کد خبر: 43311
تاریخ انتشار: جمعه, 01 اسفند 1399 - 10:20

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی از کتابخانه‌های عمومی استان سمنان بازدید کرد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به همراه مدیران کل این معاونت، با هدف بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان سمنان  از کتابخانه‌های عمومی این استان بازدید کرد.
معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی از کتابخانه‌های عمومی استان سمنان بازدید کرد

به گزارش لیزنا، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با هدف بررسی وضعیت کتابخانه‌های استان سمنان از کتابخانه های این استان بازدید و با کتابداران گفت وگو کرد. سید باقر میرعبداللهی، مدیرکل تأمین منابع نهاد، اصغر گودرزی، مدیرکل امور کتابخانه‌های نهاد، هادی آشتیانی، مدیرکل امور فرهنگی نهاد و محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این بازدیدها حضور داشتند.

مهدی رمضانی، در گفت و گو با کتابداران استان سمنان، وظیفه کتابداران را فراتر از انجام وظایف معمول اداری دانست و گفت: در میان کتابداران نهاد، افرادی که علم و هنر کتابداری را توأمان کسب کرده‌ اند، کم نداریم.

وی با تأکید بر اینکه انجام وظیفه فرهنگی در نهاد هیچ گاه تعطیل بردار نیست افزود: همان‌طور که بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در دوران کرونا، به دلیل ارائه خدمات درمانی به مردم، مهم و سرنوشت ساز هستند، فعالیت کتابخانه‌ها نیز در این دوران بسیار مهم است؛ چرا که نقش کتابخانه در افزایش سرمایه اجتماعی و ایجاد آرامش، در دوران بحران بیش از دیگر زمان ها پر رنگ است و در این دوران انتظار از کتاب و کتابدار بیشتر است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی افزود: خدا را شاکریم که در دوران کرونا فعالیت های شاخص فرهنگی نهاد کتابخانه‌ها تعطیل نشد و توانستیم دهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی را به صورتی گسترده و آبرومند با حضور یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار شرکت کننده از سراسر کشور در فضای مجازی برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه کتابداران نهاد برنامه‌های فرهنگی خوب و مؤثری را در فضای مجازی برای مخاطبان برگزار می‌کنند گفت: کتابخانه‌ای پویا و فعال است که خدمات فرهنگیِ کتاب محور را در فضای مجازی نیز ارائه دهد و از فرصت های بی نظیری که این وسیله ارتباطی در اختیار اهالی فرهنگ می گذارد، غافل نماند.

همچنین معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد به همراه مدیران کل این معاونت در جلسه شورای اداری کتابخانه‌های عمومی استان سمنان شرکت کردند. مهدی رمضانی در این نشست، ضمن  تبریک فرارسیدن ماه رجب، با اشاره به اینکه نقد آگاهانه و دلسوزانه موجب پیشرفت می‌شود گفت: مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از نقد سازنده و پیشنهادهای تخصصی همه مردم، کتابداران و کارکنان ستادی استقبال می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت انجمن‌های‌ خیّرین در استان ها و تأکید بر استفاده از ظرفیت آنها به عنوان حامیان مادی و معنوی فرهنگُ، انجمن های خیرین را ابزار همبستگیِ میان مردم و کتابخانه دانست و گفت: انجمن ها یکی از مهم ترین ارکان تصمیم گیری و تصمیم سازی برای کتابخانه های عمومی هستند. خوشبختانه در سال‌های اخیر انجمن کتابخانه‌های عمومی در استان‌ها فعال تر ‌شده‌اند و تعامل خوبی با ادارات کل کتابخانه‌های عمومی دارند.

رمضانی از راه‌اندازی کمیته ایجاد کتابخانه‌ها خبر داد و افزود: هدف از تأسیس این کمیته و نیز ایجاد سامانه فرهنگی و سامانه اهدای کتاب در سال های قبل، شفاف‌سازی و ساختارمند کردن اقدامات نهاد و برقراری رابطه عینی ترِ ستاد با استان ها و کتابداران بوده است که خوشبختانه این اقدامات در ایجاد روندها و فرایندهای مؤثر، مفید و کارساز بوده است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد، وضعیت کتابخانه مرکزی استان سمنان را مطلوب دانست و گفت: با استفاده از فضای فیزیکی و ظرفیت های دیگر موجود می‌توان این کتابخانه را به یک مرکز فرهنگی نمونه و مؤثر در استان و شهر سمنان تبدیل کرد.

وی با بیان این که معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد از راه رصد منابع ارسالی به استان ها و نیز ارتباط پیوسته کارشناسان ستاد مرکزی با استان ها، از کمبود برخی منابع کتابی، به ویژه منابع گروه سنی کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها با خبر است، گفت: در سال جاری چند نوبت ارسال منابع به کتابخانه ها، با تأکید بر رده های پرامانت، در حال انجام است. کمبود این نوع منابع در برخی کتابخانه های استان سمنان را نیز ان شاءالله برطرف خواهیم کرد.

رمضانی، در پایان شورای اداری کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با اشاره به این که موضوع معیشت کتابداران همواره دغدغه اصلی و جدی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و معاونان وی بوده و تاکنون تلاش‌ها و تعاملات بسیاری را با دستگاه های مربوط انجام شده است گفت: برای افزایش حقوق کتابداران تلاش خواهیم کرد و پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.