کد خبر: 32205
تاریخ انتشار: دوشنبه, 27 آذر 1396 - 11:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

امدادرسانی فرهنگی کتابدار قمی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

منبع : لیزنا
مسئول کتابخانه امام علی (ع) قم، با هدف ایجاد فضایی شاد برای کودکان و معرفی کتاب‌های خوب، در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه حضور پیدا کرد.
امدادرسانی فرهنگی کتابدار قمی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، طیبه قربانی رضوان، مسئول کتابخانه امام علی (ع) به همراه کاروان جهادی قرارگاه امام رضا (ع) قم راهی استان کرمانشاه شد.

 قربانی رضوان در این خصوص گفت: ورود ما به مناطق زلزله‌زده با استقبال گرم مادران روبرو بود. با حضور در چادرها و دعوت از مادران درباره امید و پویش دوباره زندگی صحبت و کتاب‌هایی نیز در این زمینه معرفی شد؛ همچنین اهدای کتاب و خوانش گروهی رمان‌های موردعلاقه بانوان، با هدف تقویت نیروی امید و انگیزه صورت گرفت. در ادامه برای ایجاد فضایی شاد و مهیج، چادری ویژه کودک و نوجوان با تزئیناتی بسیار زیبا همچون ریسه، بادکنک، شمع و ... برپا شد و در نشستی ساده و صمیمی با عنوان «دورهمی با کتاب» مراسم قصه‌گویی و شعرخوانی برای کودکان آغاز شد.

وی همچنین به انجام بازی‌های شاد و کودکانه همراه با اجرای نمایش خلاق اشاره کرد و افزود: با توجه به حضور خانواده‌های اهل تسنن، مسابقه نقاشی و رنگ‌آمیزی با محوریت «وحدت مسلمین» برگزار شد و از کتاب‌های حیدری ابهری با موضوع زندگی معصومین علیهم‌السلام و همچنین منابع مربوط به اهل سنت قصه‌گویی شد.

قربانی رضوان در ادامه تصریح کرد: در بین کودکان، برای دختربچه‌ای چهارساله در سالروز تولدش، جشن تولدی به‌یادماندنی همراه با پرواز بادکنک‌ها و... برپا شد تا کودکان و خردسالان ساعاتی را به‌دوراز هیاهوی آواربرداری سپری کنند.

این مسئول کتابخانه سپس به نامه‌های اعضای کودک و نوجوان کتابخانه امام علی (ع) به هم‌وطنان زلزله‌زده اشاره کرد و گفت: در این نامه بچه‌ها ضمن ابلاغ سلام و همدردی،  آمادگی خود را برای کمک به خواهران و برادرانشان اعلام کردند. همچنین هدایای این اعضا نیز تقدیم آسیب دیدگان این حادثه شد.

قربانی رضوان هدف از این امدادرسانی فرهنگی را رضای خدا و خشنودی پیامبر (ص) دانست و گفت: پیامبر عظیم الشان اسلام و امامان معصوم (ع) به‌عنوان بهترین الگوی رفتاری، همیشه با کودکان و کهن‌سالان مهربان و صبور بودند؛ بر ماست با تأسی از شیوه این بزرگان راه کمال و صواب را طی کنیم.

وی همچنین به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر انجام کار جهادی و آتش به اختیار بسیجیان اشاره کرد و افزود: به‌عنوان یک کتابدار ولایت مدار و بسیجی بر خود فرض دانستم، تبعیت از فرمان رهبری معزز را در عمل نشان دهم. حضور مقام معظم رهبری در حادثه تلخ کرمانشاه و دستور ایشان مبنی بر رسیدگی به وضعیت جسمی و روحی آسیب دیدگان، بیانگر توجه عالی‌ترین مقام کشور به این فاجعه دردناک است؛ بی‌شک اقدام ایشان، وظیفه و مسئولیت ما را نیز سنگین‌تر می‌کند و برماست به‌عنوان یک خادم فرهنگی و زمان‌شناس به‌طور شایسته مأموریتمان را در پیشبرد آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی به سرانجام برسانیم.

وی افزود: با ورود به روستای های دورافتاده کوئیک، منطقه تیله کو، سرپل ذهاب، روستای بلوان و منطقه فولادی، به کودکان و نوجوانان کتاب و اسباب‌بازی اهدا کردیم و کارگاه‌های آموزش کاردستی و ساخت صورتک‌های نمایشی نیز برای آنان برگزار شد.

قربانی رضوان اظهار داشت: کتاب «بابای بچه‌ها: چهارده حکایت از مهربانی‌های پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم)» نوشته غلامرضا حیدری ابهری و «مثنوی مولوی» بازنویسی مریم شریف رضویان و همین‌طور کتاب‌های «می می نی حالا تمیزترینی» و «می می نی تو مهدکودک دوسته با فیل و اردک» سروده ناصر کشاورز، عناوین کتاب‌هایی بود که معرفی و جمع خوانی شد. در پایان هم کودکان چکیده‌ای از کتاب‌های خوانده‌شده را به همراه پیام داستان بیان کردند.

 

وی گفت: ترویج کتابخوانی در هر شرایطی واجب و یک وظیفه ملی و دینی به شمار می‌رود و تنها نباید محدود به خانه و کتابخانه شود. متأسفانه در کرمانشاه شاهد کمبود کتاب و اقلام فرهنگی هستیم و تمام تلاش ما بر این بود تا در این فرصت محدود کمبودها و نیازها را در حد توانمان برطرف کنیم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: