کد خبر: 25601
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 آبان 1395 - 11:37

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

نشست «تصویر و کتابهای تصویری در نروژ» برگزار شد

منبع : لیزنا
نشست تخصصی همایش دوسالانه «ادبیات کودک و لذتهای خواندن» با عنوان «تصویر و کتابهای تصویری در نروژ» برگزار شد.
نشست «تصویر و کتابهای تصویری در نروژ» برگزار شد

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، عصر روز سه شنبه 4 آبان 1395 نخستین نشست تخصصی دومین همایش «ادبیات کودک و لذتهای خواندن» در سرای اهل قلم برگزار شد. در این نشست دکتر "آوسه ماریا ماندسن" مدرس دانشگاه "اسلو" نروژ به بررسی تصاویر و کتابهای تصویری در نروژ پرداخت.

ماندسن با تاکید بر لزوم داشتن سواد بصری برای فهم کتاب تصویری گفت: "کتاب تصویری کتابی است که داستان خود را از راه ترکیب کردن کلمات و تصاویر ارائه کند."

وی با ذکر نظر "هالبرگ" در مورد رابطه متن و تصویر عنوان کرد تصاویر می توانند شکاف میان متن را پرکنند.

ماندنس با تبیین نظر "ماریا نیکولایونا" در مورد پنج نوع رابطه علمی میان متن و تصویر پرداخت و این پنج رابطه را رابطه متقارن که در آن متن و تصویر روایت داستان یکسانی را روایت می کنند، رابطه مکمل که تصاویر شکافهای متن را پر می کند و بر عکس، رابطه گسترش دهنده که رابطه بصری به رابطه کلامی می افزاید و بر عکس، رابطه متناقض که متن و تصویر دو نسخه متفاوت از یک روایت را نقل می کنند و بر عکس و در نهایت رابطه غیر قابل مقایسه که متن و تصویردو داستان متفاوت را روایت می کنند، ذکر کرد.

وی در ادامه با نمایش آثار متعدد از هنرمندان نروژی، سبک های متفاوت تصویر گری شامل سبک های واقع گرایانه، دیجیتالی، دو بعدی کاغذی، طراحی، کولاژ و کارتونی را تشریح کرد.

استاد دانشگاه اسلو ترکیب بندی در تصویر را هنر بسیار مهمی دانست که برای نشان دادن رابطه قدرت در داستانهای مصور استفاده می شود و متذکر شد که از نظر علم روانشناسی ظرفیت و توان تصاویر برای بیان هیجانات، حالات و احساسات بسیار تاثیرگذارتر از کلام است. همچنین نشر کتاب های تصویرگرا برای بزرگسالان را عامل مهمی در فهم متقابل از فرهنگهای متفاوت دانست که به مهاجران برای درک فرهنگ کشور میزبان کمک می کند.

دکتر ماندسن در پاسخ به سوال خبرنگار لیزنا در مورد جایگاه علمی تصاویر در آثار و کتب ایرانی گفت: "در شورای کتاب کودک نمونه های مختلفی از کتابهای تصویرگرا دیدم که در نوع خود جالب بود. ولی درمورد جایگاه علمی این آثار به عنوان نماینده ایران باید تردید کرد! هنوز در کتابهای فارسی متن بسیار بیشتر از تصویر استفاده می شود و کم کردن میزان متن برای نویسندگان ایرانی چالش بزرگی است."

شایان ذکراست روز چهارشنبه و پنجشنبه 5 و 6 آبان ماه با مشارکت خانه کتاب و شورای کتاب کودک همایش دوسالانه"ادبیات کودک و مطالعات کودکی" با عنوان "ادبیات کودک و لذت های خواندن" در محل سرای اهل قلم برگزار میشود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: