کد خبر: 29251
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 22 تیر 1396 - 08:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مختارپور در مراسم افتتاح کتابخانه وقفی دکتر اذکائی همدان بیان کرد

دکتر اذکائی در تاریخ همدان جاودان خواهد ماند

منبع : لیزنا
کتابخانه تحقیقاتی ـ تخصصی دکتر پرویز اذکائی در کتابخانه مرکزی همدان با حضور استاندار همدان، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مسئولان استانی دیروز ، 21 تیرماه، افتتاح شد.
دکتر اذکائی در تاریخ همدان جاودان خواهد ماند

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در این مراسم دکتر پرویز اذکائی واقف مجموعه، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان،  امیر خجسته رئیس مجمع نمایندگان استان، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محمد الهیاری فومنی معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد، عاطفه زارعی مدیرکل کتابخانه های عمومی همدان، محمدهادی ناصری طاهری مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد، فرمانداران، شهرداران، نویسندگان بومی، اهل قلم و فرهنگ و جامعه کتابداران حضور داشتند.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مراسم افتتاح کتابخانه تحقیقاتی و تخصصی دکتر پرویز اذکائی گفت: در مورد جناب اذکائی نمیشود از القابی نظیر دکتر، استاد، پرفسور استفاده کرد؛ بلکه باید ایشان را حکیم، فرزانه، اندیشمند و... خطاب کنیم.

وی ادامه داد: اسفند ماه سال ۸۳ سمینار مشترک نسخه شناسان بین اساتید ایرانی و پاکستانی، در کشور پاکستان برگزار شد که دکتر اذکائی شعر سرود انجم اقبال لاهوری با این ابیات را خواند: هستی ما نظام ما، مستی ما خرام ما، گردش بی مقام ما، زندگی دوام ما / دور فلک بکام ما مینگریم و میرویم. موضوع این شعر استغنا است که ایشان، امروز آن را عملی کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: افتخار همدان، جامعه فرهنگی همدان و کتابخانه های همدان این است که از چنین خردمندی برخوردارند. تحقیقات دکتر اذکائی منحصر به فرد است و مجموعه دانش فرهنگی ایشان در مجموعهای قرار گرفته تا دانشجویان و افراد اهل علم و تحقیق از آن بهرهمند شوند که حقیقتاًً با این اقدام  نام نیک از وی خواهد ماند. دکتر اذکائی همیشه در تاریخ همدان جاودان خواهد ماند.

سرنوشت وقف یک کتابخانه

دکتر پرویز اذکائی، واقف مجموعه کتب های اهدایی به کتابخانه مرکزی همدان که با تشویق و قیام حضار همراه بود، در سخنانی گفت: شما بیش از حد به من لطف دارید و آنچه در مورد من سخن میگویید مبالغه می شود.

وی افزود: از سال ۷۶ که شورای شهر تازه تاسیس شده بود، قصد داشتم اقداماتی برای آرامگاه عینالقضات همدانی انجام شود که استاندار وقت فرمودند باید این یادمان نیز مانند آرامگاه بوعلی دارای کتابخانه جنبی و معتبری باشد. آنجا من تعهد دادم کتابخانه ام را وقف کنم.

وی تصریح کرد: بعدها قرار شد توسط آموزش و پرورش استان جایی برای این کتابها در نظر گرفته شود، با مشاوره دوستان و به دلیل اینکه توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور، ساختاری حرفهای برای کتابخانه ها دارد، با موافقت دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تصمیم گرفتم کتابهایم را به کتابخانه مرکزی استان همدان اهدا کنم.

وی افزود: در این مجموعه تلاشهای بسیار شده است و از همان زمان انتقال کتابها، کار فهرست نویسی و قفسه بندی انجام شد. از تمام کسانی که در ایجاد این مجموعه تلاش کرده اند، قدردانی میکنم.

دکتر اذکائی شخصیت بین المللی دارد

محمدناصر نیکبخت استاندار همدان نیز گفت: دکتر اذکائی آثار خود را به یکباره جمع نکرده اند و سالها گشته و این کتابها را پیدا کرده اند. کتابهایی که به کتابخانه مرکزی اهدا شده به مرور و طی سالها گرد آمده است. قبول دارم دکتر اذکائی باید بیشتر شناخته شوند و ما در برنامه های مختلف سعی کردهایم ایشان را معرفی کنیم اما کافی نبوده است.

وی با بیان اینکه دکتر اذکائی شخصیت استانی، ملی و بین المللی است، افزود: در سفری که به تاجیکستان داشتم سراغ ایشان را از ما میگرفتند و باید گفت دکتر اذکائی در جغرافیای کشور محدود نیست. نکته قابل توجه در مورد دکتر اذکائی، می تواند این باشد که دیار کهن و فرهنگی همدان همچنان دارای بزرگانی در زمینه علم و ادب همچون وی است .

وی افزود: قرار گرفتن کتابخانه دکتر اذکائی در کتابخانه مرکزی استان همدان، اقدام بسیار بجایی است، چرا که همه مردم امکان استفاده از کتابها را پیدا میکنند.

نیکبخت خطاب به دکتر اذکائی گفت: انتظار این است که شما در این کتابخانه حضور داشته باشید و وقت بگذارید چرا که قطعاً هیچ جا شما را به اندازه اینجا راضی نمیکند.

وی با بیان اینکه آرزو دارم کشور به تعالی و پیشرفت روز افزون برسد، افزود: دولت نیز توجه خاصی به پیشرفت دانش و علم دارد .

سرمایه جاودان دکتر اذکائی

در ادامه مراسم، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تشکر از دکتر اذکائی به خاطر کار نیک و پسندیده اش، اظهار کرد: دکتر پرویز اذکائی دانشمند، پژوهشگرو سرمایه استانی و ملی است اما در استان همدان ناشناخته مانده است.

امیر خجسته با بیان اینکه امیدوارم مردم همدان به ویژه جوانان قدر او را بدانند و وی را بیشتر بشناسند، گفت: دکتر اذکائی سرمایه بزرگ کتاب هایش را در اختیار کتابخانه مرکزی همدان قرار داده که قابل قیاس با بقیه سرمایه ها نیست. چرا که آنها زود از بین می روند، اما سرمایه وی همچنان باقی خواهد ماند و مردم استفاده خواهند کرد.

۱۷۰ متر فضای اختصاصی برای کتابخانه تخصصی

عاطفه زارعی؛ مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان، نیز در این مراسم گفت: در کتابخانه ها و مراکز اطلاعرسانی تاکید بر دو مقوله مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش است. در تمامی دورههای تاریخی، مدیریت اطلاعات در کتابخانه ها موضوع اصلی بوده که به گردآوری، سازماندهی و ثبت اطلاعات و اشاعه آن پرداخته میشود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان تصریح کرد: رویکرد نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز مبتنی بر مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش است. به همین دلیل افتتاح کتابخانه تحقیقاتی - تخصصی دکتر پرویز اذکائی در مجموعه کتابخانه مرکزی به عنوان کتابخانه مجزا بیانگر اهمیت موضوع است زیرا مجموعهای منحصر به فرد بوده که حاصل سالها مجاهدت در راه علم و مطالعه و پژوهش است.

وی افزود: تالیفهای دکتر اذکائی نشان دهنده دامنه موضوعی مورد مطالعه و گستره علمی او است به همین دلیل ۱۷۰ متر فضای اختصاصی برای ایجاد کتابخانه دکتر اذکائی در کتابخانه مرکزی در نظر گرفته شده است.

زارعی با اشاره به ایجاد یک پایگاه مجزا به نام بخش تصصی دکتر اذکائی در سامانه سامان و ثبت کتب در سامان، گفت: دست نوشته های  دکتر اذکائی، بایگانی علمی  ـ پژوهشی بیش از ۷۰ هزار برگ بر اساس موضوع و عنوان مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ساماندهی دست نوشته های دکتر اذکائی در قالب ۵۰ عدد زونکن با ۲۸۰ پرونده موضوعی در دستور قرار گرفت، گفت: تاکنون ۲ هزار و ۲۶۱ عنوان و ۳ هزار و ۲۰۰ نسخه کتاب ثبت شده در سامان موجود است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان از وجود ۴ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب به زبان های مختلف در کتابخانه دکتر اذکائی خبر داد و افزود: بالغ بر ۶ هزار نشریه «مجلات ادواری» در این کتابخانه جانمایی شده است.

وی با اشاره به اختصاص قفسه های سه طبقهای مجزا به کتب تالیفی استاد اذکائی، بیان کرد: سه نسخه کتاب خطی و ۱۳ نسخه کتاب و نشریه چاپ سنگی و سربی قدیمی از دکتر اذکائی در کتابخانه موجود است.

در پایان این مراسم از دکتر اذکائی و همسر ایشان با اهدای لوح سپاس توسط دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تقدیر شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: