید. همچنین احتمال دارد برای یافتن چیزها از «نرم افزار، سخت افزار و فناوری » و یا از انواع واژههای دیگر استفاه کنید. همچنین ممکن است متوجه شوید که نیاز دارید حوزه جستجویتان را در حوزههای تولید نوشیدنیها- خود مواد نوشیدنی، بسته بندی و توزیع- آغاز کنید. و جستجوی سریع آنلاین برای صنعت نوشیدنی شما را به سمت چند مجله تجاری هدایت خواهد کرد. آنها را برای فناوری خاص گزارشهای فناوری، ستونها و دیگر ایدهها بررسی کنید تا بدانید که چگونه جستجویتان را تنظیم کنید.
س. کشمش در دره مرکزی کالیفرنیا تولید اصلی محسوب میشود، و سوال جدیدی در مورد اقتصاد صنعت کشمش، بخصوص در این نواحی برای من پیش آمده است. در یافتن اطلاعات در مورد هرچیزی فراتر از انگور مشکل داشتهایم.
یک جستجوی سریع «صنعت کشمش» مرا به California industry association و گزارشی از دانشگاه کرنل در مورد «وضعیت جهان و آمریکا در مورد کشمش(PDF file) که USDA را بعنوان منبع خودش گزارش میدهند.
انواع سرنخهایی وجود دارند که من علاقمند به جستجوی آن هستم: انجمنهای صنعتی، ردیابی جاییکه دادهها از آنجا میآیند و غیره. تمایل دارم ببینم آیا هیچ دانشگاه محلی در این حوزه نیز اداره یا متخصصی دارد (شاید مرکز تحقیقات خاصی وجود دارد).
همچنین اگر سوالات بطور مکرر مطرح شوند، ممکن است بخواهید ایجاد راهنما را درنظر بگیرید. این امر به شما و مشتریان شما کمک می کند که در مورد «وضعیت کشمش» آگاهی یابید.
این مقاله بخشی از Making Sense of Business Reference: A Guide for Librarians and Research Professionals, ALA Editions, 200 p., $52, 978-0-8389-1084-9.است و در alastore.ala.org موجود می باشد.
ترجمه: پیروز ابراهیمی جعفری
من نمی فهمیدم این سایت چه ربطی به کشمش و سرمایه گذاری و صنعت داره.
چرا زحمتی که برای ترجمه می کشید یه مطلب خوب و آموزنده مثل مابقی مطالبتون ترجمه نمی کنید
قصد فقط انتخاب درست مسیر است
متشکریم