کد خبر: 42843
تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 آذر 1399 - 12:09

داخلی

»

گزارش

سخنرانی رئیس منتخب ایفلا در همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی

منبع : لیزنا
رئیس منتخب ایفلا در همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی سخنرانی کرد.
سخنرانی رئیس منتخب ایفلا در همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی

به گزارش لیزنا، باربارا لیسون رئیس منتخب ایفلا در همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی سخنرانی کرد. متن سخنرانی به شرح زیر است:

همکاران عزیز ایرانی ، من بسیار خوشحالم و مفتخرم که از من دعوت شده تا به نمایندگی از ایفلا پیام خوشآمد گویی را در کنفرانس شما ارائه کنم. من می دانم که این کنفرانس در زمان عادی در شرایط مطلوبی می توانست برگزار شود و ما می توانستیم با هم ملاقات داشته باشیم و شخصاً ارتباط برقرار و همکاری کنیم. متأسفانه ، به دلیل ویروس کرونا ، کنفرانس شما مانند بسیاری دیگر از کنفرانس ها باید به صورت الکترونیکی برگزار شود.

که این البته نتیجه ناراحت کننده این همه گیری جهانی است که اکنون همه ما با آن روبرو هستیم.

با این حال ، من مطمئن هستم که کنفرانس امروز شما برجسته ترین کار امسال و کار حرفه ای شما و کشور شما خواهد بود. شما از ارائه مقالات علمی كتابداران و محققانی بهره خواهید برد که حاوی درسهایی است كه كتابداران عمومی آموخته اند و سایر نكاتی که در زمینه خدمات به جامعه ارائه شده است. همچنین نمونه های خوبی از چگونگی نقش کتابخانه ها در جلوگیری از آسیب پذیری های اجتماعی را مشاهده خواهید کرد. من استعاره ای را که برگزار کنندگان برای توصیف کنفرانس شما به کار برده اند بسیار دوست دارم. شما یک قطار مجازی و مفهومی طراحی کرده اید که در امتداد شهرها حرکت می کند و تجربیات کتابداران را جمع می کند و آنها را به کنفرانس می آورد تا بهترین عملکرد کتابداری ایران را نشان دهد. عالی است که شما دارای 20 برنامه فرعی هستید که توسط کتابداران عمومی گرفته و همچنان هم ادامه دارد.

موضوع اصلی شما برای کنفرانس "ویژگیهای اجتماعی کتابخانه های عمومی" است و من بسیار خوشحالم که شما این موضوع را انتخاب کردید زیرا من یک کتابدار عمومی نیز هستم و همیشه تمرکز کار خود را بر تأثیرات اجتماعی کتابخانه ها گذاشته ام. البته من اکنون به عنوان رئیس منتخب ایفلا ، نه تنها نماینده کتابخانه های عمومی هستم بلکه باید نماینده هر کتابخانه ای در جهان فارغ از نوع ، مکان، و میزان غنی بودن کتابخانه باشم.

اما هنوز که بیش از 30 سال در یک کتابخانه عمومی کار کرده ام ، مطمئن هستم که کتابخانه های عمومی یکی از پایه های اصلی موفقیت جامعه پیشرفته ما هستند.

همکاران عزیز

 نمایندگی ایفلا در کنفرانس شما به من این فرصت را می دهد تا در مورد فدراسیون مان صحبت کنم و به شما بگویم که ایفلا از کتابخانه ها و کتابداران جهان و هچنین از شما نیز حمایت می کند. ابتدا می خواهم سلام رئیس مان کریستین مک کنزی را به شما برسانم. او کتابدار مستقر در استرالیا است. مطمئناً می توانید تصور کنید که ریاست ایفلا در زمان همه گیری جهانی به دلیل عدم امکان ملاقات با همکاران در سراسر جهان بسیار سخت می باشد. از سالهای گذشته ، به عنوان رئیس منتخب ایفلا بودن ، آسان نبوده. عدم امکان سفر و تماس شخصی با همکارانم و همچنین با شما در کشور زیبا و فوق العاده تان، اتفاقی غریب بود.

در صحبت هایم، می خواهم در مورد فعالیت ها و برنامه های اخیر و فعلی که ایفلا برای اجرای نقش خود به عنوان صدای جهانی کتابخانه ها انجام می دهد را، گزارش دهم. علاوه بر این، نه تنها این فعالیتها اجرا می شود ، بلکه اینکه چگونه ایفلا تلاش می کند تا پیش قدم شود و مشعل را برای مسیر کتابخانه ها به آینده روشن کند.

لطفاً اجازه دهید ابتدا خودم را معرفی کنم. من بیش از نیمی از عمرم کتابدار هستم. من تمام شغل حرفه ای خود را در زمینه کتابخانه گذرانده ام و در چندین نوع کتابخانه در سمت های مختلف کار کردم. من بیش از 28 سال است که مدیر کتابخانه های عمومی برمن در شمال آلمان هستم. توجه من در این موقعیت این است که به نیم میلیون نفر از ساکنان شهرم یکی از بهترین سیستم های مدیریتی کتابخانه در آلمان را ارائه دهم. خوشحالم که تیم کتابخانه من و من ، در رسیدن به هدفمان موفق هستیم. می توانم بگویم که کار در یک کتابخانه عمومی اشتیاق بزرگ من است. بعلاوه ، من همیشه وظیفه شخصی خود می دانستم که فعالیتهای حرفه ای خود را محدود به کارهای روزمره در کتابخانه عمومی بِرمِن نکنم. فعال بودن در کار در زمینه سیاست کتابخانه یکی دیگر از علاقه های بزرگ من است.

من فکر می کنم که این موضوع تأثیرات مثبت اجتماعی کتابخانه ها را در خود جای داده است که باید در همه جا و با شور و اشتیاق به سیاستمداران و مسئولان تصمیم گیرنده ارائه شود. بنابراین عمیقاً اعتقاد من این است که لازم است کتابخانه ها و خدمات عالی جامعه را در زمینه های سیاستی وارد و تلاش کنم کتابداران را در دستور کار سیاستها قرار دهم. به همین دلیل من خود را متعهد کردم که در سطح ملی و در انجمن های بین المللی کتابخانه ای به عنوان یک حمایت کننده از کتابخانه فعالیت کنم. این مقصود، من را به سمت هیئت مدیره و سمت ریاست در انجمن کتابخانه های آلمان سوق داده است.

من چندین بار برای هیئت اجرایی  اِبلیدا، چتر اروپایی انجمن های کتابخانه های ملی در کشورهای اتحادیه اروپا که در آنجا وظایف معاون رئیس جمهور شناخته می شوند ، انتخاب شدم. سرانجام، 9 سال پیش، برای اولین بار به عضویت هیئت مدیره ایفلا انتخاب شدم.

 

از آن زمان من تشویق شدم که خودم را عمیقاً به ایفلا متعهد کنم و مشتاقانه در رویکرد جدید جهانی ایفلا برای تقویت حوزه کتابخانه جهانی شرکت کردم. مطمئناً می توانید تصور کنید که من چقدر مفتخر و خوشحال شدم وقتی فهمیدم که ظرف 8 ماه رئیس ایفلا خواهم بود. من در مورد سوابق شخصی خود برای تحت تاثیرقرار دادن مخاطبانم صحبت نمی کنم، اما برای اینکه به شما نشان دهم یک زندگی و سیاست کتابخانه می تواند به یک علاقه تبدیل شود و می تواند باعث تحریک مثبت رشد حرفه ای و شخصی شما باشد.

اهمیت آن به حدی است که همکارانی در سراسر جهان و همچنین در ایران وجود دارند که به سیاست کتابخانه و حمایت از کتابخانه نه تنها برای پیشرفت و رضایت شخصی شان ، بلکه به خاطر توسعه کتابخانه ها در کشورهای مربوطه و در کل جهان اشتغال دارند. بنابراین ، سخنرانی من به عنوان انگیزه و دعوتی برای شما ست که در مورد مشارکت در سیاست کتابخانه در انجمن خود فکر کنید. ما به افرادی نیاز داریم که تمایل داشته باشند و مشعل حمایت از کتابخانه را به دست بگیرند.

این علاقه و مشارکت نه تنها نیاز به تعهد مادام العمر و شخصی دارد، بلکه فرصت هایی را برای مشارکت با افراد جالب در داخل و خارج از دنیای کتابخانه فراهم می کند تا بتوانند کتابخانه ها را تحت تاثیر و همراهی خود در مسیرشان به آینده قرار دهند و  به جستجو و تلاش برای تقدیر و برای تحول کتابخانه های به خاطر مراجعه کنندگانشان بپردازند. به طور خلاصه ، این تعهد می تواند احساس رضایت شخصی و موفقیت شغلی عمیقی را به همراه داشته باشد.

حال اجازه دهید به ایفلا بیاییم و از نزدیک به فدراسیون و فعالیت های خود نگاهی بیندازیم تا دنیای کتابخانه ها را در مسیر ورود به آینده همراهی کنیم. من می خواهم در سخنرانی خود عناصر اصلی نحوه کار ایفلا برای شما و کاربران و مراجعه کنندگان شما را شرح و ارائه دهم. همانطور که می دانید، ایفلا صدای جهانی کتابخانه و حرفه اطلاع رسانی در جهان است.

و بنابراین، ایفلا  به عنوان صدای کتابداران ایرانی و همچنین کتابخانه های ایران  نیزعمل می کند. با این ادعا، ایفلا قصد دارد پشتیبان و حامی توسعه حوزه کتابخانه باشد تا فرصت هایی را برای ملاقات و ارتباط با متخصصان از سراسر جهان و انتشار استانداردها و دستورالعمل های کتابخانه ای و اطلاعاتی فراهم کند.

 

من از مبانی اصول دسترسی به اطلاعات، ایده ها و آثار تصویری و آزادی بیان استفاده می کنم که همه آنها در ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر گنجانده شده است.

چشم انداز ایفلا دستیابی به یک حوزه کتابخانه ای قوی و متحد است که از جوامع باسواد، آگاه و مشارکت پذیر برخوردار باشد. ما به عنوان مأموریت خود، برای الهام بخشیدن، تعامل، توانمند سازی و ارتباط شما با حوزه کتابخانه جهانی تلاش می کنیم.

ایفلا شرایط بسیار خوبی دارد تا تحول جهانی سراسر دنیا و جامعه دیجیتال را برای شما به ارمغان بیاورد. این امر ما را قادر می سازد تا برای مقابله با چالش های فعلی و احتمالی آماده باشیم. تمام فعالیتهایی که اکنون توسط ایفلا انجام می شود ، با رویکرد جدید ایفلا که بیان کننده عملکرد یک  سازمان مشارکتی و فراگیر که به دنبال پایداری میباشد، توصیف شده اند. بنابراین، ایفلا  سخت تلاش می کند و به تبع آن آگاهی ما را متمرکز می کند و مجموعه ذهن ما را به این باور می رساند که کتابخانه ها واقعاً در مشارکت اجتماعی ، حمایت و پشتیبانی از مسائل مهم دنیای دیجیتال مانند سواد اطلاعاتی ، تحول دیجیتالی ، سواد دیجیتال و نوآوری دیجیتال ، حفاظت دیجیتالی و فیزیکی ، دسترسی آزاد و همچنین دسترسی باز، علم باز و قوانین حق کپی رایت عادلانه تاثیر گزار هستند. کارهای ایفلا تاکنون به جهت دهی حمایت از کار کتابخانه های جهان اختصاص یافته است.

در اینجا یک کلمه کلیدی تعریف کننده فعالیتهای ما سواد است که مربوط به خواندن ، داده، اطلاعات و همه سوادهایی است که برای داشتن زندگی انسانی بلندمرتبه لازم است.

دوم ، اطلاعات و دانش. کلید واژه در اینجا دسترسی به اطلاعات از هر نوع به ویژه در محیط جدید و تحت شرایط عصر دیجیتال است

سوم ، میراث فرهنگی. کلمات کلیدی در اینجا حفظ و نگهداری با هر وسیله فنی ممکن است.

چهارم، ظرفیت سازی. کلمات کلیدی در اینجا انجمن های کتابخانه ملی و جدیداً انجمن های کتابداری است.

 یکی از موثرترین پایگاهها برای فعالیتهای ایفلا و توسعه آینده، گزارش روند ایفلا است که به طور مرتب به روز رسانی می شود و آخرین گرایشها و تحولات جامعه جهانی را مستند می کند.

گزارش روند ایفلا ویژگی های تخصصی چند جانبه را از خارج از حوزه کتابخانه ارائه می دهد. و برای کتابخانه ها ، انجمن های کتابداری و سایر،  موارد مهم و تأملی در مورد روند اصلی پیشرفت های بلند مدت در جهان کتابداری فراهم می کند. و اینها مسائلی هستند که رشته ما با آن روبروست. اکنون می خواهم درباره پروژه های اخیر و در جریان ایفلا را به شما معرفی کنم که همه بر پایه منافع اعضای ما انجمن های کتابداری، کتابخانه ها و همچنین کتابداران می باشند.

مهمترین هدف ایفلا با تمامی این پروژه ها گسترش دامنه اجرا و حمایت از کتابخانه ها در سطح ملی و بین المللی ست. حتی یک کتابخانه شخصی هم باید تحت حمایت و پشتیبانی فعالیتهای حمایتگرانه در سطح محلی خود قرار بگیرد. پس بیایید نگاهی به آخرین و مهمترین پروژه های انجام یافته بیاندازیم. اولین گام پروژه چشم انداز جهانی ایفلا بود با شعار "با یکدیگر آینده را خلق کنیم". هدف آن برنامه این است که ایفلا را به عنوان یک انجمن فراگیر و فدراسیونی مشارکتی تبدیل کند و منافع اعضای آن را به عنوان اهداف اصلی و اصول راهنما در بر می گیرد.

از این رو ایفلا نظرسنجی از اعضای خود برای درک بهتر آنچه که این افراد از انجمن های خود انتظار دارند انجام میدهد. این اولین نظرسنجی از اعضا بوده است که ایفلا در طول این 90 سال بعد از تاسیس خود انجام داده است. نتایج این پژوهش در تمام فرایندهای پروژه چشم انداز جهانی تلفیق شد. بعد از این نظرسنجی، ایفلا یک فرایند مباحثه ای درباره فعالیتهای هسته و اصلی کتابخانه ها را در سراسر جهان آغاز کرد. با این رویکرد کاملا جدید، ایفلا کیفیت سازمانی فراگیر و مشارکتی را با توجه به همه ذینفعان در حوزه کتابداری نشان داد. از بسیاری کارشناسان کتابداری تا آنجا که ممکن است انتظار می رود تا به طور فعالانه در این امر شرکت کنند و همچنین هر فردی که حرفی برای گفتن در حوزه توسعه کتابخانه در آینده دارد، بیان کند.  نهایتا ما 22 هزار پاسخ آنلاین از سراسر جهان دریافت کردیم که یعنی 22 هزار فرد در تمام دنیا علاقمند به آینده کتابخانه ها هستند. سرانجام، در کنگره کتابخانه و اطلاعات جهانی ایفلا 2018 در کوالالامپور، گزارش پروژه چشم انداز جهانی به اعضایش ارائه شد.

این یک روش بسیار موفق برای ایجاد یک کار کتابخانه ای یکپارچه به عنوان یک هم افزایی شبکه ای موثر در بین انجمن های کتابداری و افراد بوده است. این اولین قدم از بسیاری از مراحل بعدی بوده است که می تواند از یک رویکرد فراگیر و مشترک بهره ببرد و کار فوق العاده ایفلا را هماهنگ کند و کتابخانه های جهان باید طی سالهای آینده آن را انجام دهند. حال ، بیایید نگاهی به مرحله بعدی فعالیت های توسعه بیندازیم.

براساس نتایج فرایند چشم انداز جهانی، ایفلا کار بر روی یک راهبرد جدید برای فدراسیون را آغاز کرد. راهبرد ای که مبنای عمل و فعالیتهای ایفلا برای سالهای 2019 تا 2024 را فراهم می کند. این راهبرد به عنوان یک نقطه مرجع طراحی شده است، نه تنها برای مراکز واحدهای حرفه ای قدیمی ایفلا و دفاتر منطقه ای و زبانی بلکه برای همه اعضای ما و کل حوزه کتابداری. این باید بستری لازم برای انرژی جدید و ترازبندی جدید در تلاش های ما باشد. همچنین برای شما ایجاد شده است.

این راهبرد مبتنی بر 4  حوزه راهبردی. اول. تقویت  صدای جهانی کتابخانه ها و دوم. الهام بخشی و افزایش عملکرد حرفه ای، سوم. ارتباط دهی و قدرتمند سازی رشته و چهارم. بهینه سازی سازمان. در هر مسیر راهبردی، 4 طرح اصلی چارچوبمند ارائه می شود که در اطراف آن همه می توانیم حوزه خود را توسعه دهیم و به چشم انداز خود برسیم می توانم به شما توصیه کنم نگاهی به این راهبرد در وب سایت ایفلا بیندازید.

این راهبرد مبتنی بر این باور است که مردم، جوامع و سازمانها برای رفاه اجتماعی، آموزشی، فرهنگی، مردمسالار و اقتصادی خود به دسترسی جهانی و عادلانه به اطلاعات، ایده ها و ابتکارات نیاز دارند.

ایفلا متقاعد شده است که ارائه خدمات کتابداری و اطلاع رسانی با کیفیت بالا به تضمین دسترسی کمک می کند و این راهبرد یک اعتقاد اصلی دارد، که این تعهد است که همه اعضای فدراسیون را قادر می سازد بدون توجه به تابعیت، معلولیت، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، زبان و غیره در فعالیت های خود شرکت کرده و از فعالیت های آنها بهره مند شوند.

این راهبرد چشم انداز و جهت گیری مشخصی را برای کار سازمان ما و همه کسانی که در آن شرکت دارند تعیین می کند. بیشتر از این، به عنوان یک نقطه مرجع برای تسهیل همکاری و پشتیبانی از هم ترازی مرزها، در انواع کتابخانه ها و در تمام سطوح کار کتابخانه طراحی شده است. یک چیز واضح است، این راهبرد بدون مشارکت حوزه کتابخانه قابل نمی توانست توسعه یابد، و تنها با همکاری و حمایت انجمن ها،  نهادهای کتابخانه و افراد و با حمایت شما می تواند توسعه یابد.

با این وجود، اگر پیگیری برای کار عملی انجام نشود، راهبرد به تنهایی هیچ ارزشی ندارد.  این اساس عمل، و اساس یک روش جدید کاری است.  خب، بگذارید نگاهی به این اقدامات بیندازیم

 می خواهم یکی از مهمترین پروژه های فعلی را که ایفلا در 3 سال گذشته انجام داده است، به شما معرفی کنم. این برنامه حامی بین المللی است که آی اِی پی نیز نامیده می شود آی اِی پی پروژه ظرفیت­سازی است كه ایفلا از طریق آن كمك می كند تا كتابخانه های جهان با توجه به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد، از نظر سیاستی و رهبردی به عنوان نهادهای مهم ، بیشتر دیده شوند.

انها نقشه راهی جهانی برای توسعه پایدار و عادلانه در همه جای دنیا ارائه می دهند. اهداف توسعه پایدار، خودشان، نگرشی جامع از آنچه که در حال حاضر و در آینده خلق می­کنند، یعنی جوامعی غنی­تر و عادل­تر پیشنهاد می کنند.

این اهداف تأكيد مي كنند كه موفقيت نياز به پيشرفت در تمامی مرزها دارد و دولت­ نيازمند توجه به دارد كه به محرک­هاي میان­بر توسعه توجه كند. اطلاعات یکی از این عوامل محرک است و دسترسی به اطلاعات از جمله مهارتهای استفاده از اطلاعات، شامل اهداف توسعه پایدار وکم و بیش صریح می شود. کتابخانه ها، البته، شرکای ضروری در ارائه اطلاعات برای دولت ها و همچنین شرکای ضروری برای اهداف توسعه پایدار هستند.

اکنون ایفلا از دستور کار توسعه پایدار سازمان ملل به عنوان فرصتی برای نشان دادن همسویی کار کتابخانه ها با نیازهای جامعه و اهداف توسعه جهانی استفاده می کند.

نقش کتابخانه ها در این زمینه به ویژه از نظر دسترسی آزاد به اطلاعات، از نظر مشارکت های اجتماعی و از نظر ارتقا سطح سواد اطلاعاتی در سراسر جهان بسیار مهم است

به همین دلیل، ایفلا،از این فرصت برای آغاز این برنامه گسترده با استفاده از دستورکار توسعه پایدار سازمان ملل استفاده کرد تا به سیاستمداران و تصمیم گیرندگان سطح بالا نشان دهد که دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل از طریق فعالیت های کاری کتابخانه ها بهتر انجام خواهد گرفت. این اهداف توسعه پایدار مبنایی بسیار مهم برای خدمات ما به مردم و کل جامعه است.

آنها به تمام جنبه های مشارکت­های اجتماعی اشاره می کنند که کتابخانه ها که قبلاً به جامعه اعطا کرده اند و البته آنها باید کتابخانه ها را برای ارتقا مشارکت و تعهدات خود برای فعالیت های اجتماعی برانگیزند. اینها عمدتاً اهداف توسعه پایدار برای فعالیتهای کتابخانه هستند: این هدف توسعه پایدار شماره 4، آموزش است و هیچ آموزشی بدون کار کتابخانه ها امکان پذیر نیست.

آموزش و یادگیری مادام العمر موضوعاتی هستند که باعث ارتقا آموزش فراگیر، عادلانه و با کیفیت می شوند. دستیابی به اطلاعات برای دستیابی به هدف آموزش برای همه ضروری است. این مبنایی را برای دانش و توسعه مهارت های تفکر انتقادی و شهروندی مردمسالار فراهم می کند. به ویژه كتابخانه ها نه تنها با تهیه ابزار جمع آوری اطلاعات بصورت آنلاین، بلكه با داشتن مهارتهای تجزیه و تبدیل آنها به دانش مفید، نقش اساسی در آموزش دارند.

یکی دیگر از اهداف توسعه پایدار، شماره 8، اشتغال و رشد است. دستیابی به اطلاعات یک عامل کلیدی در دستیابی به شرایط مناسب برای رشد اقتصادی پایدار و اشتغال است. فناوری اطلاعات و ارتباطات تقریباً در هر جنبه از اقتصاد جهان نقش مهمی دارد و اینترنت کلید توسعه است. فناوری اطلاعات و ارتباطات بلافاصله افراد را به دنیا متصل می کند .آنها فرصت های آموزشی را گسترش می دهند، جرقه خلاقیت و نوآوری را می زنند، و در را به سمت خدمات مالی جهانی باز می کنند. آنها درها را به روی افرادی که از لحاظ تاریخی محروم بوده اند، از جمله زنان، جوانان و افراد دارای معلولیت باز می کنند. اما فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها زمانی به توانایی کامل اقتصادی خود می رسند که افراد مهارت های لازم برای استفاده معنادار از اطلاعات را کسب کنند. کتابخانه ها موسساتی هستند که مردم می توانند یاد بگیرند چگونه از فن آوری های مدرن به طور معناداری برای اهداف شخصی و همچنین برای مهارت های حرفه ای خود استفاده کنند.

و هدف بعدی توسعه پایدار شماره 10، توانمندی و عدالت است. دانش نه تنها قدرت است؛ بلکه این امر برای پیشرفت در کاهش نابرابری در جوامع و کشورها ضروری است.  بیش از هر زمان دیگر، دانش از طریق فناوری های دیجیتال توزیع می شود، به این معنی که مسیر پیشرفت، از طریق دستیابی معنادار به اطلاعات است.  بسیار مهم است که اتصال دیجیتال در همه جا قابل اعتماد و به اندازه کافی سریع باشد، بنابراین افراد فقیر و نادیده گرفته شده بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند. با این حال، دسترسی به تنهایی کافی نیست. فرصتهای فراهم شده توسط فناوری باید مربوط به کسانی باشد که بیشترین جمعیت محروم را دارند و آنها نیز باید مهارتهای استفاده از فناوریها برای آنها نیز توسعه یابد. اینکه شهروندان بتوانند از این امر استفاده کنند یکی از مهمترین مسئولیت­های اجتماعی موجود در کتابخانه ها است.

 آخرین هدف توسعه پایدار که می­خواهم در رابطه با کتابخانه ها به شما ارائه دهم، تغییر اقلیم است. تغییرات آب و هوایی نوید می دهد که این که ما چطور و کجا زندگی کنیم را کاملاً تغییر دهد. مدت هاست که دانش درک کرده است که چگونه فعالیت های انسانی جو سیاره را آلوده می کند و باعث می شود دمای کره زمین سریعتر از همیشه افزایش یابد. با این حال، بخش عمده ای از مردم از علل و شدت مشکل ناآگاه هستند یا از اطلاعات نادرست برخوردار هستند. اگر بخواهیم سیر انسانی تغییر آب و هوا را برطرف کنیم و از اکثر اثرات فاجعه جلوگیری کنیم، نیاز به دسترسی معنادار به اطلاعات وجود دارد. کتابخانه باید نقش اساسی در ارائه حقایق داشته باشد تا مردم را ترغیب کند که علم تغییر اقلیم را درک کنند تا در این مبحث تأثیر بگذارد.

همکاران عزیز

برنامه حمایتی بین المللی تلاش می کند تا به بخش کتابخانه توانایی ایجاد و ترویج سیاست مطلوب چارچوبی برای خدمات کتابخانه ای با ارزش افزوده به جامعه، تنظیم و اجرای دستورالعمل های اقدامات منطقه ای و ملی، و بهبود و حتی گاهی خلق مهارت های حمایتی برای کتابداران را ارائه دهد.

هدف دوم برنامه آی اِی پی نیز بسیار مهم است. از آنجا که این برنامه به منظور تضمین دسترسی پایدار مردم به اطلاعات از طریق خدمات و برنامه های کتابخانه ای منجر به بهبود کار حمایت از سوی انجمن های کتابخانه ای و کتابداران در سطح ملی و منطقه ای می شود، این امر باعث ارتقا سواد اطلاعاتی می شود. در حال حاضر ، 75 کشور از سراسر جهان در این برنامه آی اِی پی شرکت دارند.

همکاران عزیز

امیدوارم که سخنرانی من بینشی خوب و جامع از فعالیتهای ایفلا برای شما ایجاد کرده باشد. من سعی کردم به شما نشان دهم که ایفلا چگونه با کتابخانه ها و کتابداران جهان همکاری می کند، چگونه ایفلا سعی در حمایت و تشویق آنها در اقداماتشان برای تحولات اجتماعی و جامعه دارد، همچنین ایفلا برای شما (ایران) نیز کار می کند.

می توانم به شما نشان دهم که ما سعی خواهیم کرد به مشارکت خود با شما ادامه دهیم و همیشه به عنوان همکار و عضوی از شما شنونده شما خواهیم بود. رئیس، دبیرکل، ستاد هیئت مدیره و خودم، ما احساس مسئولیت می کنیم که از دنیای کتابخانه ها در مسیر ورود به آینده حمایت کنیم و همیشه برای شنیدن  نظرات و خواسته های شما سراپا گوش خواهیم بود. من هم اکنون برای شما یک کنفرانس موفق و مطلوب، همراه با بینش­های جدید و مفید بسیاری برای کارتان، خودتان و به نفع مراجعه­کنندگانتان آرزو می کنم.

ممنون که به حرفهای من گوش دادید. ما ایفلا هستیم.  متشکرم