کد خبر: 24812
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 31 تیر 1395 - 15:09

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

آثار منتخب مهدی آذریزدی در نشست ویژه کتابخوان معرفی شد

منبع : لیزنا
در نشست کتاب‌خوان ویژه معرفی آثار مرحوم مهدی آذریزدی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان که صبح دوشنبه 28 تیرماه 95 با همکاری ادارات کل کتابخانه‌های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد برگزار شد، 6 اثر منتخب این نویسنده توانمند یزدی توسط علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی معرفی شد.
آثار منتخب مهدی آذریزدی در نشست ویژه کتابخوان معرفی شد

 

به گزارش لیزنا، رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در این نشست ضمن معرفی کتاب «شعر قند و عسل» از آثار ماندگار مهدی آذریزدی، گزارشی از برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان استان در سال 94 ارائه کرد.

 

وی با اشاره به برگزاری بیش از 58 نشست در مرکز استان و شهرستان‌ها طی سال گذشته، بیان داشت: از این تعداد 17 نشست عمومی و تخصصی و 41 نشست مدرسه‌‌ای برگزار شد که مورد استقبال مردم فرهنگ‌دوست و اهل مطالعه استان قرار گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در ادامه سخنان خود کتاب «شعر قند و عسل» را به مخاطبان معرفی کرد.

دوست فاطمی‌ها در خصوص این کتاب گفت: شعر "قند و عسل" یا حکایت پشه و زنبورعسل و گاو، سروده‌ی استاد مهدی آذر یزدی، کتابی لاغر و بلند، اما درست مثل خود مهدی آذریزدی پراندیشه، پرمغز و طناز است.

 

وی افزود: "قند و عسل" سه بخش دارد، بخش اول، اصل ماجرا یا همان شعر قند و عسل است که در واقع درددل آمیخته با تمثیل آذریزدی است، زمانی که از ناداوری و قضاوت گاوی رنج می‌برد. بخش دوم خاتمه نام دارد که خود به دو قسمت تقسیم می‌شود، قسمت اول درباره "قند و عسل" و قسمت دوم نقدی بر شعر نو است و بخش سوم، نامه جاودانه سید محمدعلی جمال‌زاده، پدر داستان‌نویسی نوین ایران است که در واقع می‌توان گفت تمجیدی ماندگار از اثر زیبای قند و عسل است.

دوست فاطمی‌ها ادامه داد: و اما اصل ماجرا یا همان شعر "قند و عسل" که پر است از تصاویر زیبا و خلاق و سرشار از مفاهیم اخلاقی، حکایت زنبور عسلی است که به خاطر نادانی و حسادت یک پشه مورد قضاوت نادرست یک گاو قرار می‌گیرد و کندوی عسلش نابود می‌شود که این داستان با هنرمندی نویسنده در اوج داستان تبدیل به یک شاهکار ادبی می‌شود.

 

احسان عابدی، کارشناس منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در این نشست به معرفی کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌ها خوب» پرداخت.

وی در خصوص این مجموعه داستانی گفت: مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» جزو مجموعه‌های ادبیات تعلیمی است. کودک و نوجوان به همه انواع ادبیات و کتاب‌ها نیاز دارد. اما ماندگارترین آنها همین ادبیات تعلیمی است. آذریزدی در این مجموعه 8 جلدی توانسته چکیده‌ای از ادبیات تعلیمی زبان پارسی به اضافه قرآن و ائمه معصومین(ع) را استخراج و به زبان روان برای کودکان و نوجوانان ایرانی بازنویسی کند.

 

حمیده حایری، کتابدار کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهریز ارائه دهنده بعدی معرفی کتاب بود که «گربه ناقلا» یکی دیگر از آثار مهدی آذر یزدی را به حاضران معرفی کرد.

این کتابدار یزدی بیان داشت: اغلب کتاب‌های مهدی آذر یزدی بر پایه ادبیات کهن فارسی شکل گرفته و آثار او بازنویسی داستان‌هایی از مثنوی معنوی، گلستان و بوستان و کلیله و دمنه است. در میان آثار آذر یزدی تنها دو اثر ترجمه یافت می‌شود که شامل «گربه تنبل» و «گربه ناقلا» است.

وی افزود: در کتاب گربه ناقلا، پندها و پیام‌های آموزنده به طور مستقیم بیان نشده بلکه به روشی هنرمندانه در قالب داستان و از زبان شخصیت‌های داستان گفته شده است؛ از این رو کودک پیام را بهتر می‌پذیرد و از طریق همراهی و هم‌ذات پنداری با شخصیت‌های داستان، پندها را به خوبی می‌آموزد.

 

سمیه اصحاب صحف، مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد به اتفاق فرزند خود و به شکلی نمایش‌گونه کتاب «قصه‌های ساده» را معرفی کرد.

وی در خصوص کتاب قصه‌های ساده گفت: این کتاب شامل سه داستان مجزاست که هرکدام با تم خاصی روایت شده است. در هر سه داستان این کتاب، سادگی و سنتی بودن به شکل ملموسی به چشم می‌آید و آذریزدی با زبان طنز خود و نگاهی متفاوت، با استفاده از روزمرگی‌های زندگی انسان امروزی، داستان‌های جذاب و ساده‌ای را بیان کرده است.

 

یاسمن پارگردکار، کتابدار کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد ارائه دهنده بعدی نشست بود. وی مطالعه کتاب «گربه تنبل» را به حاضران پیشنهاد کرد.

این کتابدار یزدی در خصوص کتاب گربه تنبل اظهار داشت: حکایت گربه تنبل، حکایت تربیت نادرست برخی از والدین است که با مهربانی های بیجا و بیش از حد، سعی در حمایت همه‌جانبه فرزندانشان دارند و در آخر نه تنها در حق فرزندشان خوبی نکردند که برعکس بدی هم کرده‌اند. آنها کودکانی وابسته و لوس تربیت کرده‌اند که حتی‌نمی توانند به تنهایی شکم خود را سیر کنند، چه برسد به اینکه بخواهند گلیم خود را از آب بکشند.

 

غلامرضا ابراهیمی، مسئول کتابخانه عمومی امام علی(ع)‌ یزد به عنوان آخرین ارائه دهنده، کتاب «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» را معرفی کرد.

 وی با بیان اینکه این کتاب، مجموعه کاملی از 10 دفتر مجزاست که از سال 1344 چاپ و نشر آن شروع شده و تا سال 1351 ادامه داشته است، بیان کرد: قصه‌های این مجموعه همگی از منابع ایرانی و کتب فارسی گرفته شده است که آذریزدی به صورت ساده و مناسب از اصل کتب قدیمی روایت کرده است.

ابراهیمی ادامه داد: آذریزدی در مقدمه همین کتاب هدف از نوشتن این دفترها را چنین بیان می‌کند: در میان کتابهایی که می‌خواندم هرچه را به نظرم بهتر و خواندنی‌تر بود را به زبان ساده می‌نوشتم تا کودکان و نوجوانان ما بیشتر بدانند که پدران ما در کتاب‌های خودمان چقدر حکمت و عبرت و تجربه و اندیشه برای ما اندوخته‌اند؛ همچنین بدانند که کتاب‌های تاریخی و ادبی ما سرشار از آثار خواندنی است و در زمینه قصه‌ها و افسانه‌ها، خودمان از همه پربارتر و سرشارتریم.

 

در ابتدای این نشست عباسعلی دانافر، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، حضور مسئولان، فرهیختگان و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی را ارج نهاد.

  

گفتنی است، نشست کتاب‌خوان ویژه آثار مهدی آذریزدی، پیر نیک‌اندیش ادبیات کودک و نوجوان کشور همزمان با هفته ادبیات کودک و نوجوان و با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیر اسناد و کتابخانه‌ ملی یزد، مشاور اطلاع‌رسانی استاندار یزد، رئيس مركز برنامه‌ريزي، نوسازي و توسعه فناوري اطلاعات استانداري و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد برگزار شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: