داخلی
»مطالب کتابداری
»گزارش
علم اطلاعات و داده های عظیم (Big Data)
به گزارش لیزنا، این نشست با حضور دکتر سید مهدی طاهری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و فعال در حوزه دادههای پیوندی از رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، دکتر مهدی نساجی فعال پژوهشی ـ تحقیقاتی در دانشگاه Hull انگلستان به از رشته علم فلسفه برگزار شد.
سخنرانان در این نشست به دبیری مصطفی امینی، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران علوم تحقیقات، با طرح دیدگاه های خود، موضوع نشست را تحلیل و بررسی نمودند.
مصطفی امینی موضوع نشست را اینچنین آغاز کرد: یکی از موضوعاتی که محرک پیدایش مفهومی به نام (Big Data) شد، انفجار داده ها بود، به تدریج موضوع جدی تر شد و در حوزه های مختلف کارکردهای متفاوتی پیدا کرد. به عنوان مثال باعث تشکیل یکی از زیرساخت های علوم به نام علوم رایانشی شد.
سپس دکتر سید مهدی طاهری گفت: داده های بزرگ، بهترین معادل برای واژۀ (Big Data) است. وب 1 دو ویژگی مهم داشت که عبارت بود از: هایپرلینک و چند رسانه ای بودن. به همین علت بسیاری از سازمان ها علاقمند شدند که اطلاعاتشان را روی وب منتشر کنند.
وی در ادامه صحبت هایش چهار موضوع زیر را توضیح داد:
1-مفهوم (Big Data) ؛ 2- (Big Data) فرصت است یا تهدید؛ 3- راه حل های آن چیست و 4- راهکارها در حال و آینده چیست؟ همینطور درباره بازخوردهای علم اطلاعات به پدیده (Big Data)توضیحات مفصلی ارائه داد.
موضوع بحث دکتر مهدی نساجی، معرفت شناسی داده های عظیم (Big Data) بود و دراین باره توضیح داد: داده های عظیم ویژگی هایی دارند که عبارت هستند از: بزرگی، سرعت، تنوع، جامعیت، واکافتگی و انعطاف و نمونه های آن ها نیز عبارت هستند از: سیستمهای مداربسته دیجیتال، اطلاعات فروشگاههای زنجیره ای خرده فروشی و اطلاعات مربوط به فعالیت های شبکه های مجازی. از پیامدهای معرفت شناختی داده های عظیم می توان تجربه گرایی نوین را مثال زد.
وی چهار پارادایم تاریخی را در رویکردهای علمی توضیح داد: دوره پیش از رنسانس، دوره پیش از کامپیوتر، دوره پیش از داده های عظیم و دوره کنونی.
نساجی گفت: نتیجه معرفت شناسی داده های عظیم مشتمل است بر: بی نیازی از نظریه برای دسترسی به حقیقت جهان؛ پاسخ به پرسشهای مطرح نشده؛ عدم نیاز به فرضیه سازی و Digital humanities . ایجاد (Big Data) این تحولاتی را به وجود آورده است.
وی ادامه داد این تحولات عبارتند از: حذف هر چه بیشتر عوامل انسانی در تحقیق و پژوهش که همان عینیت گرایی در مقابل ذهنیت گرایی است؛ نظریه بار (theory laden) بودن مشاهدات و ارزش بار (value laden) بودن مشاهدات.
استادان به پرسش های حاضران پاسخ دادند و این نشست در ساعت 13:30 به پایان رسید.
گفتنی است برنامه زمانبندی و عناوین و سخنرانان نشست های «علم اطلاعات و فنآوری» تا پایان تابستان ۱۳۹۴ اعلام شده است.
پنجشنبه ۲۹/۰۵/۹۴ نشست علم اطلاعات و فنعلم (TechnoScience) با حضور دکتر یزدان منصوریان
و دکتر حسین شیخ رضایی برگزار می شود.
مثلا ذکر شده است: "همینطور درباره بازخوردهای علم اطلاعات به پدیده (Big Data)توضیحات مفصلی ارائه داد" ! خب چه توضیحاتی؟ ما این گزارش را میخوانیم که با این توضیحات مواجه شویم.