کد خبر: 38387
تاریخ انتشار: یکشنبه, 30 دی 1397 - 13:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

هفتمین جلسه آموزشی «شرح و تفسیر صحیفه سجادیه و دعا» در تهران برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران
هفتمین جلسه آموزشی «شرح و تفسیر صحیفه سجادیه و دعا» با حضور علیرضا برازش، پژوهشگر حوزه قرآن و حدیث و جمعی از کتابداران در کتابخانه عمومی پیروزی برگزار شد.
هفتمین جلسه آموزشی «شرح و تفسیر صحیفه سجادیه و دعا» در تهران برگزار شد

به گزارش لیزنا، هفتمین جلسه آموزشی «شرح و تفسیر صحیفه سجادیه و دعا» با حضور علیرضا برازش، پژوهشگر حوزه قرآن و حدیث و جمعی از کتابداران و اعضای فعال در کتابخانه عمومی پیروزی برگزار شد.

علیرضا برازش در این جلسه به تفسیر فراز ۱۳ الی ۱۶ دعای مکارم اخلاق، دعای بیستم صحیفه سجادیه پرداخت و گفت: در فراز ۱۳ دعا آمده است «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَا یلْقِی الشَّیطَانُ فِی رُوعِی مِنَ التَّمَنِّی وَ التَّظَنِّی وَ الْحَسَدِ ذِکراً لِعَظَمَتِک، وَ تَفَکراً فِی قُدْرَتِک، وَ تَدْبِیراً عَلَی عَدُوِّک» الهی عنایت کن که به جای آنچه شیطان در دلم می‌افکند از آرزوی باطل و بدگمانی و حسد، یاد عظمت تو کنم و در قدرت تو اندیشه کنم و در دفع دشمنان تو چاره‌سازی کنم و به جای آنچه شیطان بر زبانم جاری می‌سازد از فحش و بدگویی و ناسزا یا شهادت ناحق، یا غیبت از مؤمن غایب یا دشنام به شخص حاضر و مانند اینها، سخن در سپاس تو گویم و مبالغه در ثنای تو ورزم.

برازش در تفسیر فراز ۱۴ دعای مکارم الاخلاق گفت: ما در مواقعی اگر کسی کاری ناشایست و برخلاف قانون انجام دهد، اعتراض می کنیم اما وقتی نوبت به خودمان می رسد با کمال میل به آن کار گرایش داریم و انجام می دهیم. در این فراز امام سجاد(ع) ستم ندیدن و ستم نکردن را از خدا طلب می کند؛ بارخدایا بر محمد و آل او درود فرست و مگذار که من ستمزده شوم در حالی که تو به دفع آن از من توانایی و اجازه مده که بر دیگری ستم کنم درحالی که تو در جلوگیری از من نیرومندی.

برازش، پژوهشگر حوزه قرآن و حدیث با بازخوانی فراز ۱۵ دعای بیستم صحیفه سجادیه، افزود: «اللَّهُمَّ إِلَی مَغْفِرَتِک وَفَدْتُ، وَ إِلَی عَفْوِک قَصَدْتُ»؛ این دعا درباره مغفرت خداوند است؛ مغفرت از «غفر» به معنای پوشاندن است؛ غفار بودن خدا به معنای پوشاندن گناه انسان و اثرات آن گناه نه تنها از فرشتگان نگهبان و شاهدان قیامت است، بلکه حتی کاری می کند که خود انسان هم آن گناه را به یاد نمی آورد.

برازش با استناد به آیات قرآن درباره فضل خدا گفت: «لیس عندی» چیزی نزد من نیست که مرا درخور آمرزش تو کند، اما به فضل تو امیدوارم؛ بر اساس سخن امام باقر (ع) آیه « وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضی‌ » یعنی «و پروردگارت آنقدر به تو عطا خواهد کرد که راضی شوی»، امید بخش‌ترین آیه قرآن است و منظور از آن شفاعت پیامبر(ص) رحمةً للعالمین است.

برازش نویسنده کتاب «مدعیان انتظار دشمنان ظهور» در شرح فراز ۱۶ دعای مکارم الاخلاق گفت: اللَّهُمَّ وَ أَنْطِقْنِی بِالْهُدَی، وَ أَلْهِمْنِی التَّقْوَی، خدایا تقوا را بر قلبم الهام کن؛ معنای اصطلاحی تقوا در سخن امام صادق(ع) خلاصه می‌شود؛ تقوا یعنی آنجا که خداوند دستور داده حاضر باشی، تو را غایب نبیند و آنجا که نهی کرده، تو را مشاهده نکند.

وی در پاسخ به این پرسش که در هنگام تردید برای حل یک مسئله چه کنیم، گفت: خداوند در سوره انفال، آیه ۲۹ می فرماید: یِا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إَن تَتَّقُواْ اللّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا، اگر در مسیر تقوا قرار گیرید، خدا به شما فرقان حق و باطل می‌ دهد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: