کد خبر: 13029
تاریخ انتشار: جمعه, 15 شهریور 1392 - 20:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

درک مرجع تجاری

سلیا راس، کتابدار انجمن در دانشگاه میشگان و مدرس دوره آنلاین کتابداری تجاری برای انجمن خدمات کاربران و مراجع ALA تجربه خود را در برگزاری کارگاههای آنلاین مرجع تجاری به اشتراک گذاشته است.
درک مرجع تجاری

به گزارش لیزنا، سلیا راس در مقاله Making Sense of Business Reference: A Guide for Librarians and Research تجربیات خود را در برگزاری کارگاههای آنلاین مرجع تجاری به شرح زیر بیان کرده است:

 

در آغاز هر کارگاه آنلاین مرجع تجاری که درس می‏دهم، از دانش آموزان می‏خواهم سوال چالش برانگیز ارائه کنند: سوال مرجع تجاری که باعث می‏شود آنها سر خود را به علامت تعجب تکان دهند. (یا خیلی شگفت زده شوند!). این نمونه‏ای از برخی سوالات انحرافی است که کتابداران و محققان با آنها مواجه شده‏اند.

 

سوال چالش‏انگیز: شرکتها

س. تمایل داریم بدانم که چگونه از سهم بازار کالای خاصی متعلق به یک شرکت اطلاعات کسب کنیم

ج. این یکی از ده سوال چالش‏انگیزاست. مردم غالبا درصدد آگاهی از سهم شرکت در بازار هستند (یا می‏خواهند اندازه بازار از کالای X را بدانند). چیزی که باید بدانیم آن است که هیچگاه تعداد دقیق را نمی‏یابید. هر عددی که بیابید فقط یک برآورد است و بر مبنای تعریف خاص از بازار و بازیگران آن خواهد بود.

 

از خودتان سوال کنید «اگر من این شرکت بودم، آیا می‏خواستم که رقبای من از این موضوع آگاهی داشته باشند؟» پاسخ نه است. بعلاوه، شرکتها ملزم به افشای اطلاعات فروش شان براساس کالا یا بازار نیستند. آنها باید تنها کل فروش را گزارش کنند. بنابراین، اگر اگر می‏خواهید سهم بازار Home Depot را از لحاظ تعداد بدانید، باید مقالات را کاوش کنید و برآوردهایی از اندازه کل بازار بیابید، شاخصهایی برای دیگر فعالان بازار بیابید و هر آنچه را که بخصوص در مورد Home Depot و الوار می‏گوید، را بیابید. ممکن است به برنده تمام پولها برخورد کنید و مجله تجاری را بیابید که بازیگران اصلی در صنعت الوار و سهم بازارشان را کشف کنید، ولی این چیزی نیست که به آن اعتماد کنید. همچنین، نسبت به اطلاعاتی که در سهم بازار می‏یابید، دقت کنید: این منبع در مورد بازار الوار چه می‏گوید؟ آیا سهم بازار را بر اساس درصد می‏گیرید؟ درصدی از چه چیزی (به عبارت دیگر، اندازه نهایی بازار که آنها سهمی از آن دارند چیست)؟

 

برای برخی از محصولات، بازارها و شرکتها، این نوع تحقیق مشکل‏تر نیز می‏شود. برای آغاز برخی منابع خوب مجلات Market Share Reporter و Business Rankings Annualهستند (این مجلات بصورت چاپی و آنلاین هستند).

 

سوال چالش برانگیز: مالی و سرمایه‏گذاری

س. مشتریان می‏خواهند بدانند که نسبت اهمیت P/E در زمانیکه شرکت ارزیابی می‏شود (درآمد/ قیمت: بخوانید قیمت به درآمد price/earnings) چقدر است و در مقایسه کردن شرکتها چگونه از آن استفاده شود.

ج: از این سوال نه تنها برای آموختن به خود، بلکه هدایت مشتری‏تان به سمت منابع مفید در مورد P/E استفاده کنید و اینکه چه معیار دیگری برای مقایسه شرکتها استفاده می‏شود. با این سوالات، اگر از آغاز در حلقه‏ای انداخته شُدید (ممکن است حتی مطمئن نباشید که P/E معادل چه چیزی است)، پس با فرهنگ واژه های تجاری شروع کنید. Investopedia توضیح ها و ابزارهای مفید دارد و فرهنگ واژههای تخصصی Campbell R. Harvey اطلاعات فنی بیشتری دارد.

 

 

س. مشتریان من غالبا می پرسند آیا باید در شرکت خاصی سرمایه‏گذاری کنند. آنها توصیه‏ای می‏خواهند که در واقع من برای آن صلاحیت ندارم؛ می‏خواهم با اطمینان منابع لازم را به آنها نشان دهم تا تصمیم خودشان را بگیرند.

ج. سوال خوبی بود. من هم می‏خواهم بدانم! همکارانم و بعلاوه خودم همیشه به شوخی می‏گفتیم می‏خواهیم ثروتمند شویم، به همه پایگاههای اطلاعاتی و همه‏ی اطلاعات مالی موجود را در اختیار بگذاریم. ولی به هر اندازه که علاقمند به فکر کردن در این مورد باشیم، یا به هیچ وجه، بدون توجه به آنچه که تبلیغات آخر شب به ما می‏گوید، فرمول پنهانی برای ثروتمند شدن سریع از طریق سرمایه‏گذاری وجود ندارد. رویکرد درستی دارید: همانطور که وضعیت پزشکی را تشخیص نمی‏دهید یا توصیه مالیاتی نمی‏دهید یا پاسخ امتحان تاریخ فرد دیگر را نمی نویسید، نمی‏خواهید عقیده خودتان را بیان کنید و توصیه تجاری بدهید. می‏توانید به مشتری خودتان بگوید که می‏توانید منابع را به آنها معرفی کنید و آنها را مجبور به آغاز کار کنید و آنها باید بابت آن خوشحال باشند. متوجه می‏شوید که برخی مشتریان نیاز به کمک بیشتری دارند، که در این حالت، از آنها بخواهید قدری خودشان تحقیق کنند و اطمینان حاصل کنند که به آنها اطمینان دهید که در صورت داشتن سوالی راحت باشند. این چیزی است که می‏توانید انجام دهید. ولی اگر نکته های خوبی در مورد شرکت بزرگ دارید، به بقیه ما هم بگویید.

 

س. از یک کتابدار سوالاتی پرسیدم که می‏تواند چالش انگیزه باشد، و او گفت که اطلاعاتی در مورد صندوق سرمایه‏گذاری جمع‏آوری می کند، بخصوص آنهایی که محافظت شده هستند.

ج. من نیز نمی‏دانم که با صندوقهای سرمایه‏گذاری چه کار کنم. ظاهرا، آنها ملزم به گزارش اطلاعات خودشان به همان شیوه اسناد مالی نیستند. (گرچه قانون بانکداری اخیر مانند Dodd-Frank Actبرخی از این موارد را تغییر داده‏اند).

وقتی که با سوالات تحلیلی مالی پیشرفته‏تری مواجه می‏شوم، می بینم آیا راهنمای کتابخانه‏ای وجود دارد که به من سرنخهایی بدهد. در گوگل جستجوی در مورد « سایت راهنمای کتابخانه‏ای صندوقهای سرمایه‏گذاری» کردم و a Harvard Baker Library guide to hedge funds را یافتم. اگر چیز دیگری به شما ندهد، حداقل به شما چند جا برای گردش می‏دهد (یا اطلاع می‏دهد که برای دریافت ابزارهای گران قیمت، اگر موردی باشد، ثبت نام نکنید).

 

سوال چالش‏انگیز: صنعت

س. شرکتها چه فناوری اطلاعاتی-نرم افزاری و سخت افزاری- در تولید نوشیدنی‏ها اجرا می کنند.

ج. سوال چالش‏انگیز جالبی بود. با این نوع سوال، باید بصورت کلی تر آغاز کنید که این می‏تواند با شناسایی کاری که شما در کل می‏توانید با صنعت بکنید، صورت می‏گیرد. در این گزارشها، هنوز احتمال دارد که در مورد فناوری مباحثی بیابید. جستجوی مقاله را فراموش نکیند. از چند پایگاه اطلاعاتی تجاری استفاده کنید، مانند منابع تجاری EBSCO. با واژهایتان بازی کنید و ببینید که چه سرنخهایی در مسیر می‏یابید. بخاطر داشته باشید که ممکن است لازم باشد انعطاف‏پذیری نشان دهید. برای مثال، بجای واژه «نوشیدنیها» نوشابه های غیر الکلی یا آبجو و یا شیر را جستجو کنید. همچنین احتمال دارد برای یافتن چیزها از «نرم افزار، سخت افزار و فناوری » و یا از انواع واژههای دیگر استفاه کنید. همچنین ممکن است متوجه شوید که نیاز دارید حوزه جستجویتان را در حوزه‏های تولید نوشیدنیها- خود مواد نوشیدنی، بسته بندی و توزیع- آغاز کنید. و جستجوی سریع آنلاین برای صنعت نوشیدنی شما را به سمت چند مجله تجاری هدایت خواهد کرد. آنها را برای فناوری خاص گزارشهای فناوری، ستونها و دیگر ایده‏ها بررسی کنید تا بدانید که چگونه جستجویتان را تنظیم کنید.

 

س. کشمش در دره مرکزی کالیفرنیا تولید اصلی محسوب می‏شود، و سوال جدیدی در مورد اقتصاد صنعت کشمش، بخصوص در این نواحی برای من پیش آمده است. در یافتن اطلاعات در مورد هرچیزی فراتر از انگور مشکل داشته‏ایم.

یک جستجوی سریع «صنعت کشمش» مرا به California industry association و گزارشی از دانشگاه کرنل در مورد «وضعیت جهان و آمریکا در مورد کشمش(PDF file) که USDA را بعنوان منبع خودش گزارش می‏دهند.

انواع سرنخهایی وجود دارند که من علاقمند به جستجوی آن هستم: انجمن‏های صنعتی، ردیابی جاییکه داده‏ها از آنجا می‏آیند و غیره. تمایل دارم ببینم آیا هیچ دانشگاه محلی در این حوزه نیز اداره یا متخصصی دارد (شاید مرکز تحقیقات خاصی وجود دارد).

همچنین اگر سوالات بطور مکرر مطرح شوند، ممکن است بخواهید ایجاد راهنما را درنظر بگیرید. این امر به شما و مشتریان شما کمک می کند که در مورد «وضعیت کشمش» آگاهی یابید.

 

این مقاله بخشی از Making Sense of Business Reference: A Guide for Librarians and Research Professionals, ALA Editions, 200 p., $52, 978-0-8389-1084-9.است و در alastore.ala.org موجود می باشد.

 

ترجمه: پیروز ابراهیمی جعفری

برچسب ها :
لایبر
|
Iran
|
1393/06/27 - 11:13
0
0
با سلام جای تشکر داره برای زحمت ترجمه، متن که ترجمه شده ارتباطی به کتابداری نداره بجز اسم یه کتابدار.
من نمی فهمیدم این سایت چه ربطی به کشمش و سرمایه گذاری و صنعت داره.
چرا زحمتی که برای ترجمه می کشید یه مطلب خوب و آموزنده مثل مابقی مطالبتون ترجمه نمی کنید
قصد فقط انتخاب درست مسیر است
متشکریم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: