کد خبر: 47410
تاریخ انتشار: جمعه, 12 خرداد 1402 - 12:56

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

دوازدهمین کتابخانه سیار خراسان رضوی در شهر شاندیز افتتاح شد

منبع : نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
کتابخانه سیار پیک دانایی 12، شهدای شاندیز با حضور دکتر اسماعیلی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مقامات دولتی و کشوری در شهرستان شاندیز افتتاح شد.
دوازدهمین کتابخانه سیار خراسان رضوی در شهر شاندیز افتتاح شد

به گزارش لیزنا، آیین افتتاح دوازدهمین کتابخانه سیار خراسان رضوی در شهر شاندیز با حضور دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مقامات دولتی و کشوری در شهرستان شاندیز برگزار شد.

یاسر احمدوند معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم ضمن قدردانی از حجت الاسلام والمسلمین سبزیان مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، که با افتتاح دوازدهمین کتابخانه سیار،  استان خراسان رضوی رتبه نخست در تعداد کتابخانه های سیار کشور را کسب کرده است، گفت: کتابخانه های عمومی رسالت های مختلفی دارند که یکی از مهمترین آنها دسترس پذیر کردن کتاب است و کتابخانه سیار به صورت ویژه این دسترسی را امکان پذیر می نماید و البته اهداف و خدمات فرهنگی مختلفی نیز با حضور این کتابخانه ها اجرایی خواهد شد.  

وی در ادامه با بیان اینکه امروزه کتابخانه های عمومی جز خدمات امانت و سالنهای مطالعه، خدمات بسیار زیادی به مردم ارائه می دهند از مسئولین خواست که با حضور در کتابخانه های عمومی این خدمات را بشناسند؛ وی خدماتی چون ارائه مقاله و استفاده از پایگاه های اطلاعاتی بخصوص برای محققین و دانشجویان، و خدمات ویژه به کودکان در بخش کودک و نوجوان از مهمترین خدماتی است که در کتابخانه های عمومی به صورت رایگان به عموم ارائه میگردد.

احمدوند با اشاره به سخنان و توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب امسال در خصوص توجه ویژه کمی و کیفی در خصوص کتب حوزه نوجوانان گفت: ضروری ست که ما دسترسی و جذابیت کتب را برای نوجوانان بیشتر نماییم و ازخانواده ها نیز خواست تا توجه بیشتری به کتابخوانی فرزندانشان داشته باشند و مهارت خواندن را به آنها بیاموزند.  ما در کتابخانه های عمومی توجه ویژه ای به تامین و تجهیز منابع بخصوص در  بخش کودک و نوجوانان، داریم و امروزه کتابخانه های عمومی  به سمت و سوی ایجاد کتابخانه های تخصصی کودک و نوجوان با عنوان هدهد سفید قدم های موثری، برداشته اند.

در ادامه احمدوند معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه های عمومی با اشاره به اینکه این کتابخانه، پنجاهمین کتابخانه سیار در کشور است افزود: مخاطب اصلی کتابخانه های سیار، مادران و کودکانشان هستند پس توجه به منابع و محتوا و خدمات ویژه برای این گروه ها باید به صورت خاص در نظر گرفته شود.

احمدوند با اشاره به حدیث « کسی که با کتاب آرام می گیرد، آرامشش را از دست نخواهد داد» از مردم خواست تا با مطالعه و انس با کتاب آرامش را به زندگی خود دعوت کنند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین صاحبی، امام جمعه بخش شاندیز، نیز ضمن تقدیر از افتتاح کتابخانه سیار، در این شهر آن را موجب ترویج کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و این کتابخانه را عامل مهمی در آشنایی و دسترسی هر چه بیشتر مردم به کتاب دانست وی در ادامه گفت: داشتن دغدغه فرهنگی و کتابخوانی لازمه مدیریت است و از مدیران خواست تا بر مبنا این امر کارهای خود را به انجام برسانند.   

همچنین در ادامه رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان طرقبه و شاندیز نیز بیان کرد: در راستای تحقق عدالت فرهنگی و افزایش سرانه فضای کتابخانه‌های عمومی دوازدهمین کتابخانه سیار پیک دانایی خراسان رضوی در شاندیز افتتاح شد.

سید مسعود موسوی در حاشیه این مراسم با بیان اینکه در کمتر از یک ماه گذشته و پس از افتتاح کتابخانه سیار شهدای طرقبه در شهرستان طرقبه این بار شاهد افتتاح دوازدهمین کتابخانه سیار خراسان رضوی در شهرستان شاندیز با عنوان شهدای شاندیز،  با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم، وی افزود:  این کتابخانه سیار با هزینه نزدیک به 9 میلیارد ریال تجهیز گردیده است و  به پنج روستای دهنو، چاهشک، ویرانی، گراخک و زشک ارائه خدمت خواهد نمود وی گفت با توجه به اینکه کتابخانه های سیار بالاترین آمار امانت را دارند ، این کتابخانه سیار  در حکم پنج کتابخانه عمومی به شمار خواهد آمد.