کد خبر: 26358
تاریخ انتشار: یکشنبه, 28 آذر 1395 - 09:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

نفوذ شبه علم در حوزه نشر کتاب

منبع : لیزنا
علی باقر طاهری‌نیا: انتشار کتبی که ارزش علمی ندارند و شبه علم هستند به ضرر پژوهش در دانشگاه‌ها خواهد بود و پژوهش بدون داشتن کتابخانه‌های قوی بی‌ارزش است.
نفوذ شبه علم در حوزه نشر کتاب

مدیرکل برنامه ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار لیزنا درخصوص نقش کتابخانه‌ها در پژوهشگری و ارتقا بحث پژوهش در دانشگاه‌ها کتاب را به طور طبیعی مهمترین منبع تحقیقاتی عنوان کرد.

علی باقر طاهری‌نیا گفت: پژوهشگری که در هر موضوعی می‌خواهد ورود پیدا کند باید اطلاعی از پیشینه مکتوب، مدون و منتشر شده در رابطه با موضوع تحقیقاتی داشته باشد.

طاهری‌نیا افزود: بدون وجود کتاب‌های معتبر و کتابخانه‌های قوی انجام پژوهش به مثابه در تاریکی گام گذاشتن است؛ یعنی بی اطلاعی از کارها، خلاء‌ها و بی‌اطلاعی از دستاوردهای پژوهشی گذشته است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تهران کتاب  را حاصل یک فرایند پژوهشی مدت‌دار  که در اختیار آیندگان قرار می‌گیرد توصیف کرد و داشتن کتابخانه‌های قوی  را به معنی مستند کردن فعالیت‌‌های علمی گذشتگان در پژوهش و تحقیق دانست.

وی بیان داشت: در قرن پنجم هجری در اروپا و در زمانی که اروپاییان به تعبیری در عقب‌ماندگی علمی به سر می‌بردند، مسلمانان در اسپانیای امروزی بزرگترین کتابخانه‌ها را تاسیس کردند و در تاریخ آمده که حجم انبوه فهرست کتاب‌های موجود در این کتابخانه‌ها در اروپا مشابهی نداشته است. این مبنای تاریخی به معنای داشتن یک عقبه فکری و مکتوب برای ایران و اسلام به شمار می‌رود، عقبه‌ای که به استناد آثار منتشر شده عقبه‌ای پرافتخار به حساب می‌آید.

طاهری‌نیا گفت: پژوهشگری از داشتن این عقبه بی نیاز نیست و پژوهشگر امروز ما زمانی می‌تواند در پژوهش با اطمینان گام بردارد که عقبه کتابخانه قوی و کتابخانه‌های پر محتوا و معتبر را داشته باشد.

به گفته وی در حوزه چاپ و نشر کتاب هم مثل بسیاری از حوزه‌های دیگر شبه علم نفوذ پیدا کرده است.

او علم را از جنس نور توصیف کرد و گفت: در کنار انتشار کتاب به عنوان مستند علمی گاهی شاهد انتشار کتبی هستیم که علم در آن نیست بلکه شبه علم است و اطلاعات این کتاب‌ها نشان می‌دهد که نوری در آن‌ها نیست.

طاهری‌نیا افزود: آن چه که شبیه علم است به طور طبیعی در طول مسیر و گذر زمان از مسیر پزوهش حذف خواهد شد زیرا کتابی که منتشر شد حتما مورد نقد، بررسی و داوری قرار می‌گیرد.

استاد دانشگاه تهران، پژوهشی شبه علم  را دارای مبانی ضعیفی و کار غیرعلمی عنوان کرد و افزود: پژوهشی که فرهنگ تحقیقاتی ندارد و از اخلاق تحقیقاتی برخوردار نیست به تدریج در مسیر پیشرفت حذف خواهد شد.

 طاهری‌نیا اظهار داشت: به موازات داشتن کتاب‌های علمی قوی باید مراقب انتشار کتاب‌های ضعیف و کتاب‌هایی که حاوی شبه علم هستند باشیم و با انتشار آن‌ها مقابله کنیم.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: