کد خبر: 38423
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 بهمن 1397 - 11:45

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

هفتمین جلسه آموزشی «سه گانه عشق» در تهران برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران
 هفتمین کلاس آموزشی با محوریت کتاب «سه گانه عشق» با موضوع عبادت و عبودیت با حضور علیرضا برازش، نویسنده و پژوهشگر در کتابخانه عمومی شهید باهنر شمیرانات برگزار شد.
هفتمین جلسه آموزشی «سه گانه عشق» در تهران برگزار شد

به گزارش لیزنا؛ علیرضا برازش در هفتمین جلسه آموزشی کتابخانه عمومی شهید باهنر شهرستان شمیرانات با اشاره به اینکه مباحث درسی امروز از کتاب «همه را دوست بداریم» می‌باشد، گفت: این کتاب شامل چندین حدیث در باب دوست داشتن است.

 وی افزود: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند یکی از علائم دوست داشتن خداوند این است که مردم را دوست بداریم.

 برازش با قرائت شعر سعدی «به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست، عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست» اظهار داشت: این شعر بیانگر این حدیث است که همه عالم را از آنجایی که مالک عالم، خداوند است باید دوست بداریم .

این استاد اخلاق افزود: همچنین در دعای ابوحمزه ثمالی این موضوع که همه خلق عیال و خانواده خداوند هستند و ضرورت دارد که آنها را دوست بداریم ذکر شده است.

 وی در ادامه خاطرنشان کرد: داشتن ایمان یعنی خداوند را زیاد دوست داشته باشیم و ایمان هم مانند چتری است که همه صفات نیک را در خود جمع می کند.

پژوهشگر قرآن و حدیث افزود: مردم به سه دسته تقسیم می شوند دسته اول کسانی هستند که خیرشان به ما می‌رسد، دسته دوم آنهایی هستند که شرشان به ما می رسد و دسته سوم افرادی هستند که نسبت به ما بی تفاوت هستند یعنی نه خیرشان و نه شرشان به ما نمی رسد.

 وی گفت: در بخشی از کتاب «همه را دوست بداریم» به این موضوع اشاره شده است که آیا انسان فطرتا قبول دارد که می‌تواند همه انسانها را دوست بدارد یا خیر؟ اگر بتوانیم ثابت کنیم که می توانیم بدها را دوست داشته باشیم یعنی فطرتا همه آدم ها را دوست داشته ایم.

وی در ادامه تأکید کرد: در این کتاب داستان هایی از جمله داستان بینوایان و نحوه زندگی مالک اشتر ذکر شده است که در آنها خواننده داستان، قهرمان داستان را که افراد بد را دوست دارد، تحسین می کند.

وی افزود: اینکه ما قهرمانانی را که در قبال انسان های بد واکنش خوبی نشان داده اند و بدی را با خوبی پاسخ دادند تحسین می کنیم نشانه این است که ما می توانیم فطرت انسان های بد را هم دوست داشته باشیم

وی در ادامه با بیان اینکه در زمان حیات پیامبر اکرم(ص)، کفار ایشان را مورد آزار و اذیت قرار می دادند اظهار داشت: در زمانی که کفار پیامبر(ص) را مورد آزار و اذیت قرار می دادند ملکه عذاب بر ایشان نازل شد تا به هر شیوه‌ای که پیامبر(ص) صلاح می داند کفار را عذاب کند اما پیامبر اکرم(ص) مانع از عذاب شدند و فرمودند «انی بعثت رحمته للعالمین» من برای این آمده ام که برای عالمیان رحمت باشم.

استاد برازش با اشاره به اینکه در کتاب «همه را دوست بداریم» یکصد و چند حدیث ذکر شده است، گفت: در بخشی از احادیث کتاب به نقل از بزرگان دینی ذکر شده است که همانگونه که توقع دارید مردم خیرشان به شما برسد باید خیر شما هم به مردم برسد.

 وی گفت: همانگونه که دوبله پارک کردن یکی از شهروندان موجب آزار و اذیت شما می شود، اگر شما نیز دوبله پارک کنید دیگران را آزار داده اید؛ پس برای اینکه خیر مردم به شما برسد شما هم از انجام کارهایی که به دیگران آسیب می‌رساند اجتناب کنید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: