کد خبر: 43172
تاریخ انتشار: شنبه, 11 بهمن 1399 - 10:48

داخلی

»

گفتگو

نظام Applied HE راه اندازی شد

منبع : لیزنا
استارت آپ Ed Tech در سنگاپور نظام جدیدی برای رتبه بندی دانشگاه ها راه اندازی کرده است. 
نظام Applied HE راه اندازی شد

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس  ISC گفت: استارت آپ Ed Tech در سنگاپور نظام جدیدی برای رتبه بندی دانشگاه ها راه اندازی کرده است. نظام جدید که Applied HE نام دارد ترکیبی از پنج نظام رتبه بندی دانشگاهی است که به عنوان یک نظام واحد کیفیت عملکرد دانشگاه های برتر جهان را اندازه‌گیری می کند.

وی گفت: در سال های اخیر تعداد زیادی از نظام های رتبه بندی دانشگاهی را می بینیم که در کشورهای  مختلف جهان تاسیس شده اند. در این شرایط، به گفته رییس این استارت آپ، هم دانشجویان و والدین آن ها و هم استخدام کنندگان فارغ التحصیلان دانشگاهی در انتخاب دانشگاه های مورد نظر و مقایسه آن ها با یکدیگر با چالش های زیاد جدی مواجه اند. با راه اندازی این  رتبه بندی، ماندی موک رییس و بنیان گذار AppliedHE Rankometer  معتقد است که این چالش ها را با فراهم کردن معیار های شفاف و قابل اعتماد در اندازه گیری کیفیت عملکردهای دانشگاهی برطرف کرده است. به اعتقاد او به جای مقایسه رتبه بندی های مختلف که هر کدام دارای سوگیری های مخصوص به خود است، شایسته این است که به مجموع ارقام و امتیازهای سیستم Rankometer توجه کنیم.

دکتر جعفر مهراد اظهار داشت: رتبه بندی Rankometer نظام های کیو اس (بریتانیا)، تایمز (بریتانیا)، شانگهای (چین)، لایدن(هلند) و وبومتریکش اسپانیا را در هم آمیخته است. ماندی موک بر این باور است که این رتبه بندی ها هر کدام به این جهت که غالبا توسط رسانه های بین‌المللی مورد استناد قرار می گیرند، گزینشی است و از این رو رتبه بندی  Rankometer در سطح جهانی دارای نفوذ و قدرت بسیار است.

وی گفت: مشخص است که این  رتبه بندی های پنجگانه، هر کدام معیارهای متفاوتی را اندازه‌گیری می کند، در حالی که ترکیب این رتبه بندی ها با یکدیگر، نظام رتبه بندی Rankometer را در راس سیستم های رتبه بندی جهانی قرار می دهد. ابتکار Rankometer در ارتباط با نظام های رتبه بندی بین‌المللی به شدت قادر است  نتایج مهمی را به ویژه در معیار استخدام فارغ التحصیلان دانشگاهی ببار آورد.

وی افزود: طبق اخبار گوگل، نظام رتبه بندی کیواس از پرطرفدارترین رتبه بندی ها است که بعد از آن رتبه بندی های شانگهای، تایمز، لایدن  و وبومتریکش قرار دارد. در این رتبه بندی، رتبه های اول تا دهم به ترتیب به دانشگاه های استنفورد، هاروارد، ام ای تی، آکسفورد، کمبریج، برکلی، کالتک، ییل و شیکاگو تعلق دارد.

موسس  ISC گفت: از جمهوری اسلامی ایران تنها نام دو دانشگاه در رتبه بندی Rankometer مشاهده می شود: دانشگاه تهران با رتبه ۴۳۱ و دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۴۹۶.

وی افزود: از سایر کشورهای اسلامی اسامی دانشگاه های ملک عبدالعزیز با رتبه ۲۰۶، دانشگاه مالایا در مالزی با رتبه ۲۵۴، دانشگاه های ملک سعود و نفت و معدن ملک فهد با رتبه های ۳۵۱ و ۳۵۴، دانشگاه قطر با رتبه ۴۱۴، دانشگاه آمریکایی بیروت با رتبه ۴۳۹، دانشگاه Universiti Sains Malaysia  ،دانشگاه ملی مالزی و دانشگاه پوترا در مالزی به ترتیب با رتبه های ۴۴۸، ۴۵۵ و ۴۸۱ و دانشگاه خلیفه در امارات متحده عربی با رتبه ۵۰۰ اعلام شده است. گزارش شده است که روش شناسی این رتبه بندی در حال حاضر جنبه آزمایشی دارد و به محض توسعه و تکمیل صورت کامل آن منتشر خواهد شد. در حال حاضر برای مشاهده روش شناسی می توان به آدرس https://AppliedHE. com/rankometer/methodology مراجعه کرد.