کد خبر: 15090
تاریخ انتشار: شنبه, 27 ارديبهشت 1393 - 15:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

برنامه های سازمان میراث فرهنگی اعلام شد

             معاون میراث فرهنگی : با توجه به شعار ایکوم برای روز جهانی موزه که به نام برقراری پیوندها نامگذاری شده ما در این هفته تلاش می کنیم بین مردم محلی، سایت موزه ها و موزه ها و به ویژه کودکان و نوجوانان ارتباط مستمر برقرار کنیم.
برنامه های سازمان میراث فرهنگی اعلام شد

 


به گزارش لیزنا،  محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی به همراه مدیرکل امور موزه ها، مدیرکل دفتر ثبت آثار، مدیر کل دفتر پایگاههای ثبت جهانی و مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها و بافتها صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه برنامه‌های این معاونت به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه را تشریح کردند.

 

معاون میراث فرهنگی این هفته را فرصت مناسبی برای نشر جنبه های مختلف میراث فرهنگی در جامعه دانست و افزود: در هفته میراث فرهنگی فرصت توسعه جریان سازی فرهنگی در جامعه فراهم است.

 

وی تصریح کرد: همچنین در هفته میراث فرهنگی برنامه هایی در راستای ایجاد همگرایی فرهنگی بین اقوام مختلف را در دستور کار داریم.

 

در ادامه این جلسه فرهاد عزیزی مدیرکل دفتر پایگاههای ثبت جهانی با اشاره به برنامه های این حوزه گفت: در روز 30 اردیبهشت تمامی روسای پایگاههای ثبت جهانی شده با اصحاب رسانه دیدار می کنند.

 

عزیزی ادامه داد: با توجه به برنامه ها و سیاستهای سازمان میراث فرهنگی ما در این هفته تلاش می کنیم مشارکت و همیاری مردم را در رابطه با مسائل مرتبط با سایت های جهانی جذب کنیم.

 

مدیرکل دفتر پایگاههای ثبت جهانی در رابطه با فعالیت های آموزشی این اداره کل در هفته میراث فرهنگی، تصریح کرد: اولین کار آموزشی ما در رابطه با کودکان است و تلاش می کنیم کودکان با مفاهیم این حوزه آشنا کنیم.

 

عزیزی ادامه داد: هزار کودک از سطح مدارس تهران در کارگاههای آموزشی کاخ سعدآباد شرکت می کنند و با آثار ثبت جهانی شده و روش برخورد با این آثار آشنا می شوند.

 

در ادامه این نشست محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هفته میراث فرهنگی فرصتی است که میراث فرهنگی و ارزش های نهفته در آن را به مردم معرفی کنیم.

 

وی ادامه داد: موزه ها بهترین مکان برای ایجاد پل ارتباطی بین میراث فرهنگی و مردم هستند، نقطه عطف فعالیت های ما در حوزه موزه طی هفته میراث فرهنگی به منصه ظهور می رسد.

 

کارگر با اشاره به اینکه متناسبت با شعار روز جهانی موزه برنامه های متنوعی در این حوزه پیش بینی شده است، یادآور شد: نمایشگاههای مختلفی در موزه ها و کاخ موزه های تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی برپا می شود.

 

مدیرکل امور موزه ها افزود: در کل کشور 500 موزه وجود دارد که 250 موزه تحت پوشش سازمان و 250 موزه با حمایت سازمان اداره می شود که تمامی این مجموعه ها در هفته میراث فرهنگی برنامه هایی را برپا می کنند.

 

وی تصریح کرد: امسال آغاز یک حرکت جدید در حوزه موزه است و ما تلاش می کنیم مسئله موزه را در زندگی مردم نهادینه کنیم و شاهد تاثیرگذاری بیشتر موزه ها در همه عرصه های زندگی مردم باشیم.

 

کارگر از برگزاری نمایشگاه های وزه در دو استان همدان و کردستان خبر داد و افزود: نمایش 44 شی از محوطه باستانی زیویه در کردستان و نمایش 40 شی مربوط به محوطه نوشیجان و ملایر در همدان از جمله برنامه های ما در هفته میراث فرهنگی است.

 

مدیرکل امور موزه ها در پایان گفت: تعداد بسیاری نمایشگاه در سراسر موزه های کشور همزمانبا هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه برپا خواهد شد.

 

وی در ادامه از امکان بازدید رایگان موزه ها در سراسر کشور در روز 28 اردیبهشت خبر داد و گفت: ساعت کاری موزه ها در این روز از ساعت 18 با ساعت 21 افزایش پیدا می کند.

 

مدیر کاخ گلستان در ادامه این نشست از نمایش شاهنامه بایسنقری در هفته میراث فرهنگی خبر داد و گفت: نمایش تعدادی از تابلوهای مینیاتورهای شاهنامه، آلبومهای بسیار قدیمی کاخ گلستان و اسناد مربوط به دوره قاجار، بخشی از برنامه های کاخ گلستان برای بزرگداشت هفته میراث فرهنگی است.

 

پروین ثقه الاسلام تصریح کرد:  از نوروز سال 93 تعداد توریست هایی که به این مجموعه فرهنگی تاریخی مراجعه کرده اند بسیار افزایش یافته و در حا حاضر روزانه بین 1000 تا 2000 نفر از کاخ گلستان بازدید می کنند.

 

مدیر کاخ گلستان با اشاره به اینکه مرمت حوض های کاخ گلستان بر جذابیت های این مجموعه می افزاید، گفت: بیشترین بازدید کنندگان کاخ گلستان از کشورهای اسکاندیناوی، کره، بلغارستان، ایتالیا، اسپانیا و ژاپن هستند.

فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی در این نشست از برنامه های این اداره کل در هفته میراث فرهنگی خبر داد و افزود: نکوداشت میراث ناملموس مانند آیین نقالی و آیین پهلوانی از جمله برنامه های ما در این هفته است.

مدیرکل دفتر ثبت آثار ادامه داد: همزمان با هفته میراث فرهنگی از کتاب میراث جهانی که با تلاش و حمایت دفتر ثبت آثار تهیه شده رونمایی می شود.

وی یادآور شد: در این کتاب 16 اثر تاریخی ثبت جهانی شده در قالب یک کتاب به علاقه مندان عرضه شده است.

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها و بافتهای تاریخی با اشاره به اینکه آیین نامه شورای فنی بناها و بافت های تاریخی تدوین شده است، افزود: این آیین نامه پس از تایید رئیس سازمان به استانها ابلاغ می شود.

سیاوش صابری تصریح کرد: با ابلاغ این آیین نامه از این پس در حوزه مرمت و احیاء تصمیماتی که با استفاده از خرد جمعی گرفته می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

وی از آغاز مرمت مدارس تاریخی با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان خبر داد و گفت: 140 مدرسه تاریخی در سطح کشور با این اعتبار مرمت و احیا می شود.

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها و بافت ها افزود: 85 میلیارد ریال برای مرمت بناهای شاخص کشور در نظر گرفته شده است.

صابری همچنین با اشاره به تعلق 18 میلیارد رسال برای حفاظت اضطراری محوطه ها و بافتهای تاریخی، افزود: از تمامی استانها خواسته شده با توجه به شعار ایکوموس در طول سال با برگزاری برنامه های تخصصی در این حوزه حفاظت و حراست از آثار تاریخی را در ذهن ها یادآوری کنند.

 

در پایان این نشست معاون میراث فرهنگی اسامی روزهای هفته میراث فرهنگی را اعلام کرد.


28 اردیبهشت: موزه و میراث فرهنگی

29 اردیبهشت:آموزش و میراث فرهنگی

30 اردیبهشت:رسانه و میراث فرهنگی

31 اردیبهشت:کودک و میراث فرهنگی

1 خرداد:مفاخر ملی و میراث فرهنگی

2 خرداد:میراث فرهنگ، هویت ملی و همگرایی اقوام

3 خرداد:دفاع مقدس و میراث فرهنگی

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: