کد خبر: 37757
تاریخ انتشار: شنبه, 03 آذر 1397 - 09:32

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

برگزاری نشست «اهمیت رمان و داستان» در اندیشگاه کتابخانه ملی فارس

منبع : لیزنا
نشست تخصصی «اهمیت رمان و داستان» روز پنجشنبه یکم آذر ماه در اندیشگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس از ساعت 9 تا 11:30 برگزار شد.
برگزاری نشست «اهمیت رمان و داستان»  در اندیشگاه  کتابخانه ملی فارس

 

به گزارش لیزنا، دومین نشست تخصصی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران - شاخه فارس با عنوان اهمیت رمان و داستان با حضور احمد اکبرپور، تنی چند از نویسندگان شیراز و علاقه مندان به ژانر داستان روز پنجشنبه یکم آذر ماه در اندیشگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس از ساعت 9 تا 11:30 برگزار شد.

در این نشست، احمد اکبرپور؛ نویسنده و شاعر، مطالب خود را درباره رمان با مشارکت فعال شرکت کنندگان ارائه داد. وی در آغاز در باب اهمیت داستان صحبت کرد  و گفت: ما انواع ادبی مانند داستان و شعر را مطالعه می کنیم چرا که دریافت شعر و داستان با تمام دریافتی که علم به ما می دهد، فرق دارد و ماندگاری رمان در رمز دریافت متفاوت است.  اگر نوع دریافت متفاوت نبود، گونه ادبیات می توانست منقرض شود.

 وی در ادامه به زمان پیدایش رمان اشاره کرد و گفت: دنیای رمان با دنیای فرد و فردگرایی در تماس است. در گذشته در روستا دنیای فردی وجود نداشت و به عبارتی تخیل فرد فرصت رشد و شکوفایی پیدا نمی کرد. با توجه به اینکه شالوده و اساس رمان فردگرایی است، دنیای رمان احترام به فردیت است و این زمانی است که جمع، اختیار خود را از دست می دهد و شرایطی به وجود می آید که راویان ما فرد  می شوند. از این رو رمان خط بطلانی است بر آرزوی قبیله ای که فرد اجازه ندارد به تخیل خود پروبال بدهد.

او افزود:  رمان در مقابل عواملی که فردیت را از بین می برند، سر برافراشته است. بر این اساس تخیل یک عنصر شناخته شده است و پیشرفت دنیا بر پایه تخیل فردی است، نه جمع. بنابراین در دنیای رمان اعتبار به فرد و رویای وی است، ولی قبل از آن فضای فکری قالب، دنیای قبیله بود.

 اکبرپور تاکید کرد: اهمیت رمان فراتر از آرامش روحی و روانی است. بر این قرار گلوگاه جایی است که انسان فراتر از جایگاه خود برود و آن تخیل است.

وی گفت: ذات تخیل از دنیای واقعی است. بنابراین افکار قبیله ای همچنان با رمان و داستان مشکل دارد. فقط رمان است که به تو می گوید دنیای فردی خود را دریاب و از خطرات آن نترس.

اکبرپور درباره اهمیت رمان و چگونه می توان باعث حرکت آن شد بیان کرد: راه های سریع و مشخص را باید جست و کلمات فرهنگ باید گندزدایی شوند. باید جزئیات را تعریف کرد و هر کس به سهم خودش حرکت کند  و معجزه دیالوگ را برای شکستن افکار قبیله ای فراموش نکند.

در خلال بیاناتِ اکبرپور حاضران دیدگاه های خود را مطرح و ضمن گفتگو با نویسنده نقطه نظرات یکدیگر را مورد نقد قرار دادند.

در پایان، از مجموعه مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس بازدید شد.

احمد اکبرپور در سال ۱۳۴۹ در چاه ورز لامِرد استان فارس به دنیا آمد. تحصیلات خود را در شهرهای جهرم، شیراز و تهران تا مقطع کارشناسی در رشته روان‌شناسی در دانشگاه شهید بهشتی تهران به پایان رساند. عمده شهرت وی بابت نگارش داستان‌های کودک و نوجوان است که برای وی جوایز متعددی ازجمله کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و شورای کتاب کودک را به ارمغان آورده‌است. اکبرپور عضو شورای کتاب کودک و نیز انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است. آثار وی به زبانهای انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، چینی، کره ای و ترکی استانبولی ترجمه شده‌است. قطار آن شب و شب به خیر فرمانده در چندین کشور جهان به چاپ رسیده است. درون‌مایه داستان‌های اکبرپور را مضامینی همچون بازیابی و بازشناسی هویت و ارادۀ فردی، تنهایی و صلح تشکیل می‌دهد روبرو شدن کودک یا نوجوان با مسایل و مشکلات فردی و اجتماعی و چگونگی و قدرت حل مسئله از جمله موارد عمدۀ رمان ها و داستان های اوست. حضور تکنیک های جدید داستان‌نویسی در محیط های بومی، آثار او را متمایز کرده ‌است. خلاقیت و نوآوری او در بازآفرینی و بازنویسی افسانه ها، فرهنگ کهن ایرانی را به زبانی تازه به گوش مخاطب نسل معاصر می‌رساند. طنز موجود در آثار وی، چه در کارهای صرفا طنز مانند واژه‌های نفهم، و چه آثار اجتماعی مانند من نوکر بابا نیستم، کودک و نوجوان و حتی مخاطب بزرگسال را به سمت خود کشانده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: