کد خبر: 43689
تاریخ انتشار: شنبه, 18 ارديبهشت 1400 - 13:15

داخلی

»

مقاله های روز

سن اساتید و اعضای هیات علمی و فعالیت تحقیقاتی آنها

منبع : لیزنا
مسعود محمدی
سن اساتید و اعضای هیات علمی و فعالیت تحقیقاتی آنها

(لیزنا، مقاله‌های روز 7): مسعود محمدی، مدیر اطلاع‌رسانی پزشکی و منابع علمی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان:

آیا الگوی «اوج و افول» با افزایش سن و سابقه برای دانشمندان و اعضای هیات علمی نیز صادق است؟

پویایی پژوهشی اعضای هیات علمی همواره مورد توجه است و اعضای هیات علمی سعی بر آن دارند که نتایج تحقیقات خود را به طرق مختلف منتشر کنند. در این خصوص، عوامل موثر بر حفظ پویایی پژوهشی و نقش تجربه و سابقه اعضای هیات علمی از سوالات جامعه علمی است. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که آیا افزایش سن اساتید و اعضای هیات علمی، منجر به فعالیت تحقیقاتی پایین تر و کاهش سرعت پیشرفت علمی می شود؟

به تازگی مقاله ای در مجله Scientometrics منتشر شده است که به بررسی این موضوع پرداخته است. این مطالعه، فعالیت تحقیقاتی اعضای هیات علمی باسابقه را با همکاران جوان در شش زمینه موضوعی علوم زیستی و زیست پزشکی، تجارت، مهندسی، علوم انسانی، علوم فیزیکی و ریاضی و علوم اجتماعی و رفتاری را در دانشگاه های ایالات متحده مورد مقایسه قرار داده است. نتایج این پژوهش نشان داده است که فعالیت انتشاراتی اعضای هیات علمی، کاملا از الگو «اوج و افول» پیروی نمی کند. در بیشتر حوزه های موضوعی، نرخ انتشار مقاله ژورنالی با افزایش سن به طور اساسی کاهش نمی یابد (و در برخی موارد نرخ انتشار مقاله در میان دانشمندان ارشد بالاتر است)؛ اما نرخ انتشار مقالات کنفرانس با افزایش سن کاهش می یابد؛ در حالی که نرخ انتشار کتاب با افزایش سن به طور قابل توجهی افزایش می یابد. به طور کلی ، محققان ارشد سطح فعالیت های انتشاراتی را حفظ می کنند و تمایل دارند که از طریق انتشار آثار در فرمت های طولانی تر و عمیق تر مانند کتاب و فصل هایی از کتاب ، توجه خود را به توسعه و تکامل ایده ها معطوف کنند. به عبارتی، ممکن است این روندها به عنوان تغییر تدریجی تمرکز از مقالات ژورنال و مقالات کنفرانس ، به سمت انتشار کتاب و فصل کتاب بیان شود.

انگیزه برای انجام تحقیقات و انتشار نتایج یک پدیده پیچیده است که تحت تأثیر عواملی مانند شبکه های همتا ، حمایت های نهادی ، انگیزه های ذاتی و اقتصادی است. نتایج این پژوهش نشان داده است که سن به تنهایی، بهره­وری کلی تولید علمی را در خصوص اعضای هیات علمی تعیین نمی کند ، اما بر نحوه انتشار تأثیر می گذارد. دانشمندان ارشد نسبت به همکاران جوان خود ، کتابها و فصل های کتاب بیشتری منتشر می کنند ، که بیانگر تغییر در پارادایم تحقیقاتی از انجام پژوهش های جدید و با سرعت زیاد به سمت دانش تجمعی و خردمندانه بیشتر در حوزه های کاری مختلف است.  اگر چه تعیین ارزش کمی کتاب ها و مقایسه با ژونال ها  مقالات کنفرانس‌ها از نظر علمی امکان پذیر نیست، اما سنتز تولید دانش برای کشف موضوعات جدید یا بررسی مجدد موضوعات قدیمی، خدمت مهمی در زمینه های مختلف است؛ خدمتی که به ویژه محققان ارشد قادر به انجام آن هستند.

نتیجه گیری مهم این پژوهش این است که با توجه به اینکه عموما کتاب ها و یا فصل های کتاب، به تجمیع، جمع‌بندی، گسترش و توسعه و تکامل ایده ها و الگوهای آمیخته با خرد علمی می پردازند، بازنشسته شدن یا بازنشسته کردن دانشمندان ارشد به دلیل فرا رسیدن سن بازنشستگی اجباری ، ممکن است منجر به از دست دادن تولید و انتشار دانش سنتز شده و تجمعی شود.

محمدی، مسعود. (1400). « سن اساتید و اعضای هیات علمی و فعالیت تحقیقاتی آنها».  ستون مقاله های روز لیزنا: شماره 7 . 18 اردیبهشت 1400.

------------------------------------------------------------------

منبع:

Savage, W.E., Olejniczak, A.J. Do senior faculty members produce fewer research publications than their younger colleagues? Evidence from Ph.D. granting institutions in the United States. Scientometrics (2021). https://doi.org/10.1007/s11192-021-03957-4