کد خبر: 45483
تاریخ انتشار: یکشنبه, 14 فروردين 1401 - 08:08

داخلی

»

برگ سپید

معرفی کتاب دنیای سوفی

منبع : لیزنا
ریحانه میرزایی
معرفی کتاب دنیای سوفی

مقدمه

دنیای سوفی[1]یک رمان فلسفی (عنوان فرعی: داستانی درباره‌ی تاریخ فلسفه) اثر یوستین گردر نویسنده نروژی که چاپ اول آن در سال 1991 میلادی در نروژ منتشر شد.

این اثر تاکنون به60 زبان برگردانده شده است و علاوه بر نوجوانان توجه بزرگسالان را هم جلب کرده است و از این کتاب فیلم و بازی رایانه‌ای به همین نام ساخته شده است.

درباره نویسنده

یوستین گردر، نام نویسنده خلاق رمان دنیای سوفی است. یوستین گردر در 1952 در نروژ به دنیا آمد. سال‌ها در برگن فلسفه تدریس کرد.

او به عنوان یک نویسنده روشن‌فکر شناخته می‌شود و کتاب‌هایی که از زاویه دید کودکان می‌نویسد بسیار مورد توجه هستند.

این نویسندۀ نروژی در اصل معلمی پر دغدغه بوده که سال‌های زیادی از عمر خود را به تدریس درس فلسفه و تاریخ عقاید اختصاص داده است. این نویسنده سال‌های زیادی به دنبال پیدا کردن کتابی آسان و روان در مورد فلسفه گشت تا بتواند آن را به شاگردان جوانش معرفی کند. اما با وجود تعدد کتاب‌های فلسفی، یوستین گردر نتوانست کتابی با ارائۀ مفاهیم ساده فلسفی برای شاگردانش پیدا کند و همین دغدغه موجب شد تا گردر خودش دست به قلم شود تا بتواند فلسفه را با نگارش داستان‌های جذابی که برای جوانان مورد پسندتر است به شاگردانش ارائه دهد.

معروف‌ترین اثر گردر کتاب «دنیای سوفی» است. پس از انتشار این کتاب مخاطبان زیادی به خواندن کتابی که در درمورد فلسفه است اما زبان ساده‌ای دارد علاقمند شدند. یکی از ویژگی‌های مهمی که دنیای سوفی دارد این است که موجب شده هر دو گروه از مخاطبان یعنی هم کسانی که علاقمند به فلسفه هستند و مطالعه جامعی در خصوص هر یک از سر فصل‌های کتاب داشته‌اند و هم گروهی از افرادی که مطالعه‌ای درباره فلسفه نداشته‌اند را راضی نگه دارد. چرا که خواندن رمان دنیای سوفی می‌تواند مرور جامعی بر مطالعات فلسفی افراد مختلف به حساب بیاید.

یوستین گردر، نویسنده‌ای است که با دیگر آثار هیجان انگیزش، مخاطبان و طرفداران زیادی را از سراسر دنیا برای خود جمع کرده است. یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین کتاب‌های این نویسندۀ نروژی باعنوان «راز فال ورق» سال‌هاست به عنوان یک کتاب پر مخاطب در بیشتر کتابخانه‌ها خودنمایی می‌کند. در ادامه با دیگر آثار این معلم نویسنده آشنا می‌شویم.

- راز فال ورق

- راز تولد

- قصر قورباغه‌ها

- زندگی کوتاه است

- سلام کسی اینجا نیست

درباره کتاب

همانطور که از جلد کتاب دنیای سوفی مشخص است، این کتاب داستانی درباره تاریخ فلسفه کل جهان است. به  قول بسیاری از مخاطبان، داستان دنیای سوفی گزیده‌ای از سخنان ارزشمند فیلسوفان مهم دنیا در 3 هزار سال گذشته را روایت می‌کند.

نویسنده این کتاب با خلاقیت هر چه تمام‌تر فلسفه و نکات ارزشمندی که هر کس باید در مورد این علم بداند را با زبانی ساده و روان بیان می‌کند. همین موضوع باعث شده تا دنیای سوفی به عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های دنیا همیشه حال خوشی را در صف فروش کتاب‌ها داشته باشد و به 60 زبان مختلف در دنیا خوانده شد.

در این کتاب‌های او از تکنیک (فراداستانی) و داستان در داستان استفاده می‌کند و درباره حس شگفتی کودکان نسبت به دنیا کاوش می‌کند.

گردر استاد ساده‌نویسی و ایجاز است.

سه هزار سال اندیشه را در 600 صفحه می‌گنجاند و زیرکانه از قول گوته می‌گوید:(کسی که از سه هزار سال بهره نگیرد، تنگدست به سر می‌برد).

این متنی است که پشت جلد کتاب دنیای سوفی به چاپ رسیده تا مخاطب با خواندن آن به مطالعه هر چه سریعتر کتاب تشویق شود. این متن می‌تواند تلنگری باشد برای کسانی که خواندن در مورد فلسفه را همیشه به تعویق می‌انداختند و مطالعه آن را سخت و دشوار به حساب  می‌آوردند!

توجه داشته باشید که دنیای سوفی رمان است، رمانی خود آموز با طرح و بسطی‌گیرا و دل نشین (درباره‌ی هستی و علت محبوبیت عجیب و پیگیر آن در سراسر جهان) است.

داستان بسیار جذاب و پرکشش است و سعی می‌کند در ضمن پیش بردن ماجرا، تاریخ فلسفه را به‌صورت طبقه‌بندی شده به خواننده آموزش دهد.

اگر برای خرید کتاب دنیای سوفی سری به کتابفروشی‌ها و یا سایت‌های معتبر فروش کتاب الکترونیکی زدید بد نیست بدانید که دنیای سوفی از انتشارات نیلوفر منتشر شده و حسن کامشاد معروف‌ترین ترجمه این اثر را به مخاطبان ارائه داده است.

شخصیت اصلی کتاب

شخصیت اصلی رمان دنیای سوفی دختری خلاق و پرانرژی است به نام سوفی آموندسن! سوفی که در آستانه 15 سالگی قرار دارد با ذهنی مملو از سؤالات مختلف فلسفی که جوابی برای آن‌ها ندارد روبه‌رو شده است. سوفی نمادی از بسیاری نوجوانان دنیاست که با ذهنی آشفته از سؤال‌های بی‌پاسخی از کیستی و چیستی خود به سر می‌برند. داستان دنیای سوفی به معنی واقعی کلمه دنیای دختری با این ویژگی‌ها را بیان می‌کند.

خلاصه‌ای کوتاه از داستان

رمان با نام سوفی آموندسن دختر نروژی تقریبا پانزده ساله آغاز می‌شود. سوفی یک سری نامه‌های عجیب و غریب از فردی ناشناس دریافت می‌کند. نامه‌ها برای او فرستاده می‌شود ولی شخص دیگری به نام هیلد مولر را مورد خطاب قرار داده است.

این دو نامه مرموز سوفی را گیج می‌کند. نامه‌ها پرسش‌های فلسفی دشواری را مانند «چگونه جهان بوجود آمد» و «آیا پس از مرگ حیات وجود دارد؟»، «این مسئله را چگونه می‌توان پاسخ داد؟» و مهمتر از همه «چگونه باید زیست؟» را مطرح می‌کند. این سوالات برای دختری مثل سوفی که پدرش او را دختر مو بور می‌خواند و عاشق حیوانات است بسیار پیچیده است زیرا سوفی هیچ به عقلش نمی‌رسید که جهان چطور  بوجود آمده است. همین قدر می‌داند که جهان سیاره کوچکی است در فضا.

 در ابتدا سوفی با سه مشکل روبه‌رو می‌شود این که چه کسی آن دو پاکت سفید را در صندوق پست گذاشته است. دوم پرسش‌هایی بود که این نامه‌ها طرح می‌کند و سوم آن که این هیلده مولرکناگ چه کسی می‌تواند باشد و چرا کارت تبریک تولدش برای سوفی فرستاده شده است. سوفی مطمئن است که این سه مسئله به نحوی به هم ارتباط دارد.

در ادامه داستان، نامه ها کم‌کم از حالت چند کلمه‌ای خارج شده و سوفی را برای پیدا کردن جواب مناسب دو سؤالی که از او پرسیده شده کمک می‌کند. در این بین مخاطب کم‌کم با نظریه‌های فیلسوفان مختلف دنیا آشنا می‌شود. چرا که هدف نویسنده بیان ساده فلسفه در قالب داستانی است که برای مخاطب قابل فهم باشد.

نقد و بررسی کتاب

نقاط قوت

  1. توصیفات داستانی
  2. بیان کامل
  3. صحنه سازی‌های ماهرانه
  4. داستانی بودن
  5. نوع نثر داستان
  6. طرح معما
  7. تغییر فضا
  8. فلسفه در زندگی
  9. شرح تاریخ فلسفه

نقاط ضعف

در قسمتی از داستان که اوج داستان است مخاطب احساس پوچی می‌کند.

در واقع نویسنده سعی می‌کند مخاطب خود را بعد از آموختن فلسفه در محیط فلسفی قرار دهد و به او آموزش بدهد که چگونه فلسفی به موضوعات بنگرد.

اما نویسنده در این کار خود ناموفق بوده است. دلایل ناموفق بودن نویسنده را می‌توان آن دانست که:

 

بیش از حد از مخاطب خود انتظار دارد

ناگهانی و بدون هیچ مقدمه‌ای مخاطب را در یک محیط فلسفی رها می‌کند

و بیش از حد مخاطب را در محیط فلسفی که مخاطب نمی‌داند باید آزمون فلسفی بدهد، او را رها می‌کند.

 

جملاتی از متن کتاب دنیای سوفی

حتی بشر بودنش هم دست خودش نیست. (کتاب دنیای سوفی – صفحه ۱۴)

ارسطو می‌پرسد: چگونه باید زیست؟ خوب زیستن مستلزم چیست؟ و پاسخ می‌دهد: انسان فقط در صورتی می‌تواند خوشبخت شود که همه توانایی و شایستگی خود را به کار اندازد. (کتاب دنیای سوفی – صفحه ۱۳۸)

هرچه می‌بینی بخشی از جهان پیرامون توست، اما نحوه دیدنت بستگی دارد به عینکی که به چشم می‌زنی. (کتاب دنیای سوفی – صفحه ۳۷۷)

منبع:

وب سایت فیدبو، یوستین گردر، درباره ی نویسنده، بازیابی شده در تاریخ20فروردین1400 به آدرس لینک

وب سایت فیدبو، سوفی آموندسن ، شخصیت اصلی کتاب، بازیابی شده در تاریخ20فروردین1400 به آدرس لینک

 

وب سایت کافه بوک، یوستین گردر، درباره ی نویسنده ، بازیابی شده در تاریخ 20 فروردین 1400 به آدرس لینک

 

وب سایت کافه بوک، درباره کتاب، بازیابی شده در تاریخ 20 فروردین 1400 به آدرس لینک

 

وب سایت فیدبو، خلاصه ای کوتاه از  استان ، بازیابی شده در تاریخ20فروردین1400 به آدرس لینک

مشخصات کتاب

یوستین، گردر، دنیای سوفی: داستانی درباره تاریخ فلسفه؛ ترجمه حسن کامشاد_{تهران}: نیلوفر، 1374. (607، صفحه).

درباره نویسنده این متن

ریحانه میرزایی دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان. در تهران به دنیا آمدم، ساکن تهران هستم و در سمنان تحصیل می‌کنم و علاقه‌مند به فعالیت‌های فرهنگی در زمینه نقد کتاب، مطالعه و به شدت علاقه‌مند به حرفه‌ی تولید محتوا هستم و اندکی در این زمینه تجربه دارم و تفریح و سرگرمی بنده ورزش کردن و موسیقی است.

------------------------------------

[1] به نروژی: sofies verden