کد خبر: 25333
تاریخ انتشار: دوشنبه, 12 مهر 1395 - 06:51

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

مراسم اختتامیه‌ شانزدهمین جشنواره‌ی ملی صنعت چاپ برگزار شد

منبع : لیزنا
اختتامیه‌ی شانزدهمین جشنواره‌ی ملی صنعت چاپ و نشر در روز یکشنبه 11مهر ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فرهیختگان و بزرگان این عرصه برگزار شد.
مراسم اختتامیه‌ شانزدهمین جشنواره‌ی ملی صنعت چاپ برگزار شد

 به گزارش خبرنگار لیزنا، با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمودرضا برازش، مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسن فکری، دبیر جشنواره، بابک عابدین، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و جمعی از اهالی و پیشکسوتان صنعت چاپ در تالار وحدت برگزار شد.

 

محمدحسن فکری: صنعت چاپ زنده و وپویا است 

در ابتدای همایش محمدحسن فکری، دبیر این دوره از جشنواره  ضمن خیر مقدم به بزرگان، فرهیختگان و همچنین حضار، بیان کرد: شانزدهمین جشنواره‌ی ملی صنعت چاپ فرصتی را فراهم کرده است تا به مسئولین و مردم یادآوری کند که صنعت چاپ زنده و وپویا است و به حیات خود افتخار می‌کند و ما در اینجا جمع شده‌ایم تا به بزرگان این عرصه یادآوری کنیم، که ما به وجود شما افتخار می‌کنیم و در کنار شما هستیم.

 

فکری در ادامه افزود: شورای سیاست‌ گذاری امسال تصمیم گرفت که از تمامی استان‌هایی که شرایط برگزاری این همایش را دارند حمایت مادی و معنوی به عمل آورد و امروز ما به این هدف دست یافته‌ایم و بجز چهار استان جنوبی کشور(به علت شرایط نامناسب جوی)، بقیه‌ی استان‌ها مجوز برگزاری این همایش را داشتند و ما از 11 شهریور(روز ملی صنعت چاپ) تا 11 مهر شاهد برگزاری همایش‌های صنعت چاپ بوده‌ایم.

دبیر این دوره  از جشنواره در پایان، ضمن تقدیر از داوران  و همچنین حامیان این دوره از جشنواره افزود: داوری جشنواره‌ی امسال برخلاف سال‌های گذشته توسط حداقل چهار یا پنج داور انجام گرفت.

 در ادامه تصاویری از حال و هوای این دوره از جشنواره به همراه فیلم کوتاهی از سخنرانی محمد رضا برازش مدیر کل امور چاپ و نشر به نمایش درآمد، برازش هدف از برگزاری این جشنواره‌ را تقدیر از پیشکسوتان و بزرگان صنعت چاپ و افرادی که به نحوی در این صنعت تلاش کردند بیان کرد.

 وی در ادامه افزود: در واقع ما از برگزاری این همایش چند هدف را دنبال می‌کنیم اول تجلیل از کسانی که سال‌های زیادی از عمرشان را در صنعت چاپ سپری کردند و افراد مختلفی را آموزش دادند و همین‌طور افرادی که در این زمینه سرمایه گذاری کرده و نوآوری داشته‌اند.

 در ادامه‌ی همین فیلم کوتاه محمد حسن فکری دبیر صنعت چاپ افزود: شورای سیاست گذاری جشنواره از ماه‌ها پیش جلسات خود را آغاز کرد و در مورد نوع برگزاری جلسات در استان‌ها، تصمیمات مهمی گرفته شد به این صورت که در سال‌های گذشته در شانزده استان این نوع همایش برگزار می‌شد و تنها با گذشت یک سال این امکان فراهم گردید که تمامی استان‌هایی که امکان برگزاری این نوع همایش را دارند به تجلیل از پیشکسوتان و نوآوران عرصه‌ی چاپ در سطح استانی مجاز باشند.

 

بابک عابدین: ما با وجود محدودیت‌ها توانستیم صادرات صنعت چاپ را افزایش دهیم

در ادامه بابک عابدین نماینده‌ی اتحادیه‌ی صادر کنندگان چاپ به تقدیر از فعالان  و پیشکسوتان عرصه‌ی چاپ پرداخت و افزود: این افراد در سخت‌ترین شرایط اقتصادی و مالی دست از فعالیت برنداشتند.

 وی در ادامه بیان کرد: اکنون که با تلاش‌های دولت و مسئولین، کشور از تحریم‌های ناجوانمردانه رهایی یافته است و در واقع ایجاد برجام فرصت خوبی است تا نگاه متفاوتی به این صنعت داشته باشیم و صنعت چاپ باید مانند دیگر صنایع کشور به جایگاه والا و اصلی خود دست ییدا کند.

عابدین در ادامه افزود: ما با وجود محدودیت‌ها توانستیم صادرات صنعت چاپ را افزایش دهیم و به بازار‌های بین‌المللی (آمریکا و اروپا) دست یابیم و سهم خود را از صنعت چاپ در منطقه و دنیا افزایش دهیم، وی در ادامه گفت: با برنامه‌ریزی و تعیین چشم‌انداز بین‌المللی برای صنعت چاپ و بسته‌بندی، به توسعه‌ی صادرات این صنعت دست پیدا خواهیم کرد ولی برای رسیدن به این هدف ما نیاز به شرایط  فعالیت اقتصادی یکسان با سایر صنایع کشور داریم.

نماینده‌ی اتحادیه‌ی صادر کنندگان چاپ در پایان افزود: هیچ صنعتی بدون چاپ و بسته‌بندی رشد نخواهد کرد و ما برای پیشرفت این صنعت نیاز داریم که از قوانین دست و پاگیر رهایی یابیم و اهالی صنعت چاپ تنها خواهان تسهیلات اقتصادی برابر با سایر صنایع کشور هستند.

 

بهمن پورمند: بزرگترین چالش صنعت چاپ مالیات است

بهمن پورمند نماینده‌ی چاپ خانه داران تهران سخنان خود را خطاب به وز علی جنتی، یر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد و گفت: بزرگترین چالش صنعت چاپ، مالیات است در حالی که زیر مجموعه‌‌های ما معاف از مالیات هستند و اینکه آرزوی ما مشارکت وزارت ارشاد برای ایجاد تسهیلات کم‌بهره و طولانی مدت در جهت نوسازی ماشین‌الات صنعت چاپ است و خواهان همکاری و همیاری شما وزیر محترم هستیم.

 

نماینده‌ی هیئت داوران: آثار نسبت به سال گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشتند

قبل از اهدای جوایز به برگزیدگان این دوره از جشنواره آقای دوری به نمایندگی هیئت داوران سخنانی بیان کرد و گفت: شانزدهمین دوره‌ی مسابقات آثار چاپی با شرکت 426 اثر چاپی به کار خود خاتمه داد و 36 نفر از بزرگان و فرهیختگان این عرصه به داوری این مسابقات پرداختند و البته لازم به ذکر است که داوری بصورت مکانیزه انجام گرفت و نتایج داوری در لحظه قابل پیگیری و پس از داوری به هیچ وجه قابل تعویض و ویرایش نبود.

  وی در ادامه بیان داشت: آثار در بخش‌های مختلف نسبت به سال گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشتند، شاهد رقابت چشم‌گیرتر در چهارچوب جدید بودیم و انتظار داریم شرکت کنندگان در سال آینده در سطح بالاتر و قابل رقابت در سطح بین الملی شرکت نمایند.

 در ادامه از  برگزیدگان آثار چاپی شانزدهمین دوره با لوح و تندیس تقدیر به عمل آمد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: من همواره به صنعت چاپ مانند هنر نگریسته‌ام

 پس ار اهداء جوایز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکترعلی جنتی برای ایراد سخنرانی به بالای سن دعوت شد. دکتر جنتی در ابتدا گفت: من همواره به صنعت چاپ مانند هنر نگریسته‌ام و آن را به عنوان یکی از ارکان اقتصاد فرهنگ دنبال کرده‌ام. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: صنعت چاپ در ایران به عنوان یکی از صنایع پیشگام با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بوده است و تا مدت‌ها نگاه امنیتی بر این صنعت غلبه داشت تا نگاه فرهنگی، و متاسفانه این نگاه منجر به تدوین قوانینی شد که دست و پای صنعت چاپ را بست.

تاکنون دست‌اندرکاران بیشتر به تقویت مهارت در این صنعت توجه داشته‌اند و این در حالی است که سرعت تغییر و تحول در این صنعت به گونه‌ای است که باید آن را در جرگه‌ی صنایع دانش بنیان قرار داد ولی هنوز رویکرد ما دانش بنیان نیست.

جنتی در ادامه افزود: یکی از اهداف مهم این برنامه معرفی پپیشکسوتان و بزرگان این صنعت است که عمری را در اعتلای ایران اسلامی تلاش کرده‌اند و هدف ما رفع مشکلات و موانع این صنعت با روش‌های مختلف مثل تصحیح قوانین موجود، حل مشکلات مالیاتی و امکان اختصاص بسته‌های حمایتی و ایجاد رونق اقتصادی است.

در  قسمت پایانی  شانزدهمین جشنواره‌ی ملی صنعت چاپ و نشر، از برگزیدگان و پیشکسوتان صنعت چاپ و نشر با تندیس و لوح تقدیر به عمل آمد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: