کد خبر: 33033
تاریخ انتشار: یکشنبه, 15 بهمن 1396 - 15:33

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

تاکید جایزه کتاب سال بر حمایت از آثار تالیفی

منبع : لیزنا
نشست خبری سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، امروز (یکشنبه، ۱۵ بهمن ماه) برگزار شد.
تاکید جایزه کتاب سال بر حمایت از آثار تالیفی

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست خبری جایزه کتاب سال با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد علی مهدوی راد؛ دبیر علمی جایزه کتاب سال، احمد علی حیدری؛ دبیر جایزه جهانی کتاب سال و مجید غلامی جلیسه؛ مدیرعامل خانه کتاب در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.

در این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین مهدوی راد گزارشی اجمالی از روند برگزاری این جایزه ارائه داد. او گفت: دو سال است که ثبت نام برای حضور در این رویداد ادبی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. از موسسات، مولفان و محققان و پژوهشگران درخواست کردیم تا خودشان کتاب خود را معرفی کنند زیرا ممکن است ناشران فقط برخی از کتاب های انتشار یافته را برای داوری ارسال نمایند. با این حال ما هم مسئولیت خودمان را   فراموش نکردیم. چون اطلاعات کتابشناسی وارد خانه کتاب می شود، خودمان بررسی هایی انجام می دهیم و حدود 2 هزار و 500 داور داریم و از طریق ارسال پیامک از آن ها می خواهیم که اگر کتابی را شایسته تأمل و بررسی می‌دانند به ما معرفی کنند. ما حصل کار ما مجموعه میراث مکتوب 1395 از فرورین تا اسفند ماه است. مجموعه آثار مورد بررسی حدود 55 هزار اثر است که نهایتا 255 اثر را در 11 موضوع (دین، اجتماعی، زبان، کتب کاربردی، تاریخ و جغرافیا، کوک و نوجوان و غیره) به مرحله دوم جایزه کتاب سال فرستادیم.

او در مورد روش بررسی و ارزیابی آثار توضیح داد:  کتاب‌ها به وسیله استادان بررسی و در 11 موضوع و 72 گروه توسط خانه کتاب دسته بندی می شوند. در مجموع 28 اثر تالیفی، 13 ترجمه و 2 تصحیح داریم که روز چهارشنبه این کتاب ها، مولفان و مترجمان اعلام خواهد شد.

دبیر جایزه کتاب سال با تاکید بر بررسی و ارزیابی همه آثار دارای وزن، ارزش و جایگاه در جایزه کتاب سال از تبصره جدیدی خبر داد که بر اساس آن آثاری که در سال 95 شایستگی بررسی را داشتند و از داوری جایزه کتاب سال جا ماندند در سال 96 مورد بررسی قرار گرفتند.

احمد علی حیدری نیز در سخنانی گفت: اطلاعات کتابشناسی حدود  2هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف را دریافت کردیم.در نهایت 200 اثر مورد ارزيابی و داوری قرار گرفت و 22 اثر به مرحله نهایی رسید. از میان آثار مورد داوری، 9 اثر برگزیده در جایزه جهانی کتاب سال داریم.

به گفته حیدری کتاب هایی که ارزیابی شد در همه زبان ها از جمله هندی، انگلیسی، فرانسه، یونانی، ترکی آذری، ترکی استانبولی، فرانسه، ایتالیایی، فنلاندی، عربی صربی، بوسنی و غیره بودند و آثار برگزیده هم از کشورهای آلمان، سوئیس، سوئد، ایتالیا، هند و ایران انتخاب شده اند.

مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب هم به همکاری دبیرخانه جایزه کتاب سال و خانه کتاب در برگزاری این جایزه اشاره کرد و گفت: با اهتمام حجت الاسلام و المسلمین محمد علی مهدوی راد شاهد این هستیم که آثار به معنای واقعی مورد ارزیابی و برسی قرار می گیرند و برگزیدگان کاملا قابل دفاع هستند.

او افزود: امسال حدود هزار داور آثار ارسالی به این جشنواره را مورد ارزیابی قرار دادند و با توجه به شفافیتی که وجود دارد مانند سال های گذشته اسامی این داورام اعلام خواهد شد تا مردم و پژوشگران با داوران کتاب سال آشنا شوند.

جلیسه همچنین با توجه به اهمیت و ارزش بیشتر آثار تالیفی، از کاهش جوایز آثار ترجمه ای برای هم تراز نبودن جوایز بخش تالیف و ترجمه خبر داد تا با اعمال سختگیری های بیشتر شاهد توجه مولفان و پژوشگران به تالیف آثار جدید باشیم. همچنین به گفته وی آثاری که بین 85 تا 95 امتیاز کسب کرده اند به عنوان شایسته تقدیر و آثاری که بین 95 تا 100 امتیاز داشته باشند به عنوان آثار برگزیده معرفی می شوند.

او با تاکید بر اهمیت میراث مکتوب اسلامی و  ایرانی به حضور دو اثر تصحیحی در میان برگزیدگان جایزه کتاب سال اشاره کرد و جایزه کتاب سال را یکی از بزرگترین رویدادهای کتابی ایران دانست.

مدیر عامل خانه کتاب در ادامه سخنان خود از  با بیان اینکه کتاب های برگزیده در این جایزه بهترین کتاب های ایران هستند، خواستار حمایت سازمان ها و ارگان های مختلف از جمله صدا و سیما، مدیریت حوزه های علمیه و خبرگزاری ها و جراید از آن شد.

در ادامه جلسه حاضران به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

مهدوی راد در مورد ارزیابی خود از آثار ارسالی به جشنواره گفت: در حال حاضر ابزار پژوهش بسیار مهم و گسترده شده است و مقدمات و منابع پژوهش به راحتی در اختیار پژوهشگران قرار دارد.  اما درون مایه ها به لحاظ مولفه های پژوهش آنچنان که باید تحول پیدا نکرده است و حتی می توان گفت پایین تر آمده است. دلیل این امر شاید عجله در جمع آوری مطالب و نگارش متن پژوهشی برای انتشار سریع تر است. البته گاهی کارهای بسیار فاخری در حوزه پژوهش تالیف می شود. برخی از گروه ها اثر برگزیده ندارند یا آثار تقدیریشان کم است. محتوای کتاب ها آنقدر که توقع می رود رضایت بخش نیست.

جلیسه در مورد امکان یکی بودن برگزیدگان بخش شعر و ادبیات این جایزه با جایزه جلال گفت: هر دوی این جوایز توسط معاونت فرهنگی وزرت ارشاد برگزار می شوند. انتخاب بخش شعر و داستان جایزه کتاب سال بر عهده  بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران گذاسته شده است. البته برگزیدگان جایزه جلال نیز در این مراسم دوباره تقدیر می شوند.

مهدوی راد در مورد سوال خبرنگاری در مورد عدم شرکت دادن برخی از آثار و کتاب های جریان ساز و بزرگ و کم شدن اعتبار این جایزه، بر بررسی همه آثار دارای جایگاه (به غیر از موارد محدودی که از خط قزمز ها عبور کرده باشند) تاکید کرد.

جلیسه در مورد میزان جوایز اعلام کرد که 30 سکه به برگزیدگان بخش تالیفی، 20 سکه به برگزیدگان بخش ترجمه ای و 8 سکه به شایستگان تقدیر این بخش اهدا خواهد شد.

حیدری نیز از حضور همه 9 برگزیده بخش جهانی جایزه کتاب سال در ایران جهت دریافت جوایز خود خبر داد.

در پایان مراسم نیز از پوستر جایزه جهانی کتاب سال رونمایی شد.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: