کد خبر: 42857
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 آذر 1399 - 18:41

داخلی

»

گزارش

دبیر انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران:

برقراری ارتباط دوسویه کارا بین جامعه و کتابخانه‌های عمومی هدف انجمن علمی ارتقاء است

منبع : لیزنا
دبیر انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران گفت: انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران، با استمداد از پژوهش‌ها و یافته‌های علمی به روز شده، به دنبال آن است که ارتباط دو سویه و تعاملی بین مردم و کتابخانه‌های عمومی را از هر زمان دیگری برقرار کند.
برقراری ارتباط دوسویه کارا بین جامعه و کتابخانه‌های عمومی هدف انجمن علمی ارتقاء است

به گزارش لیزنا، دکتر عاطفه زارعی، دبیر انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران عصر امروز در اختتامیه نخستین همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه از آغاز فصل  تولد کتاب تا کنون، کتاب دمخور آدمی بوده و آرامش را برای او فراهم آورده است اظهار کرد:  هرکجا که خبری از تمدن، پیشرفت و توسعه به گوش می‌رسد، سرنخ‌های کتاب و کتابخانه نیز به خوبی مشخص است.

وی افزود: اما همانطور که تاریخ گواهی می‌دهد کتابخانه‌ها  همواره راه خود را برای بقا و استمرار داده‌اند و امروز نیز  با تعریف کارکردهای جدید، کتابخانه های عمومی به دنبال تعریف و بازنگری فرایندها در ارتباط با جامعه به منظور ساخت انسانی توانمند  هستند.

دبیر انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران تصریح کرد: از همین رو انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی با حمایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اساتید دانشگاهی در سال 1397 تشکیل و پس از تأسیس این موسسه علمی، نخستین دوره هیأت مدیره  انجمن علمی ارتقا کتابخانه‌های عمومی ایران در سال 1397  به مدت سه سال انتخاب شد و در سال آینده انتخابات هیأت مدیره مجددا برگزار می‌شود.

زارعی ادامه داد: این انجمن به منظور اجرای اهداف و مأموریت‌های تعریف شده دارای 9 کارگروه‌ مختلف شامل کارگروه‌ همایش و گردهمایی، کارگروه‌ مشارکت‌ها (سازمان‌های مردم نهاد،  کارگروه‌ آموزش و نوآوری، کارگروه‌ کتابخانه های روستای و عشایری، کارگروه‌ نشر و روابط عمومی، کارگروه‌ اطلاعات  سلامت، کارگروه‌ تضمین کیفیت،کارگروه‌ تولید و فضای مجازی و کارگروه‌ پژوهش است.

 وی با بیان اینکه انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران، با استمداد از پژوهش‌ها و یافته‌های علمی به روز شده، به دنبال آن است که ارتباط دو سویه و تعاملی بین مردم و کتابخانه‌های عمومی را از هر زمان دیگری برقرار کند خاطرنشان کرد: ما معتقدیم همچنان کتابخانه‌ها به عنوان یکی از مراکز مهم اجتماع در جوامع مختلف شهری و روستای می‌توانند به رشد و توسعه همه جانبه کمک شایانی کنند.

دبیر انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران  گفت: به همین منظور انجام پژوهش‌های علمی و فرهنگی بر اساس نیازها و روزآمد کردن یافته‌ها و استفاده از متخصصان سایر رشته‌های مرتبط و ارتباط با سازمانهای متولی فرهنگ در دستور کار انجمن پس از تأسیس قرار گرفت.

زارعی اظهار کرد: نمونه بارز این اتفاق را در  همایش زن، کتاب و سواد زندگی در شیراز اسفند 1397، برگزاری ژورنال کلاب‌ها (همدان، تبریز و قزوین ) 1398 و برگزاری پاتوق‌های مقاله خوانی در استان های  تهران، کرمان، همدان، آذربایجان شرقی، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان  که از سال 1398 آغاز شد و اختتامیه آن در نشست پیش همایش کارکرد اجتماعی کتابخانه‎های عمومی در آذر 1399 برگزار شد، شاهد بودیم.

وی افزود: البته نشست راه آبادی نیز با هدف  بررسی کتابخانه‌های روستایی و عشایری از سال 1399 برگزار شده و همچنان در دستور کار انجمن قرار دارد تا به این کتابخانه‌ها که عمدتا مهمترین مراکز فرهنگی در روستاها به حساب می‌آید، توجه لازم به عمل آید.

دبیر انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران تصریح کرد: انجمن اهداف خود را بر مبنای همکاری و همیاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشـی در زمینـه ارزیـابی، بـازنگري و اجـراي طـرح‌هـا و  برنامه‌هاي مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی قرار داده است تا دانش را از دانشگاه‌ها به سطح جامعه و سازمان های اجرایی برساند. لذا  تفاهم نامه همکاری با سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و سازمان فرهتگی و هنری شهرداری تهران و جاهای دیگر منعقد شده یا در دست اقدام هست.

زارعی با بیان اینکه  این انجمن در تلاش است تا بتواند بر اساس مقتضیات روز، به تولید  دانش مورد نیاز کتابخانه‌های عمومی کمک کند و مراکز آموزشی را در این راه یاری نماید ادامه داد: تولید دانش تخصصی دربارة بنیان‌ها و کارکردهاي علمی کتابخانه‌هاي عمومی، ارتباط مردم را با کتابخانه‌ها بیشتر خواهد کرد. به همین منظور توافق نامه‌های مختلفی با مجلات علمی مرتبط از جمله نشریه علمی - پژوهشی علوم و فنون مدیریت اطلاعات به امضا رسانده است.

وی تصریح کرد: در کنار این امر انجمن در تلاش است که با تقدیر از پژوهشگران و تجلیل از دانشوران و اساتید ممتاز در حوزه کتابخانه‌های عمومی، انگیزه لازم در افراد را برای پرداختن به اولویت‌های انجمن برانگیزاند. همانگونه که تا کنون از 5نفر از اساتید پیشکسوت تقدیر به عمل آمد.

دبیر انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران  گفت: برگزاری گردهمایی‌هاي  پژوهشی و آموزشی و نمایشگاه‌هاي علمی مرتبط در سطوح ملی، منطقه‌اي و بین المللی نیز در دستور کار این انجمن قرار دارد و نخستین همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی نمونه‌ای از این رویکرد بود.

زارعی همچنین اظهار کرد: برگزاری 6 دوره  آموزشی در استان‌های مختلف، طراحی چهار دستوالعمل برای کارگروهای انجمن از جمله (نظام نامه آموزش، دستورالعمل پژوهش، نظام نامه نشر و آیین نامه خبر) و بازدید از کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف تهران، همدان، شیراز، تبریز و غیره، تدوین جایزه و بورسیه انجمن از جملات اقدامات انجمن در راستای اهدافی بوده است که هیأت موسسان با آن نیت این موسسه علمی را تأسیس کردند.

وی افزود: بدون تردید کتابداران نقش ارزنده و مهمی در راه دست یافتن  به اهدافی که همسو با اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای ارتقا جایگاه و کارایی کتابخانه‌ها در نظر گرفته شده، برعهده دارند، بنابراین توانمند سازی، تبادل و اشتراک تجربیات کتابداران، یکی از مسائل مهم برای انجمن ارتقای علمی کتابخانه‌های عمومی ایران  است که به صورت جدی دنبال می‌شود.

دبیر انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران با بیان اینکه کتابداران به عنوان نیروهای  تعیین کننده در ارائه خدمات کتابخانه‌ای و فرهنگی قرار دارند که می‌تواند نقشی مهم را در  حفظ هویت ایرانی اسلامی ایفا کنند تصریح کرد: خوشبختانه رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر مبنای توانمندی کتابداران بنا نهاده شده است، انجمن نیز در مصمم است تا در این مسیر  به توانمند سازی کتابداران کمک کند.

زارعی ادامه داد: به همین دلیل از همه اساتید گرانقدر، مدیران سازمان‌های مرتبط، کتابداران، کتابخوانان، کتاب نویسان، ناشران، خیرین فرهنگی در راستای تحقق این اهداف  دعوت می‌شود با پیوستن به برنامه های انجمن ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران، این موسسه را در تحقق اهداف و رسالت‌ها حرفه ای و سازمان  را همراهی کنند.

وی تأکید کرد: هم اکنون خوش وقتیم که یک هزار و 20 نفر از فرهیختگان جامعه ما که کتاب و کتابخوانی برای آنها از اولویت خاصی برخوردار است، در این انجمن عضو شدند و این عدد همچنان رو به فزونی است. انتظار داریم که هر روز با افراد بیشتری آشنا شده و آنها را در جمع بزرگ خانواده انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ببینیم.

دبیر انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران اظهار کرد: در پایان بر خود لازم می‌دانم از تمامی افرادی که دست به دست یکدیگر دادند تا اتفاق بزرگی به نام همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی برگزار شود،قدردانی کنم.