کد خبر: 43867
تاریخ انتشار: سه شنبه, 18 خرداد 1400 - 11:41

داخلی

»

گزارش

نشست خبری دبیر یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار شد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
نشست خبری دبیر یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با ارائه گزارشی از برگزاری ادوار جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد و با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.
نشست خبری دبیر یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار شد

به گزارش لیزنا، نشست خبری دبیر یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، سه شنبه ۱۱ خرداد با ارائه گزارش مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد و دبیر این جشنواره و با حضور  سید باقر میرعبداللهی، مدیرکل تامین منابع نهاد، سیدهادی آشتیانی، مدیرکل امور فرهنگی، مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل و جمعی از اصحاب رسانه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی پارک‌شهر برگزار شد.

جلب مشارکت بیش از ۴ میلیون ۴۰۰ هزار نفر در یک مسابقه کتابخوانی

مهدی رمضانی در این نشست ضمن ارائه گزارشی از ادوار جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام به ویژه فرهنگ منوّر رضوی؛ گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره‌ی پاک ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام به‌ویژه حضرت امام رضا علیه‌السلام؛ شناسایی و معرفی کتاب‌های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام از طریق انتشار گسترده‌ این آثار و اشاعه و ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار فعالیت می‌کند.

وی در ادامه افزود:  از ۱۰ دوره گذشته نهاد کتابخانه های عمومی کشور توفیق برگزاری ۵ دوره را داشته و این دوره ششمین دوره ای که توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می شود. در ششمین دوره جشنواره میزان مشارکت بیش از ۲۳۵ هزار نفر بود. در هفتمین دوره بیش از ۶۴۸ هزار نفر، در هشتمین بیش از ۵۵۸ هزار نفر، در نهمین دوره بیش از ۱ میلیون و۳۰۰ هزار نفر مشارکت کننده و در دهمین دوره هم با توجه به مشکلات به وجود آمده در خصوص شیوع بیماری کرونا و حذف بخش مکتوب این جشنواره در فضای مجازی برگزار شد که قریب به ۱ میلیون و ۳۰۰ نفر در آن شرکت کردند. که در در ۵ دوره گذشته نهاد توانسته بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار مشارکت در یک مسابقه کتابخوانی را جلب کند.

امام زمان (عج) بخش جنبی یازدهمین دوره

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد در ادامه با اشاره به افزوده شدن بخش جنبی به جشنواره کتابخوانی رضوی تصریح کرد: از دو دوره گذشته بخش جنبی به این جشنواره افزوده شده است. در دوره گذشته  بخش امام جواد(ع) را داشتیم. در یازدهمین دوره نیز به دلیل داشتن دو نیمه شعبان در سال ۱۴۰۰ بخش امام زمان نیز به این جشنواره اضافه شده است.

وی افزود: در این دوره علاوه بر قالب های پرتکرار گذشته همچون چهارگزینه ای، نقاشی، پویش کتابخوان و داستانک بخش شعرگویی وی‍ژه بزرگسالان و نوجوانان و قصه گویی از منابع جشنواره و منابع آزاد مرتبط با جشنواره را هم خواهیم داشت.

دبیر یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی تصریح کرد: با توجه به اینکه در ادوار گذشته جشنواره محدودیت منابع داشتیم، در این دوره جوایزی را نیز برای ناشران جهت تولید منابع اختصاص دادیم تا ناشران هم ضمن مشارکت در این جشنواره بر غنی شدن منابع مرتبط با ائمه معصومین (ع) بیفزایند.

وی افزود: تلاش براین است که این جشنواره کاملا در بستر فضای مجازی برگزار شود. فایل کتاب ها در پایگاه جشنواره قابل دسترسی است و فایل صوتی و کتاب های بریل برای نابینایان نیز تولید شده و در کتابخانه های عمومی کشور قابل دسترسی است. ضمن اینکه منابع مکتوب نیز در کتابخانه های سراسر کشور در دسترس است.

برگزاری یازدهمین دوره در بستر فضای مجازی

مهدی ر مضانی با اشاره به اینکه یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در دو بخش فردی و خانوادگی برگزار خواهد شد و با توجه به ادامه روند شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، یازدهمین دوره جشنواره نیز مانند سال گذشته، در بستر الکترونیک از طریق سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی www.samakpl.ir و اپلیکیشن موبایلی  برگزار می‌شود.

منابع یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

دبیر یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در ادامه با معرفی عناوین این دوره به تفکیک گروه سنی گفت: در بخش کودک کتاب زندگی امام رضا علیه السلام نوشته سید محمد مهاجرانی توسط نشر کتابک و مجموعه ۱۴ معصوم: امام زمان علیه السلام نوشته زهرا عبدی نشر جمکران معرفی شده است.

وی ضمن معرفی منابع بخش نوجوان نیز افزود: ۲ کتاب با عنوان «برای ضامن آهو، ۵۵ پرسش و پاسخ درباره‌ی امام رضاعلیه السلام و زیارت ایشان» نوشته غلامرضا حیدری ابهری از به‌نشر و «ده قصه از امام زمان عجل الله تعالی  فرجه الشریف» نوشته  فریبا کلهر از نشر قدیانی به عنوان منابع بخش نوجوان انتخاب شده اند.

رمضانی در خصوص انتخابی منابع جوان و بزرگسال نیز تصریح کرد: دو کتاب «چشمه های بهشت: گزیده عیون نوشته محمد هادی زاهدی از به نشر و پرسش ها وپاسخ های دانشجویی: مهدویت (دوران ظهور) نوشته  رحیم کارگر از نشر معارف به عنوان منابع جوان و بزرگسال انتخاب شده اند.

وی افزود: رشته های این دوره از جشنواره شامل نقاشی، پویش کتابخوان، چهارگزینه‌ای، شعرسرایی، دو پویش با هشتک «برای_امام_زمانم»برای نوجوانان و «مروّجان_فرهنگ_رضوی» ویژه کتابداران،  داستان کوتاه(داستانک، دل نوشته و متن ادبی)، تولید آثار هنری، قصه‌گویی، حمایت از چاپ و انتشار منابع برتر است.