کد خبر: 46967
تاریخ انتشار: دوشنبه, 24 بهمن 1401 - 10:30

داخلی

»

سخن هفته

آنچه کتابداران و اطلاع رسان باید برای توسعه حرفه‌ بدانند

منبع : لیزنا
حسن اشرفی ریزی
آنچه کتابداران و اطلاع رسان باید برای توسعه حرفه‌ بدانند

لیزنا؛ حسن اشرفی ریزی، عضو هیأت علمی  گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان :  حرفه کتابداری و اطلاع رسانی(علم اطلاعات و دانش شناسی) و نیز کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی همانند سایر حرفه ها برای تداوم و اثربخشی خدمات و فعالیت‌ها باید خود را با شرایط و تحولات جدید به ویژه در عرصه علم و دانش در سطح جهان هماهنگ نمایند. از نمونه های اخیر همگامی کتابداران و اطلاع رسان با شرایط و تحولات‌ نو، ارائه خدمات متنوع اطلاع رسانی در شیوع پاندمی کووید-۱۹ به عموم مردم و متخصصان است. باید اذعان کرد کوید ۱۹ (علیرغم همه آسیب های جدی آن) زمینه توسعه دانش و تجربه بسیاری از حرفه ها از جمله کتابداران و اطلاع رسان را فراهم ساخت. همچنین، زمینه همکاری بیشتر کتابداران و اطلاع رسانان با حوزه های سلامت، فناوری اطلاعات، روانشناسی، علوم تربیتی و... را فراهم کرد. اگر کتابداران و اطلاع رسانان بخواهند در دنیای پرسرعت و پررقابت اثرگذار بوده و جایگاه و منزلت خود را حفظ و ارتقاء داده و به حیات بالنده خود ادامه دهند، لازم است اصول اصول سه گانه بنیادین ذیل را سرلوحه تفکرات و اقدامات خود قرار دهند (شکل 1):

الف. اصل معرفت افزایی (توسعه دانش نظری)

توسعه دانش نظری و به دنبال آن توسعه فکری در پرتو افزایش معرفت و دانش نظری صاحبان هر حرفه صورت می گیرد. برای تحقق این هدف لازم است کتابداران و اطلاع رسانان به یادگیری مداوم و برنامه‌ریزی شده بپردازند. مطالعه مطالب تخصصی مرتبط با حرفه یا حرفه های نزدیک، شرکت در جلسات و همایش های تخصصی و بین رشته ای، مطالعه و نقد آثار علمی، نگارش آثار علمی مانند مقاله، کتاب و غیره، ادامه تحصیل به مقاطع بالاتر بر اساس نیاز، خودآموزی، کسب دانش و مهارت های جدید، تعامل بیشتر با عموم مردم و مدیران و نیز اشتراک گذاری دانش و تجربیات با همتایان خود، بخشی از فرآیند یادگیری و ارتقا دانش نظری می باشد. در عین حال، انجام پژوهش های مختلف به ویژه بنیادی که برونداد آن نظریه، مدل، الگو و مفاهیم است نیز به شکل گیری و توسعه دانش نظری کمک می کند.

ب. اصل درمانگری( به کارگیری دانش نظری در عمل)

کتابداران و اطلاع رسانان بر پایه دانش نظری کسب شده و نیز به کارگیری قابلیت ها و توانایی های خود قادرند مسائل مبتلا به حرفه و نیز مشکلات و چالش های عرصه های فعالیت خود؛ مانند کتابخانه ها، بخش های علم سنجی، بخش های انتشاراتی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه ها، عرصه های بالین و غیره را شناسایی کرده و با استفاده از روش های علمی معتبر و با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی (بافت) آنها را حل نمایند. در بطن و جوهره اصل درمانگری (تبدیل دانش نظری به عمل)، کتابداران و اطلاع رسانان ضمن اصلاح و حل مسئله مد نظر، پیش بینی های لازم را برای جلوگیری یا پیشگیری از مشکلات جدید را نیز در نظر می گیرند. بنابراین با انجام پژوهش های جدید(به ویژه کاربردی) و فراهم کردن بستر های فکری و مدیریتی، زمینه ارائه خدمات اطلاع رسانی جدید را برای کاربران با نیازهای متنوع فراهم می آورند.

ج. اصل هویت سازی

کتابداران و اطلاع رسانان به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در جامعه محسوب می شوند و موفقیت و شکست نظام اطلاع رسانی به میزان زیادی تحت تاثیر انسجام و یکپارچگی کتابداران و اطلاع رسانان و اقدامات مبتنی بر شواهد آنها می باشد. در واقع اگر کتابداران اطلاع رسانان در راستای هدف متعالی حرفه‌ خود که همانا «تمرکز بر رفع نیازهای اطلاعاتی و آگاهی بخشی به کاربران» است با یکدیگر و نیز با سایر حرفه ها همکاری داشته باشند و از دانش و تجربیات جدید نیز در فعالیت های خود بهره بگيرند، قطعا انسجام حرفه ای و به دنبال آن هویت سازی حرفه ای نیز صورت می گیرد. در واقع تنوع فعالیت ها، اثر بخشی و سودمندی خدمات کتابداران و اطلاع رسانان باید به گونه ای باشد که برای سایر حرفه ها، مشاغل و گروه های مختلف جامعه (عموم مردم و متخصصان) چشمگیر و قابل توجه باشد. بنابراین، برای شکل گیری هویت حرفه ای و هویت سازی د ر حرفه، عوامل مختلفی مانند سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اثرگذار هستند، اما به نظر می رسد عوامل فردی بسیار مهم تر می باشند. بدین صورت که هر کتابدار و اطلاع رسان در نقش و جایگاه خود حداکثر تلاش خود را ( در پرتو دانش نظری و تجربیات روزآمد) انجام دهد و معرفت افزایی و درمانگری در حرفه و تعامل موثر با سایر حرفه ها را مد نظر قرار دهد. همچنین تعهد حرفه‌ای، وظیفه شناسی، پای بندی به مسئولیت اجتماعی، حساسیت اجتماعی تعلق حرفه ای و خودآگاهی از جمله عواملی هستند که می‌توانند به افزایش هویت حرفه ای کتابداران و اطلاع رسان کمک موثر نمایند.

نتیجه گیری

 از آنجایی که دنیای امروز دولت ها، سازمان ها، عموم مردم و متخصصان وابستگی شدیدی به اطلاعات دارند و بخشی از این اطلاعات در مراکز و عرصه های مرتبط با حرفه کتابداری و اطلاع‌رسانی فراهم آوری، ذخیره، سازماندهی و اشاعه می یابد، لذا صاحبان این حرفه باید از این امکان و فرصت بهره کافی گرفته و به متنوع سازی خدمات و فعالیت های خود مطابق با شرایط روز بپردازند. در عین حال دانش و مهارت خود را نیز در جهت تحقق این هدف توسعه دهند. در واقع باید گفت توسعه حرفه کتابداری واطلاع رسانی و نیز کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در پرتو اصول سه گانه معرفت افزایی (دانش نظری)، درمانگری (به کارگیری دانش نظری در عمل) و نیز هویت سازی حرفه صورت می گیرد. در پایان پیشنهاد می شود کتابداران و اطلاع رسانان ضمن خودآموزی و به روز رسانی دانش و قابیلت های خود، تلاش نمایند متولیان رشته (بورد تخصصی، گروه های آموزشی و...) را در بازنگری برنامه های درسی با رویکرد افزایش دانش نظری، درمانگری و  نیز هویت سازی حرفه ترغیب نمایند. جالب است بدانیم این سه اصل، مبنای رسالت پیامبر اکرم (ص) نیز بوده است.

 

اشرفی ریزی، حسن. « آنچه کتابداران و اطلاع رسان باید برای توسعه حرفه‌ بدانند». سخن هفته لیزنا، شماره 629،  24بهمن ماه 1401.